Havnestatskontroll: kriterier for vurdering av rederiene
Kommisjonsforordning (EU) nr. 802/2010 av 13. september 2010 om gjennomføring av artikkel 10, stk. 3, og artikkel 27 i europaparlaments- og rådsdirektiv 2009/16/EF når det gjelder kriterier for rederivurdering
Commission Regulation (EU) No 802/2010 of 13 September 2010 implementing Article 10(3) and Article 27 of Directive 2009/16/EC of the European Parliament and of the Council as regards company performance
Norsk forskrift kunngjort 1.11.2011
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 8.10.2013)
Sammendrag av innhold
Forordningen fastsetter kriterier for vurdering av rederienes prestasjoner og inngår i grunnlaget for utvelgelse til havnestatskontroll. Rederiene blir delt inn i ulike kategorier: meget lavt, lavt, mellom høyt eller høyt prestasjonsnivå, se forordningen art 2 nr 3. Kommisjonen vil med bistand fra EMSA regelmessig offentliggjøre lister over rederier som de foregående tre år minst tre måneder i sammenheng har hatt meget lavt eller lavt prestasjonsnivå, se forordningen art 3.
Det nye inspeksjonsregimet i havnestatskontrolldirektivet er utarbeidet av Paris Memorandum of Understanding om havnestatskontroll (Paris MoU; frivillig avtale om samarbeid om havnestatskontroll mellom 27 stater) og Kommisjonen/EMSA. Regimet forutsetter tettere samarbeid mellom medlemsstatene ved informasjonsutveksling gjennom en ny informasjonsdatabase (THETIS). Norge er fullt medlem av Paris MoU.
Vurdering
Forordningen utfyller kriteriene for utvelgelse av skip for kontroll av havnestaten som framgår av havnestatskontrolldirektivet 2009/16 artikkel 10. Havnestatskontrolldirektivet er vurdert som relevant og akseptabelt for EØS-avtalen. Bedømmelse av rederiene vil blant annet avhenge av tilbakeholdsrate og rapporterte avvik i gjennomførte havnestatskontroller.
Forordningen er gjennomført i forskrift 30. desember 2010 nr 1849 om kontroll med fremmede skip og flyttbare innretninger i norsk havn mv (havnestatskontrollforskriften) § 5, med endringsforskrift 2011-10-31-1059 som trådte i kraft 01.11.2011.
Status
Forordningen ble vedtatt av Kommisjonen 13. september 2010, og gjort til en del av EØS-avtalen i vedlegg XIII 56be. Forordningen er implementert i norsk rett med virkning fra 01.11.2011.
Sammendrag av innhold
Forordningen fastsetter kriterier for vurdering av rederienes prestasjoner og inngår i grunnlaget for utvelgelse til havnestatskontroll. Rederiene blir delt inn i ulike kategorier: meget lavt, lavt, mellom høyt eller høyt prestasjonsnivå, se forordningen art 2 nr 3. Kommisjonen vil med bistand fra EMSA regelmessig offentliggjøre lister over rederier som de foregående tre år minst tre måneder i sammenheng har hatt meget lavt eller lavt prestasjonsnivå, se forordningen art 3.
Det nye inspeksjonsregimet i havnestatskontrolldirektivet er utarbeidet av Paris Memorandum of Understanding om havnestatskontroll (Paris MoU; frivillig avtale om samarbeid om havnestatskontroll mellom 27 stater) og Kommisjonen/EMSA. Regimet forutsetter tettere samarbeid mellom medlemsstatene ved informasjonsutveksling gjennom en ny informasjonsdatabase (THETIS). Norge er fullt medlem av Paris MoU.
Vurdering
Forordningen utfyller kriteriene for utvelgelse av skip for kontroll av havnestaten som framgår av havnestatskontrolldirektivet 2009/16 artikkel 10. Havnestatskontrolldirektivet er vurdert som relevant og akseptabelt for EØS-avtalen. Bedømmelse av rederiene vil blant annet avhenge av tilbakeholdsrate og rapporterte avvik i gjennomførte havnestatskontroller.
Forordningen er gjennomført i forskrift 30. desember 2010 nr 1849 om kontroll med fremmede skip og flyttbare innretninger i norsk havn mv (havnestatskontrollforskriften) § 5, med endringsforskrift 2011-10-31-1059 som trådte i kraft 01.11.2011.
Status
Forordningen ble vedtatt av Kommisjonen 13. september 2010, og gjort til en del av EØS-avtalen i vedlegg XIII 56be. Forordningen er implementert i norsk rett med virkning fra 01.11.2011.