Avslag på godkjenning av en helsepåstand på næringsmidler
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2016/862 av 31. mai 2016 om avslag på bruk av en helsepåstand på næringsmidler, annen enn de som gjelder påstander om redusert sykdomsrisiko og barns utvikling og helse
Commission Implementing Regulation (EU) 2016/862 of 31 May 2016 refusing to authorise a health claim made on foods, other than those referring to the reduction of disease risk and to children's development and health
Norsk forskrift kunngjort 13.12.2016
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 15.12.2016)
Sammendrag av innhold
Denne rettsakten går etter hurtigprosedyren.
Rettsakten inneholder avslag på en helsepåstand som det er søkt om godkjenning om etter artikkel 13(5) i påstandsforordningen (forordning (EU) nr. 1924/2006). Søknader etter artikkel 13(5) innebærer ny vitenskapelig dokumentasjon eller et ønske om at den innsendte dokumentasjonen skal være unntatt offentlighet grunnet eiendomsrettigheter.
Den vitenskapelig dokumentasjonen for helsepåstanden er vurdert av EFSA. EFSA har ikke funnet at det er en sammenheng mellom påstanden og virkstoffet (EFSA-Q-2014-00012). EU-kommisjonen tar vurderingene fra EFSA i betraktning når søknadene skal avgjøres. Avgjørelsene forelegges også Rådet/Parlamentet etter regelverksprosedyre for kontroll.
Den avviste helsepåstanden har følgende ordlyd (fritt oversatt): "Surdeigs rugbrød med høyt fiberinnhold og reduksjon av glykjemisk respons etter et måltid".
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen implementeres i norsk regelverk ved en henvisningsbestemmelse i forskrift 17. februar 2010 nr. 187 om ernærings- og helsepåstander om næringsmidler.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Virksomhetene:
Virksomhetene vil måtte forholde seg til den avslåtte helsepåstanden.
Forbrukerne:
EFSAs vurderinger gir forbrukerne større trygghet for at de helsepåstandene som er i bruk er vitenskapelig dokumentert og ikke er villedende.
Mattilsynet:
Tilsyn med bruken av helsepåstander inngår i det ordinære tilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet, der Landbruks- og matdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Finansdepartementet, Klima- og miljødepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Det har ikke vært knyttet diskusjoner til rettsakten på arbeidsgruppemøter for ernærings- og helsepåstander. Det er ingen horisontale utfordringer knyttet til rettsakten.
Mattilsynet anser rettsakten som EØS relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Denne rettsakten går etter hurtigprosedyren.
Rettsakten inneholder avslag på en helsepåstand som det er søkt om godkjenning om etter artikkel 13(5) i påstandsforordningen (forordning (EU) nr. 1924/2006). Søknader etter artikkel 13(5) innebærer ny vitenskapelig dokumentasjon eller et ønske om at den innsendte dokumentasjonen skal være unntatt offentlighet grunnet eiendomsrettigheter.
Den vitenskapelig dokumentasjonen for helsepåstanden er vurdert av EFSA. EFSA har ikke funnet at det er en sammenheng mellom påstanden og virkstoffet (EFSA-Q-2014-00012). EU-kommisjonen tar vurderingene fra EFSA i betraktning når søknadene skal avgjøres. Avgjørelsene forelegges også Rådet/Parlamentet etter regelverksprosedyre for kontroll.
Den avviste helsepåstanden har følgende ordlyd (fritt oversatt): "Surdeigs rugbrød med høyt fiberinnhold og reduksjon av glykjemisk respons etter et måltid".
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen implementeres i norsk regelverk ved en henvisningsbestemmelse i forskrift 17. februar 2010 nr. 187 om ernærings- og helsepåstander om næringsmidler.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Virksomhetene:
Virksomhetene vil måtte forholde seg til den avslåtte helsepåstanden.
Forbrukerne:
EFSAs vurderinger gir forbrukerne større trygghet for at de helsepåstandene som er i bruk er vitenskapelig dokumentert og ikke er villedende.
Mattilsynet:
Tilsyn med bruken av helsepåstander inngår i det ordinære tilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet, der Landbruks- og matdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Finansdepartementet, Klima- og miljødepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Det har ikke vært knyttet diskusjoner til rettsakten på arbeidsgruppemøter for ernærings- og helsepåstander. Det er ingen horisontale utfordringer knyttet til rettsakten.
Mattilsynet anser rettsakten som EØS relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen.