Kriterier for tildeling av EUs miljømerke til håndoppvaskemidler (revisjon)
Kommisjonsbeslutning (EU) 2017/1214 av 23. juni 2017 om fastsettelse av miljøkriterier for tildeling av EU-miljømerket til håndoppvaskmidler
Commission Decision (EU) 2017/1214 of 23 June 2017 establishing the EU Ecolabel criteria for hand dishwashing detergents
EØS-komitebeslutning 22.9.2017 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 28.9.2017)
Sammendrag av innhold
Dokumentet er en revisjon av tidligere vedtak 2011/382/EU og fastsetter kriterier for miljømerking av håndoppvaskmidler med EU-miljømerket (EU-Ecolabel).
Kravene er oppdatert og strammet inn på alle vesentlige punkter. Svanemerket har også miljøkrav for denne typen produkter, og det er stilt krav til de samme miljøparametrene i de to merkeordningene. Svanens krav til miljøfarlige stoffer (CDV) er imidlertid strengere enn slike krav til EU-miljømerket. Dette fordi det tradisjonelt brukes mer parfyme i disse produktene i resten av Europa sammenlignet med de nordiske landene, og parfymer anses vanligvis som toksiske for vannlevende organismer.
Merknader
Et utkast til kommisjonsvedtak ble publisert i et EU-register 24. januar 2017.
Behandling av saker om innlemmelse av kriteriedokumenter for tildeling av EU-miljømerket behandles etter hurtigprosedyren.
EU-miljømerket ble opprettet i 1992. Merkeordningen er en del av EØS-avtalen og Stiftelsen Miljømerking forvalter EU-miljømerket i Norge på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartmentet. Det er en frivillig merkeordning. De som søker må dokumentere at produktene tilfredsstiller en rekke strenge helse- og miljøkrav.
Rettslige konsekvenser
Innlemmelse av kriteriedokumentene i EØS-avtalen vil ikke få rettslige konsekvenser siden bruk av merket er frivillig.
Rettsakten grupperes i gruppe 3 (rettsakter som ikke har konsekvenser for norsk lovgivning).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Innlemmelse av kriteriedokumentene i EØS-avtalen vil ikke få økonomiske eller administrative konsekvenser siden bruk av merket er frivillig.
Sakkyndige instansers merknader
Stiftelsen Miljømerking har ingen merknader til rettsakten som anses relevant og akseptabel. Utkast til rettsakt ble behandlet i Spesialutvalget for forbrukersaker og anses EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Utkast til rettsakt ble behandlet i Spesialutvalget for forbrukersaker og anses EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU 23. juni 2017 og er tatt inn i "Official Journal of the European Union" 12. juli 2017. Merkeordningen er den del av EØS-avtalen og Stiftelsen Miljømerking forvalter EU-miljømerket i Norge på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet. Det er en frivillig merkeordning. Beslutningen er innlemmet i EØS-avtalen 22. september 2017, jf. EØS-komiteens vedtak nr. 189/2017.
Sammendrag av innhold
Dokumentet er en revisjon av tidligere vedtak 2011/382/EU og fastsetter kriterier for miljømerking av håndoppvaskmidler med EU-miljømerket (EU-Ecolabel).
Kravene er oppdatert og strammet inn på alle vesentlige punkter. Svanemerket har også miljøkrav for denne typen produkter, og det er stilt krav til de samme miljøparametrene i de to merkeordningene. Svanens krav til miljøfarlige stoffer (CDV) er imidlertid strengere enn slike krav til EU-miljømerket. Dette fordi det tradisjonelt brukes mer parfyme i disse produktene i resten av Europa sammenlignet med de nordiske landene, og parfymer anses vanligvis som toksiske for vannlevende organismer.
Merknader
Et utkast til kommisjonsvedtak ble publisert i et EU-register 24. januar 2017.
Behandling av saker om innlemmelse av kriteriedokumenter for tildeling av EU-miljømerket behandles etter hurtigprosedyren.
EU-miljømerket ble opprettet i 1992. Merkeordningen er en del av EØS-avtalen og Stiftelsen Miljømerking forvalter EU-miljømerket i Norge på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartmentet. Det er en frivillig merkeordning. De som søker må dokumentere at produktene tilfredsstiller en rekke strenge helse- og miljøkrav.
Rettslige konsekvenser
Innlemmelse av kriteriedokumentene i EØS-avtalen vil ikke få rettslige konsekvenser siden bruk av merket er frivillig.
Rettsakten grupperes i gruppe 3 (rettsakter som ikke har konsekvenser for norsk lovgivning).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Innlemmelse av kriteriedokumentene i EØS-avtalen vil ikke få økonomiske eller administrative konsekvenser siden bruk av merket er frivillig.
Sakkyndige instansers merknader
Stiftelsen Miljømerking har ingen merknader til rettsakten som anses relevant og akseptabel. Utkast til rettsakt ble behandlet i Spesialutvalget for forbrukersaker og anses EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Utkast til rettsakt ble behandlet i Spesialutvalget for forbrukersaker og anses EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU 23. juni 2017 og er tatt inn i "Official Journal of the European Union" 12. juli 2017. Merkeordningen er den del av EØS-avtalen og Stiftelsen Miljømerking forvalter EU-miljømerket i Norge på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet. Det er en frivillig merkeordning. Beslutningen er innlemmet i EØS-avtalen 22. september 2017, jf. EØS-komiteens vedtak nr. 189/2017.