Soliditetskrav til banker og verdipapirforetak: utfyllende gjennomføringsbestemmelser
Delegert kommisjonsforordning (EU) nr. 1187/2014 av 2. oktober 2014 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 575/2013 med hensyn til tekniske reguleringsstandarder for fastsettelse av den samlede eksponeringen mot en motpart eller en gruppe av innbyrdes tilknyttede motparter når det gjelder transaksjoner med underliggende eiendeler
Commission Delegated Regulation (EU) No 1187/2014 of 2 October 2014 supplementing Regulation (EU) No 575/2013 of the European Parliament and of the Council as regards regulatory technical standards for determining the overall exposure to a client or a group of connected clients in respect of transactions with underlying assets
Norsk forskrift kunngjort 6.1.2020
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 26.2.2019)
Forordningen gir utfyllende regler om kapitalkrav for banker mv (Capital Requirements Regulation - CRR). Bestemmelsen gjennomfører CRR artikkel 390 nr. 7 og er relevant når institusjonene skal beregne samlet engasjement mot en motpart eller gruppe av tilknyttede motparter dersom engasjementet eksempelvis er i form av verdipapirfondsandeler eller investering i verdipapiriseringer. Den tekniske standarden gir utfyllende bestemmelser om hvordan institusjonene skal beregne samlet engasjement for denne type transaksjoner. Kravene i standarden er basert på tidligere krav i del II av EBA's (European Banking Authority) retningslinjer om store engasjementer.
Rettslige konsekvenser
Hovedtrekkene i bestemmelsen finnes i dag i forskrift om store engasjementer § 4 andre ledd.
Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon (dvs at det i forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk forskrift med de tilpasninger som følger av EØS-komitebeslutningen).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Reglene forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter/foretak/forbrukere.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Når rettsakten tas inn i EØS-avtalen, er det er behov for tekniske tilpasninger vedr. dato for ikrafttredelse.
Status
Rettsakten er vedtatt og trådt i kraft i EU, og til vurdering på EFTA-siden for innlemmelse i EØS-avtalen.
Forordningen gir utfyllende regler om kapitalkrav for banker mv (Capital Requirements Regulation - CRR). Bestemmelsen gjennomfører CRR artikkel 390 nr. 7 og er relevant når institusjonene skal beregne samlet engasjement mot en motpart eller gruppe av tilknyttede motparter dersom engasjementet eksempelvis er i form av verdipapirfondsandeler eller investering i verdipapiriseringer. Den tekniske standarden gir utfyllende bestemmelser om hvordan institusjonene skal beregne samlet engasjement for denne type transaksjoner. Kravene i standarden er basert på tidligere krav i del II av EBA's (European Banking Authority) retningslinjer om store engasjementer.
Rettslige konsekvenser
Hovedtrekkene i bestemmelsen finnes i dag i forskrift om store engasjementer § 4 andre ledd.
Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon (dvs at det i forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk forskrift med de tilpasninger som følger av EØS-komitebeslutningen).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Reglene forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter/foretak/forbrukere.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Når rettsakten tas inn i EØS-avtalen, er det er behov for tekniske tilpasninger vedr. dato for ikrafttredelse.
Status
Rettsakten er vedtatt og trådt i kraft i EU, og til vurdering på EFTA-siden for innlemmelse i EØS-avtalen.