Byggevareforordningen: tilleggsbestemmelser om klassifisering av reaksjon ved brann
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2016/364 av 1. juli 2015 om klassifisering av byggevarers brannpåvirkning i henhold til europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 305/2011
Commission Delegated Regulation (EU) 2016/364 of 1 July 2015 on the classification of the reaction to fire performance of construction products pursuant to Regulation (EU) No 305/2011 of the European Parliament and of the Council
Norsk forskrift kunngjort 23.9.2016
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 18.5.2016)
Sammendrag av innhold
Byggevareforordningen (forordning (EU) nr. 305/2011) regulerer omsetning og markedsføring av CE-merkede byggevarer i EØS-området. Byggevareforordningen er gjennomført i norsk rett i DOK-forskriften (forskrift om dokumentasjon og omsetning av produkter til byggverk). CE-merkingen av byggevarer oppnås ved å følge harmoniserte tekniske spesifikasjoner (harmoniserte produktstandarder og europeiske tekniske bedømmelser).
Alle CE-merkede byggevarer kategoriseres i såkalte systemer for vurdering og verifikasjon av byggevarers ytelser. Disse systemene beskriver hvilke oppgaver byggevareprodusentene og tekniske kontrollorganer skal utføre før byggevarer bringes til omsetning på EØS-markedet.
Alle byggevarene har en viss brannpåvirkning (påvirkning av byggevarer til brann-og røykutvikling ved brann). Europakommisjonens vedtak 2000/147/EC fastsetter klasser for byggevarers brannpåvirkning. Den europeiske brannklassifiseringen skal benyttes i byggteknisk forskrift (TEK10) kapittel 11 om brannsikkerhet, når byggteknisk forskrift fastsetter klasser til brannpåvirkning for ulike de byggevarene som skal benyttes i norsk byggverk.
Med hjemmel i artikkel 27.1 og 60(f), kan Kommisjonen fastsette eller endre klasser ved hjelp av delegerte rettsakter. Formålet med den Europakommisjonsdelegert forordningen er å:
- Utvide klassifiseringen i forhold til brannpåvirkning til nye produktområder,
- Tilpasse klassifiseringen til byggevareforordningen, der bruk av ingen ytelser angitt ikke er mulig når byggevarers ytelser skal uttrykkes i klasser.
- Presisere definisjonen av klasse F for brannpåvirkning (den laveste/dårligste klassen for brannpåvirkning).
Merknader
Norske interesser
Norske bygningsmyndigheter har nedsatt en referansegruppe som blir forelagt alle norske synspunkter før avgivelse til Kommisjonen. Gruppen har medlemmer fra bygningsmyndigheten, bransjen, forskningsinstitusjoner, standardiseringsorganisasjonen samt tekniske kontrollorganer. Norske byggevareeksperter har ikke hatt noen innvendinger mot Kommisjonens forslag til delegert forordning
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det vil ikke være særlige administrative eller økonomiske konsekvenser for det offentlige som følge av Kommisjonsdelegert forordning. Rettsakten vil ikke få vesentlige negative konsekvenser for virksomheter fordi rettsakten tilpasser og avklarer klasser til brannpåvirkning. Utvidelse av brannklassifisering til nye produktområder bidrar til en avklaring for byggevareprodusenter, som byggenæringen er tjent med.
Rettslige konsekvenser
Byggevareforordningen er gjennomført i norsk rett i forskrift 17. desember 2013 nr. 1579 om omsetning og dokumentasjon av produkter til byggverk (DOK-forskriften) kapittel II. Delegerte rettsakter vedtatt på bakgrunn byggevareforordningen skal også gjennomføres i norsk rett. Kommisjonsdelegerte forordninger av teknisk karakter gjennomføres i DOK-forskriften § 3.a.
Rapportering
Det er ingen rapporteringsplikt som følge av rettsakten.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten skal behandles etter hurtigprosedyren
Vurdering
Gjennomføring av kommisjonsdelegert forordning må sies å være i samsvar med norsk politikk om forenkling, fornying og forbedring. Det er ikke behov for tilpasningstekst. Rettsakten er en videreutvikling, presisering og forbedring av regelverk som tidligere er innlemmet i EØS-avtalen (byggevareforordningen). Rettsakten anses som relevant og akseptabel for Norge.
Status
Rettsakten er under vurdering i EØS/EFTA-statene.
Sammendrag av innhold
Byggevareforordningen (forordning (EU) nr. 305/2011) regulerer omsetning og markedsføring av CE-merkede byggevarer i EØS-området. Byggevareforordningen er gjennomført i norsk rett i DOK-forskriften (forskrift om dokumentasjon og omsetning av produkter til byggverk). CE-merkingen av byggevarer oppnås ved å følge harmoniserte tekniske spesifikasjoner (harmoniserte produktstandarder og europeiske tekniske bedømmelser).
Alle CE-merkede byggevarer kategoriseres i såkalte systemer for vurdering og verifikasjon av byggevarers ytelser. Disse systemene beskriver hvilke oppgaver byggevareprodusentene og tekniske kontrollorganer skal utføre før byggevarer bringes til omsetning på EØS-markedet.
Alle byggevarene har en viss brannpåvirkning (påvirkning av byggevarer til brann-og røykutvikling ved brann). Europakommisjonens vedtak 2000/147/EC fastsetter klasser for byggevarers brannpåvirkning. Den europeiske brannklassifiseringen skal benyttes i byggteknisk forskrift (TEK10) kapittel 11 om brannsikkerhet, når byggteknisk forskrift fastsetter klasser til brannpåvirkning for ulike de byggevarene som skal benyttes i norsk byggverk.
Med hjemmel i artikkel 27.1 og 60(f), kan Kommisjonen fastsette eller endre klasser ved hjelp av delegerte rettsakter. Formålet med den Europakommisjonsdelegert forordningen er å:
- Utvide klassifiseringen i forhold til brannpåvirkning til nye produktområder,
- Tilpasse klassifiseringen til byggevareforordningen, der bruk av ingen ytelser angitt ikke er mulig når byggevarers ytelser skal uttrykkes i klasser.
- Presisere definisjonen av klasse F for brannpåvirkning (den laveste/dårligste klassen for brannpåvirkning).
Merknader
Norske interesser
Norske bygningsmyndigheter har nedsatt en referansegruppe som blir forelagt alle norske synspunkter før avgivelse til Kommisjonen. Gruppen har medlemmer fra bygningsmyndigheten, bransjen, forskningsinstitusjoner, standardiseringsorganisasjonen samt tekniske kontrollorganer. Norske byggevareeksperter har ikke hatt noen innvendinger mot Kommisjonens forslag til delegert forordning
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det vil ikke være særlige administrative eller økonomiske konsekvenser for det offentlige som følge av Kommisjonsdelegert forordning. Rettsakten vil ikke få vesentlige negative konsekvenser for virksomheter fordi rettsakten tilpasser og avklarer klasser til brannpåvirkning. Utvidelse av brannklassifisering til nye produktområder bidrar til en avklaring for byggevareprodusenter, som byggenæringen er tjent med.
Rettslige konsekvenser
Byggevareforordningen er gjennomført i norsk rett i forskrift 17. desember 2013 nr. 1579 om omsetning og dokumentasjon av produkter til byggverk (DOK-forskriften) kapittel II. Delegerte rettsakter vedtatt på bakgrunn byggevareforordningen skal også gjennomføres i norsk rett. Kommisjonsdelegerte forordninger av teknisk karakter gjennomføres i DOK-forskriften § 3.a.
Rapportering
Det er ingen rapporteringsplikt som følge av rettsakten.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten skal behandles etter hurtigprosedyren
Vurdering
Gjennomføring av kommisjonsdelegert forordning må sies å være i samsvar med norsk politikk om forenkling, fornying og forbedring. Det er ikke behov for tilpasningstekst. Rettsakten er en videreutvikling, presisering og forbedring av regelverk som tidligere er innlemmet i EØS-avtalen (byggevareforordningen). Rettsakten anses som relevant og akseptabel for Norge.
Status
Rettsakten er under vurdering i EØS/EFTA-statene.