Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/3145 av 18. desember 2024 om endring av vedlegg I, IX, X og XV til gjennomføringsforordning (EU) 2021/404 med hensyn til listen over tredjeland, territorier og soner hvorfra forsendelser av visse produkter av animalsk opprinnelse er tillatt i Unionen og om dertil retting av vedlegg XXI med hensyn til oppføringene for USA
Tredjelandslisten for innførsel av dyr, avlsmateriale og animalske produkter: endringsbestemmelser om Nord-Makedonia, Moldova, Brasil, Storbritannia og USA
Norsk forskrift kunngjort 8.1.2025
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 19.12.2024
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 20.12.2024)
Sammendrag av innhold
Dyrehelseforordning (EU) 2016/429 gir blant annet bestemmelser om dyrehelsekrav ved import av dyr, avlsmateriale og animalske produkter (forsendelser) fra tredjeland til EØS. Utfyllende bestemmelser om dyrehelsekrav ved import av slike forsendelser er gitt i forordning (EU) 2020/692. Ett av kravene er at forsendelsen må komme fra et tredjeland som er listeført i forordning (EU) 2021/404. Det er gitt en rekke kriterier for listeføring av tredjeland i artikkel 230 av forordning (EU) 2016/429. Tredjelandslistene i forordning (EU) 2021/404 endres med jevne mellomrom på bakgrunn av blant annet endret dyrehelsestatus i ulike tredjeland.
Denne rettsakten gjennomfører følgende endringer av tredjelandslistene:
- Referansen til avtalen mellom Storbritannia og EU etter brexit endres til «the Windsor Framework» i vedlegg I.
- Krav om testing for blåtunge av donordyr for avlsmateriale fra storfe og småfe før materiale importeres grunnet utbrudd av sykdommen i Storbritannia og Nord-Makedonia legges til i vedlegg IX og X.
- Fjerning av soner som er opphevet i en tidligere endring i Brasil i vedlegg XV.
- Endring av krav om behandling av kjøttprodukter fra Moldova til uspesifikk behandling grunnet forbedret dyrehelsestatus i vedlegg XV.
- Spesifikasjon av hvilke helsesertifikater som skal benyttes ved import av visse akvatiske dyr og produkter derav fra USA legges til da de ved en feil hadde falt ut ved en tidligere endring i vedlegg XXI.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten vil gjennomføres i dyreimportforskriften og krever en endring av denne. Gjennomføringen skjer etter forenklet prosedyre, dvs. uten forutgående høring.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mattilsynet vurderer at endringene ikke vil ha økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning. Næringen og bransjen har ikke vært involvert i vurderingen og er ikke informert om denne endringen.
Rettsakten inneholder heller ingen særlige EØS-rettslige problemstillinger.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten skal innlemmes i EØS-avtalen etter forenklet prosedyre. Den tas opp til orientering i Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert.
Vurdering
Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel. Den ansees ikke som spesielt viktig for Norge da vi generelt har liten import av fjørfe, avlsmateriale fra fjørfe og ferskt kjøtt fra fjørfe og fuglevilt fra tredjeland. Videre er dette en endring vi ikke har mulighet til å påvirke på dette stadiet. Endringene i tredjelandslister vurderes av EU Kommisjonen på bakgrunn av innsendt dokumentasjon fra aktuelt tredjeland. Vi støtter oss til denne vurderingen. Endringene presenteres på møter for stående komite for importkontroll.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsakten skal gjennomføres i EFTA-landene samtidig med at den trer i kraft i EU.