Vedlikeholdsforordningen: luftdyktighet for luftfartøyer
Fortolkningsdom avsagt av EU-domstolen 8.11.2012
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, januar 2005)
Sammendrag av innhold
Forordningen inneholder sentrale gjennomføringsbestemmelsene for forordning (EF) nr. 1592/2002 (EASA-forordningen). Den inneholder bl.a. detaljerte overgangsbestemmelser vedr. overføring av oppgaver og ansvar fra medlemslandene i EU til EASA-byrået, samt 4 omfattende vedlegg inneholdende krav til luftdyktighet (del M), godkjenning av vedlikeholdsorganisasjoner (del 145), godkjenning av attesterende vedlikeholdspersonell (del 66) og godkjenning av skoler for attesterende personell (del 147).
Forordning (EF) nr. 1592/2002 (EASA-forordningen) ble innlemmet i EØS-avtalen ved EØS-komiteens beslutning nr. 179/2004 av 9. desember 2004.
Merknader
Luftfartstilsynet har allerede fastsatt nye forskrifter for å gjennomføre vedlikeholdsforordningen bl.a. forskrift av 22.2.2004 nr. 465 som gjennomfører hele forordningen i norsk rett. Denne forskriften trådte i kraft 1.3.2004.
Gjennomføring av forordning (EF) nr. 2042/2003 medfører i Norge medfører at nevnte forskrift oppheves. Forordning (EF) nr. 2042/2003 blir gjenomført som norsk forskrift med hjemmel i luftfartslovens § 16-1. Denne paragrafen gir hjemmel for gjennomføring i norsk rett av EU-rettsakter som er tatt inn i EØS-avtalen.
Ettersom forordning (EF) nr. 2042/2003 er gitt med hjemmel i og utfyller forordning (EF) nr. 1592/2002, vil disse forordningene bli gjennomført i norsk rett samtidig.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er behandlet av Spesialutvalget for transport der Samferdelsesdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, Justisdepartementet, Miljøverndepartementet, Utenriksdepartementet og Finansdepartementet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten relevant og akseptabel.