Forlenget godkjenning av difetialon som aktivt stoff for bruk i biocidprodukter i produkttype 14
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2017/1382 av 25. juli 2017 om fornyet godkjenning av difetialon som et aktivt stoff til bruk i biocidprodukter i produkttype 14
Commission Implementing Regulation (EU) 2017/1382 of 25 July 2017 renewing the approval of difethialone as an active substance for use in biocidal products of product-type 14
Norsk forskrift kunngjort 28.12.2017
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 2.1.2018)
Sammendrag av innhold
Biocidforordningen (forordning (EU) nr. 528/2012) har en godkjenningsprosess hvor det aktive stoffet godkjennes på fellesskapsnivå og deretter godkjenning av biocidprodukter nasjonalt. Biocidforordningens artikkel 12-16 beskriver krav og prosedyrer for vurdering av fornyet godkjenning av aktivstoffer. Forordning (EU) 2017/1381 gir fornyet godkjenning av difetialon som et aktivt stoff til bruk i biocidprodukter i produkttype 14. Produkttype 14 omfatter muse- og rottemidler. Difetialon regnes som en substitusjonskandidat i henhold til biocidforordningens artikkel 10(1) a og e.
Godkjenning av produkter er underlagt følgende generelle betingelser;
1. Ved produktvurderingene skal det tas særlig hensyn til eksponering, risiko og effektivitet knyttet til bruk som inngår i søknad om godkjenning, men som ikke inngikk i risikovurderingen på fellesskapsnivå. I tillegg skal produktvurderingen, i hht. punkt 10 av vedlegg VI i biocidforordningen, inkludere en vurdering av hvorvidt betingelsene i artikkel 5(2) i biocidforordningen oppfylles.
2. Produkter skal bare godkjennes for bruk i medlemsland hvor minst en av betingelsene i biocidforordningens artikkel 5(2) oppfylles.
3. Nominell konsentrasjon av difetialon i produktet skal ikke overstige 25 mg/kg.
4. Produkter skal inneholde bitterstoff og fargestoff.
5. Produkter skal ikke godkjennes i form av sporingspulver.
6. Produkter i form av andre kontaktformuleringer enn sporingspulver skal bare godkjennes for bruk av utdannede yrkesbrukere innendørs i områder utilgjengelig for barn og ikke-måldyr.
7. Bare produkter som er klar-til-bruk kan godkjennes.
8. Primær- og sekundæreksponering av mennesker, dyr utenfor målgruppen og miljøet skal minimeres ved at alle egnede og tilgjengelige risikoreduserende tiltak vurderes og brukes. Disse omfatter f.eks. at bruken, når det er mulig, begrenses til yrkesbrukere eller utdannede yrkesbrukere og at det fastsettes supplerende spesifikke betingelser for hver brukerkategori.
9. Døde dyr og åte som ikke er spist skal bortskaffes i samsvar med lokale bestemmelser. Bortskaffelsesmetoden skal beskrives spesifikt i produktbeskrivelsen i den nasjonale godkjenningen og være angitt på produktets etikett.
I tillegg til de generelle bestemmelsene er godkjenning av produkter til bruk av allmennheten underlagt følgende betingelser;
1. Produkter skal bare godkjennes for bruk i solide og sikre åtestasjoner.
2. Produkter skal kun leveres med maksimal mengde åte per pakke:
1. For produkter kun mot mus:
1. Åte i form av korn, pellets eller pasta: 50 g.
2. Åte i form av voksblokker: 100 g.
2. For produkter kun mot rotter eller mot mus og rotter:
1. Åte i form av korn, pellets eller pasta: 150 g.
2. Åte i form av voksblokker: 300 g.
3. Produkter mot Rattus norwegicus og Rattus rattus skal kun godkjennes for bruk innendørs eller i og rundt bygninger.
4. Produkter mot Mus musculus skal kun godkjennes for innendørs bruk.
5. Produkter skal ikke godkjennes til bruk ved permanent utlegging eller intervallutlegging av åte.
6. Personer som gjør produkter tilgjengelig på markedet skal sikre at produktene ledsages av informasjon om den risiko som er forbundet med antikoagulerende muse- og rottemidler generelt, om tiltak for å redusere bruken til et nødvendig minimum og passende forholdsregler.
7. Produkter i form av åteformuleringer i løs vekt, f.eks. korn eller pellets, må kun godkjennes i formuleringer som leveres i poser eller annen emballasje for å redusere eksponering av mennesker og miljøet.
I tillegg til de generelle bestemmelsene er godkjenning av produkter til bruk av yrkesbrukere underlagt følgende betingelser;
1. Produktene skal ikke godkjennes for bruk i kloakk, i åpne områder eller på avfallsdeponi.
2. Produkter skal ikke godkjennes til bruk ved permanent utlegging eller intervallutlegging av åte.
3. Produkter skal bare godkjennes for bruk i solide og sikre åtestasjoner.
4. Personer som gjør produkter for yrkesbrukere tilgjengelig på markedet skal sikre at produktene ikke leveres til allmennheten.
I tillegg til de generelle bestemmelsene er godkjenning av produkter til bruk av utdannede yrkesbrukere underlagt følgende betingelser;
1. Produktene kan godkjennes for bruk i kloakk, i åpne områder eller på avfallsdeponi.
2. Produkter kan godkjennes for bruk i tildekkede og beskyttede åtepunkter, så lenge de gir samme beskyttelse for ikke-måldyr og mennesker som solide og sikre åtestasjoner.
3. Produkter kan godkjennes til bruk ved intervallutlegging av åte.
4. Produkter skal ikke godkjennes til bruk ved permanent utlegging av åte.
5. Personer som gjør produkter for utdannede yrkesbrukere tilgjengelig på markedet skal sikre at produktene ikke leveres til andre personer enn utdannede yrkesbrukere.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Biocidforordning (EU) nr. 528/2012 ble innlemmet i EØS-avtalen 13. desember 2013. Biocidforordningen er gjennomført i norsk rett ved biocidforskriften. Gjennomføring av nye rettsakter skjer ved endring i biocidforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføring av rettsakten anses ikke å ha økonomiske og/eller administrative konsekvenser ut over å foreta tilsvarende endring i biocidforskriften.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel. Rettsakten omfattes av hurtigprosedyren. Høringsdokumenter om kommende/nye endringer i biocidregelverket legges ut på hjemmesiden til Miljødirektoratet. Norge ved Miljødirektoratet deltar aktivt i arbeidet med utvikling og oppfølging av biocidregelverket, blant annet ved deltakelse på Competent Authority møter og Standing Committee on Biocidal Products. Videre bidrar Norge med faglige innspill og som ansvarlig for vurdering av stoffer. Myndighetene er i kontakt med berørte parter, herunder aktuell norsk industri.
Vurdering
Rettsakten er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble vedtatt 25. juli 2017 og publisert i OJ 26. juli 2017. Rettsakten ble innlemmet i EØS-avtalen 15. desember 2017.
Sammendrag av innhold
Biocidforordningen (forordning (EU) nr. 528/2012) har en godkjenningsprosess hvor det aktive stoffet godkjennes på fellesskapsnivå og deretter godkjenning av biocidprodukter nasjonalt. Biocidforordningens artikkel 12-16 beskriver krav og prosedyrer for vurdering av fornyet godkjenning av aktivstoffer. Forordning (EU) 2017/1381 gir fornyet godkjenning av difetialon som et aktivt stoff til bruk i biocidprodukter i produkttype 14. Produkttype 14 omfatter muse- og rottemidler. Difetialon regnes som en substitusjonskandidat i henhold til biocidforordningens artikkel 10(1) a og e.
Godkjenning av produkter er underlagt følgende generelle betingelser;
1. Ved produktvurderingene skal det tas særlig hensyn til eksponering, risiko og effektivitet knyttet til bruk som inngår i søknad om godkjenning, men som ikke inngikk i risikovurderingen på fellesskapsnivå. I tillegg skal produktvurderingen, i hht. punkt 10 av vedlegg VI i biocidforordningen, inkludere en vurdering av hvorvidt betingelsene i artikkel 5(2) i biocidforordningen oppfylles.
2. Produkter skal bare godkjennes for bruk i medlemsland hvor minst en av betingelsene i biocidforordningens artikkel 5(2) oppfylles.
3. Nominell konsentrasjon av difetialon i produktet skal ikke overstige 25 mg/kg.
4. Produkter skal inneholde bitterstoff og fargestoff.
5. Produkter skal ikke godkjennes i form av sporingspulver.
6. Produkter i form av andre kontaktformuleringer enn sporingspulver skal bare godkjennes for bruk av utdannede yrkesbrukere innendørs i områder utilgjengelig for barn og ikke-måldyr.
7. Bare produkter som er klar-til-bruk kan godkjennes.
8. Primær- og sekundæreksponering av mennesker, dyr utenfor målgruppen og miljøet skal minimeres ved at alle egnede og tilgjengelige risikoreduserende tiltak vurderes og brukes. Disse omfatter f.eks. at bruken, når det er mulig, begrenses til yrkesbrukere eller utdannede yrkesbrukere og at det fastsettes supplerende spesifikke betingelser for hver brukerkategori.
9. Døde dyr og åte som ikke er spist skal bortskaffes i samsvar med lokale bestemmelser. Bortskaffelsesmetoden skal beskrives spesifikt i produktbeskrivelsen i den nasjonale godkjenningen og være angitt på produktets etikett.
I tillegg til de generelle bestemmelsene er godkjenning av produkter til bruk av allmennheten underlagt følgende betingelser;
1. Produkter skal bare godkjennes for bruk i solide og sikre åtestasjoner.
2. Produkter skal kun leveres med maksimal mengde åte per pakke:
1. For produkter kun mot mus:
1. Åte i form av korn, pellets eller pasta: 50 g.
2. Åte i form av voksblokker: 100 g.
2. For produkter kun mot rotter eller mot mus og rotter:
1. Åte i form av korn, pellets eller pasta: 150 g.
2. Åte i form av voksblokker: 300 g.
3. Produkter mot Rattus norwegicus og Rattus rattus skal kun godkjennes for bruk innendørs eller i og rundt bygninger.
4. Produkter mot Mus musculus skal kun godkjennes for innendørs bruk.
5. Produkter skal ikke godkjennes til bruk ved permanent utlegging eller intervallutlegging av åte.
6. Personer som gjør produkter tilgjengelig på markedet skal sikre at produktene ledsages av informasjon om den risiko som er forbundet med antikoagulerende muse- og rottemidler generelt, om tiltak for å redusere bruken til et nødvendig minimum og passende forholdsregler.
7. Produkter i form av åteformuleringer i løs vekt, f.eks. korn eller pellets, må kun godkjennes i formuleringer som leveres i poser eller annen emballasje for å redusere eksponering av mennesker og miljøet.
I tillegg til de generelle bestemmelsene er godkjenning av produkter til bruk av yrkesbrukere underlagt følgende betingelser;
1. Produktene skal ikke godkjennes for bruk i kloakk, i åpne områder eller på avfallsdeponi.
2. Produkter skal ikke godkjennes til bruk ved permanent utlegging eller intervallutlegging av åte.
3. Produkter skal bare godkjennes for bruk i solide og sikre åtestasjoner.
4. Personer som gjør produkter for yrkesbrukere tilgjengelig på markedet skal sikre at produktene ikke leveres til allmennheten.
I tillegg til de generelle bestemmelsene er godkjenning av produkter til bruk av utdannede yrkesbrukere underlagt følgende betingelser;
1. Produktene kan godkjennes for bruk i kloakk, i åpne områder eller på avfallsdeponi.
2. Produkter kan godkjennes for bruk i tildekkede og beskyttede åtepunkter, så lenge de gir samme beskyttelse for ikke-måldyr og mennesker som solide og sikre åtestasjoner.
3. Produkter kan godkjennes til bruk ved intervallutlegging av åte.
4. Produkter skal ikke godkjennes til bruk ved permanent utlegging av åte.
5. Personer som gjør produkter for utdannede yrkesbrukere tilgjengelig på markedet skal sikre at produktene ikke leveres til andre personer enn utdannede yrkesbrukere.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Biocidforordning (EU) nr. 528/2012 ble innlemmet i EØS-avtalen 13. desember 2013. Biocidforordningen er gjennomført i norsk rett ved biocidforskriften. Gjennomføring av nye rettsakter skjer ved endring i biocidforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføring av rettsakten anses ikke å ha økonomiske og/eller administrative konsekvenser ut over å foreta tilsvarende endring i biocidforskriften.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel. Rettsakten omfattes av hurtigprosedyren. Høringsdokumenter om kommende/nye endringer i biocidregelverket legges ut på hjemmesiden til Miljødirektoratet. Norge ved Miljødirektoratet deltar aktivt i arbeidet med utvikling og oppfølging av biocidregelverket, blant annet ved deltakelse på Competent Authority møter og Standing Committee on Biocidal Products. Videre bidrar Norge med faglige innspill og som ansvarlig for vurdering av stoffer. Myndighetene er i kontakt med berørte parter, herunder aktuell norsk industri.
Vurdering
Rettsakten er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble vedtatt 25. juli 2017 og publisert i OJ 26. juli 2017. Rettsakten ble innlemmet i EØS-avtalen 15. desember 2017.