Skipsopphuggingsforordningen: gjennomføringsbetstemmelser om erklæringen om ferdigstilling av opphuggingen

Tittel

Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2016/2322 av 19. desember 2016 om utformingen av erklæringen om ferdigstilling av skipsopphuggingen som kreves i henhold til europaparlaments- og rådsorordning (EU) nr. 1257/2013 om skipsopphugging

Commission Implementing Decision (EU) 2016/2322 of 19 December 2016 on the format of the statement of completion of ship recycling required under Regulation (EU) No 1257/2013 of the European Parliament and of the Council on ship recycling

Siste nytt

EØS-notat offentliggjort 14.3.2017

Nærmere omtale

BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 1.6.2017)

Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2013/1257 (skipsopphuggingsforordningen) har trådt i kraft i EU. Skipsopphuggingsforordningen er fortsatt til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen. Eventuell innlemmelse i EØS-avtalen av rettsakter som springer ut av forordning 2013/1257 må derfor ses i sammenheng med dette.

Skipsopphuggingsforordningen bygger på Den internasjonale konvensjonen om sikker og miljømessig forsvarlig gjenvinning av skip (Hongkong- konvensjonen), som Norge som første stat ratifiserte i 2013. Konvensjonen har foreløpig ikke tilstrekkelig antall ratifiserende stater til å tre i kraft. Forordningen går imidlertid lengre enn konvensjonen på flere punkter.

I medhold av skipsopphuggingsforordningen er EU-Kommisjonen gitt myndighet til å fastsette nærmere detaljerte regler om flere ulike forhold. Beslutning 2016/2322 om ferdigstillelseserklæring er gitt med hjemmel i forordning 2013/1257 artikkel 13 (3), hvor det framgår at Kommisjonen etter komitologi kan vedta gjennomføringsrettsakter om utformingen av ferdigstillelseserklæringen. Beslutningen har vært forelagt for og godkjent av komitéen for skipsopphugging som er satt opp i henhold til artikkel 25 i skipsopphuggingsforordningen.

Artikkel 13 (2) i skipsopphuggingsforordningen retter seg mot den driftsansvarlige for et skipsgjenvinningsanlegg og pålegger denne plikter. Artikkel 13 (3) angir at erklæringen skal være i henhold til Hongkong-konvensjonen vedlegg 7. Beslutning 2016/2322 konkretiserer hvilke opplysninger ferdigstillelseserklæringen skal inneholde, og bygger på det nevnte vedlegget i konvensjonen.

Merknader

Rettslige konsekvenser
Beslutningen bestemmer utformingen av ferdigstillelseserklæringen som den driftsansvarlige for skipsgjenvinningsanlegget er forpliktet til å utarbeide etter skipsopphuggingsforordningen. At en erklæring skal følge et bestemt format er noe som det er naturlig å regulere i forskrift.

Økonomiske og administrative konsekvenser
Beslutningen konkretiserer krav som allerede følger av forordning 1257/2013, og får derfor ingen økonomiske eller administrative konsekvenser.

Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for miljø, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.

Vurdering
Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel

Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 20

Status
Rettsakten er vedtatt i EU.

Rettsakten er under vurdering i EØS-/EFTA-statene.

Nøkkelinformasjon
eu-flagg

EU

EU-vedtak (CELEX-nr): viser også om rettsakten er i kraft
Dato
19.12.2016
Anvendelsesdato i EU
09.01.2017
norge-flagg

Norge

Ansvarlig departement
Klima- og miljødepartementet
Informasjon fra departementet