Markeder for finansielle tjenester: utfyllende bestemmelser om clearing av derivater
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2017/582 av 29. juni 2016 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 600/2014 med hensyn til tekniske reguleringsstandarder om plikten til å cleare derivater handlet på regulerte markeder og tidspunktet for aksept av clearing
Commission Delegated Regulation (EU) 2017/582 of 29 June 2016 supplementing Regulation (EU) No 600/2014 of the European Parliament and of the Council with regard to regulatory technical standards specifying the obligation to clear derivatives traded on regulated markets and timing of acceptance for clearing
EØS-beslutning trer i kraft 3.12.2019 som følge av ratifisering av tilknyttet EØS-komitebeslutning av Island 2.12.2019 (og tidligere av Norge og Liechtenstein)
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.2.2019)
Sammendrag av innhold
Kommisjonsforordningen utfyller europaparlaments- og rådsforordning (EU) 600/2014 (MiFIR). Forordningen gir regler som skal bidra til at clearingen av derivatkontrakter går så smidig som mulig. Den pålegger regulerte markeder og sentrale motparter å spesifisere på forhånd hvilken informasjon de trenger fra involverte aktører for at en derivatkontrakt skal kunne cleares. Den setter frister for innmelding av en derivatkontrakt for clearing og for handelsplassens og den sentrale motpartens avvisning av en transaksjon for clearing. Fristene varierer ettersom kontrakten er handlet på en handelsplass eller ikke og om den er registrert elektronisk eller ikke. Dersom en derivatkontrakt er inngått elektronisk på en handelsplass, skal den erklæres ugyldig dersom den sentrale motparten ikke aksepterer kontrakten for clearing. I andre tilfeller skal handelsplassens regler og avtalen mellom motpartene regulere hva som skal skje dersom den sentrale motparten ikke aksepterer kontrakten for clearing.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen skal innlemmes i EØS-avtalen, og gjennomføres i norsk rett ved inkorporering.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen får ingen nevneverdige økonomiske eller administrative konsekvenser for norske forhold.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten anses EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten kan tas inn i norsk rett som sammen med MiFID II/MiFIR-gjennomføringen.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU, men ikke innlemmet i EØS-avtalen ennå.
Sammendrag av innhold
Kommisjonsforordningen utfyller europaparlaments- og rådsforordning (EU) 600/2014 (MiFIR). Forordningen gir regler som skal bidra til at clearingen av derivatkontrakter går så smidig som mulig. Den pålegger regulerte markeder og sentrale motparter å spesifisere på forhånd hvilken informasjon de trenger fra involverte aktører for at en derivatkontrakt skal kunne cleares. Den setter frister for innmelding av en derivatkontrakt for clearing og for handelsplassens og den sentrale motpartens avvisning av en transaksjon for clearing. Fristene varierer ettersom kontrakten er handlet på en handelsplass eller ikke og om den er registrert elektronisk eller ikke. Dersom en derivatkontrakt er inngått elektronisk på en handelsplass, skal den erklæres ugyldig dersom den sentrale motparten ikke aksepterer kontrakten for clearing. I andre tilfeller skal handelsplassens regler og avtalen mellom motpartene regulere hva som skal skje dersom den sentrale motparten ikke aksepterer kontrakten for clearing.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen skal innlemmes i EØS-avtalen, og gjennomføres i norsk rett ved inkorporering.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen får ingen nevneverdige økonomiske eller administrative konsekvenser for norske forhold.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten anses EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten kan tas inn i norsk rett som sammen med MiFID II/MiFIR-gjennomføringen.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU, men ikke innlemmet i EØS-avtalen ennå.