Organisering og prosedyre for klageinstansen til Det europeiske kjemikaliebyrået (ECHA): endringsbestemmelser
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2016/823 av 25. mai 2016 om endring av forordning (EU) nr. 771/2008 om fastsettelse av regler for organisering av og saksbehandling ved Det europeiske kjemikaliebyrås klageinstans
Commission Implementing Regulation (EU) 2016/823 of 25 May 2016 amending Regulation (EC) No 771/2008 laying down the rules of organisation and procedure of the Board of Appeal of the European Chemicals Agency
Norsk forskrift kunngjort 4.10.2016
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 4.10.2016)
Sammendrag av innhold
Det europeiske kjemikaliebyrået (ECHA) kan treffe individuelle beslutninger om registrering og vurdering av kjemiske stoffer. Det ble derfor opprettet en egen klageinstans (Board of Appeal) hvor avgjørelser i forhold til slike individuelle beslutninger kan påklages. Forordning (EF) nr. 771/2008 gir konkrete bestemmelser for klageinstansen i ECHA, hvordan arbeidet skal organiseres og hvilke prosedyrer som skal følges. Ved Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2016/823 presiseres og justeres enkelte bestemmelser for klageinstansen. Blant annet for å sikre at klagesaker behandles innen rimelig tid, gis det mulighet til å utvide med flere medlemmer. Det gis også mulighet til å inngå minnelige avtaler. Disse bør være offentlige og skal derfor legges ut på ECHAs hjemmeside for å ivareta åpenhet. Gjennom forordning (EU) nr. 528/2012 (biocidforordningen) gis ECHA i oppdrag å utføre tilsvarende oppgaver i forhold til beslutninger og klager når det gjelder biocider. Ved å innføre referanser til forordning (EU) nr. 528/2012 innføres bestemmelser og prosedyrer for klageinstansen i fht. biocidene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) ble innlemmet i EØS-avtalen, og gjennomført i norsk rett ved forskrift om registrering, vurdering, godkjenning og begrensning av kjemikalier (REACH-forskriften) i 2008. Gjennomføring av nye rettsakter skjer ved endringer i REACH-forskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføring av rettsakten er vurdert til ikke å medføre vesentlige administrative og/eller økonomiske konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel. Rettsakten omfattes av hurtigprosedyren. Dokumenter knyttet til endringer i det aktuelle regelverket legges ut på hjemmesiden til Miljødirektoratet sammen med annen informasjon og nyheter om REACH-regelverket.
Vurdering
Rettsakten er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel.
Status
Utkast til rettsakt ble publisert i EU-register 11. april 2016. Vedtatt rettsakt ble publisert i OJ 26. mai 2016. Norge deltar aktivt i de aktuelle gruppene knyttet til arbeid med gjennomføring, oppfølging og videreutvikling av REACH-regelverket. REACH er ett av de viktigste systemregelverkene på kjemikalieområdet. Deltakelse omfatter komiteene i det europeiske kjemikaliebyrået (ECHA) og møter for ansvarlige myndigheter (Competent Authority). Norge bidrar med faglige innspill og utarbeidelse av dossierer (dokumentasjon) for utvalget stoffer i forhold til stoffer underlagt godkjenningsprosedyren og restriksjonsbestemmelsene i REACH-regelverket. Myndighetene er i kontakt med berørte parter, herunder aktuell norsk industri.
Sammendrag av innhold
Det europeiske kjemikaliebyrået (ECHA) kan treffe individuelle beslutninger om registrering og vurdering av kjemiske stoffer. Det ble derfor opprettet en egen klageinstans (Board of Appeal) hvor avgjørelser i forhold til slike individuelle beslutninger kan påklages. Forordning (EF) nr. 771/2008 gir konkrete bestemmelser for klageinstansen i ECHA, hvordan arbeidet skal organiseres og hvilke prosedyrer som skal følges. Ved Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2016/823 presiseres og justeres enkelte bestemmelser for klageinstansen. Blant annet for å sikre at klagesaker behandles innen rimelig tid, gis det mulighet til å utvide med flere medlemmer. Det gis også mulighet til å inngå minnelige avtaler. Disse bør være offentlige og skal derfor legges ut på ECHAs hjemmeside for å ivareta åpenhet. Gjennom forordning (EU) nr. 528/2012 (biocidforordningen) gis ECHA i oppdrag å utføre tilsvarende oppgaver i forhold til beslutninger og klager når det gjelder biocider. Ved å innføre referanser til forordning (EU) nr. 528/2012 innføres bestemmelser og prosedyrer for klageinstansen i fht. biocidene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) ble innlemmet i EØS-avtalen, og gjennomført i norsk rett ved forskrift om registrering, vurdering, godkjenning og begrensning av kjemikalier (REACH-forskriften) i 2008. Gjennomføring av nye rettsakter skjer ved endringer i REACH-forskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføring av rettsakten er vurdert til ikke å medføre vesentlige administrative og/eller økonomiske konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel. Rettsakten omfattes av hurtigprosedyren. Dokumenter knyttet til endringer i det aktuelle regelverket legges ut på hjemmesiden til Miljødirektoratet sammen med annen informasjon og nyheter om REACH-regelverket.
Vurdering
Rettsakten er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel.
Status
Utkast til rettsakt ble publisert i EU-register 11. april 2016. Vedtatt rettsakt ble publisert i OJ 26. mai 2016. Norge deltar aktivt i de aktuelle gruppene knyttet til arbeid med gjennomføring, oppfølging og videreutvikling av REACH-regelverket. REACH er ett av de viktigste systemregelverkene på kjemikalieområdet. Deltakelse omfatter komiteene i det europeiske kjemikaliebyrået (ECHA) og møter for ansvarlige myndigheter (Competent Authority). Norge bidrar med faglige innspill og utarbeidelse av dossierer (dokumentasjon) for utvalget stoffer i forhold til stoffer underlagt godkjenningsprosedyren og restriksjonsbestemmelsene i REACH-regelverket. Myndighetene er i kontakt med berørte parter, herunder aktuell norsk industri.