(Under forberedelse) Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) .../... - NPA 2023-09: Implementering av siste CAEP-endringer i ICAO Anneks 16 Vol. I, II og III
Felles regler for sivil luftfart: endringsbestemmelser om miljøkrav
EØS-notat offentliggjort 21.12.2023
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 21.12.2023)
Sammendrag av innhold
EASA publiserte 15. november 2023 NPA 2023-09. NPA-en foreslår endringer i Parlaments- og rådsforordning (EU) nr. 2018/1139 (EASA-basisforordning) og kommisjonsforordning (EU) nr. 748/2012. Regelverksforslagene i NPA-en endrer EASA-basisforodning (EU) 2018/1139 og forordning (EU) 748/2012 med hensyn til følgende:
- implementering av de nye endringsreferansene i artikkel 9(2) i EASA-basisforordning (EU) 2018/1139;
- oppdatererer Anneks I (Del 21) til forordning 748/2012 for å sikre implementering av de endringene for sertifisering av produkter;
- oppdaterer AMC og GM til Anneks I (Del 21) til forordning 748/2012 for å klargjøre hva som er gjeldende prosedyrer for miljøkompatibiliteten til produktene, samt refererer til veiledningsmateriell i ICAO Doc 9501 "Environmental Technical Manual" for å være i samsvar med implementering av ICAO Anneks 16;
- andre oppdatering og rettelser tilknyttet tidligere ICAO Anneks 16 transponeringer for konsekvent implementering av miljøvernkravene.
Regelverket oppdaterer gjeldende miljøvern krav for ertifisering av produkter i EASA-basisforordning (EU) 2018/1139 og forordning(EU) 748/2012, samt tilhørende AMC og GM. Det forventes at endringene vil sikre et høyt standardisert nivå av miljøvern og å bidra til europeisk politikk for klimaendringer, luftkvalitet og støyreduksjon.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Gjennomføring av det nye regelverket vil kunne skje gjennom endring av forskrift 4. mars 2013 nr. 252 om luftdyktighets- og miljøsertifisering for luftfartøyer mv. og sertifisering av design- og produksjonsorganisasjoner (sertifiseringsforskriften), og endring av forskriften som skal gjennomføre basisforordning (EU) nr. 2018/1139.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringene vil ifølge EASA få betydning for designorganisasjonene (DOA) og produksjonsorganisasjonene (POA), samt luftfartsmyndighetene. I følge EASA vil endringene medføre engangskostnader industrien for tilpasning av deres interne prosesser for å kunne komme i samsvar med de nye regelendringene. For medlemslandene vil endringene medføre engangskostnad for tilpasning av Form 45.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet vurderer at regelverket er EØS-relevant.
Status
NPA 2023-09 ble publisert 15.11.2023.