Markeder for finansielle tjenester: utfyllende bestemmelser om transaksjonsrapportering
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2017/590 av 28. juli 2016 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 600/2014 med hensyn til tekniske reguleringsstandarder om transaksjonsrapportering til nasjonale myndigheter
Commission Delegated Regulation (EU) 2017/590 of 28 July 2016 supplementing Regulation (EU) No 600/2014 of the European Parliament and of the Council with regard to regulatory technical standards for the reporting of transactions to competent authorities
EØS-beslutning trer i kraft 3.12.2019 som følge av ratifisering av tilknyttet EØS-komitebeslutning av Island 2.12.2019 (og tidligere av Norge og Liechtenstein)
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 26.2.2019)
Sammendrag av innhold
Kommisjonsforordningen gir utfyllende bestemmelser til europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 600/2014 (MiFIR). Den angir hvilke krav som stilles i forbindelse med transaksjonsrapporteringen, herunder hvem som i nærmere angitte tilfeller har rapporteringsansvaret. Det gis også bestemmelser om hvordan ulik informasjon skal angis/betegnes i rapportene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen skal tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen vil ikke ha store økonomiske og administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel
Status
Rettsakten er vedtatt i EU, men foreløpig ikke innlemmet i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Kommisjonsforordningen gir utfyllende bestemmelser til europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 600/2014 (MiFIR). Den angir hvilke krav som stilles i forbindelse med transaksjonsrapporteringen, herunder hvem som i nærmere angitte tilfeller har rapporteringsansvaret. Det gis også bestemmelser om hvordan ulik informasjon skal angis/betegnes i rapportene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen skal tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen vil ikke ha store økonomiske og administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel
Status
Rettsakten er vedtatt i EU, men foreløpig ikke innlemmet i EØS-avtalen.