Retningslinjer for videreutvikling av det transeuropeiske transportnettverket: endringsbestemmelser
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2016/758 av 4. februar 2016 om endring av europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 1315/2013 når det gjelder tilpasning av vedlegg III til denne
Commission Delegated Regulation (EU) 2016/758 of 4 February 2016 amending Regulation (EU) No 1315/2013 of the European Parliament and of the Council as regards adapting Annex III thereto
EØS-komitebeslutning 23.9.2016 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 17.6.2016)
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 1315/2013 åpner for muligheten av å endre kartene til TEN-T til tredjeland, såkalte "neighbouring countries" basert på high-level agreements mellom EU og de gjeldende landene. En slik avtale ble inngått den 27.08.2015 med landene Albania, Bosnia og Herzegovina, Kosovo, FYROM, Montenegro og Serbia. Den 30.10.2015 ble det også inngått avtale med Island og Norge om oppdatering av TEN-T-kartene i disse landene. Oppdateringen innebar en begrenset justering av veg, havner og lufthavner, slik at TEN-T-kartene mer korrekt viser de faktiske plasseringene og infrastrukturen. Som følge av TEN-T-metodologien må også forordningen 1315/2013 oppdateres.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Ingen rettslige konsekvenser, rettsakten tas inn i Protokoll 31.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Ingen direkte økonomiske konsekvenser for Norge.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten følger hurtigprosedyren, og behandles ikke i SU Transport. SD finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU, og vurderes for innlemmelse i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 1315/2013 åpner for muligheten av å endre kartene til TEN-T til tredjeland, såkalte "neighbouring countries" basert på high-level agreements mellom EU og de gjeldende landene. En slik avtale ble inngått den 27.08.2015 med landene Albania, Bosnia og Herzegovina, Kosovo, FYROM, Montenegro og Serbia. Den 30.10.2015 ble det også inngått avtale med Island og Norge om oppdatering av TEN-T-kartene i disse landene. Oppdateringen innebar en begrenset justering av veg, havner og lufthavner, slik at TEN-T-kartene mer korrekt viser de faktiske plasseringene og infrastrukturen. Som følge av TEN-T-metodologien må også forordningen 1315/2013 oppdateres.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Ingen rettslige konsekvenser, rettsakten tas inn i Protokoll 31.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Ingen direkte økonomiske konsekvenser for Norge.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten følger hurtigprosedyren, og behandles ikke i SU Transport. SD finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU, og vurderes for innlemmelse i EØS-avtalen.