Tekniske spesifikasjoner for samtrafikkevnen til EUs jernbanesystem knyttet til telematikkanvendelser for godstog: endringsbestemmelser

Tittel

Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2018/278 av 23. februar 2018 om endring i vedlegget til kommisjonsforordning (EU) 1305/2014 om strukturen på meldinger, data og meldingsmodell, vogn og multimodal driftsdatabase, og for å vedta en IT-standard som gjelder felles grensesnitt

Commission Implementing Regulation (EU) 2018/278 of 23 February 2018 amending the Annex to Commission Regulation (EU) 1305/2014 as regards the structure of the messages, data and message model, Wagon and Intermodal Unit Operating Database, and to adopt an IT standard for the communication layer of the Common Interface

Siste nytt

Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 24.2.2018

Nærmere omtale

BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 9.5.2018)

Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2018/278 endrer tillegg 1 til vedlegget til forordning (EU) 1305/2014 (TSI TAF). Formålet med forordning (EU)1305/2014 er å legge forholdene til rette for enklere sømløs informasjonsutveksling innen godstransport i det europeiske jernbanesystemet, uavhengig av land og operatør. Rettsaktens tekniske spesifikasjoner inneholder grunnleggende krav til bl.a. datasystemer og grensesnitt som skal etableres av aktørene. Tillegg 1 inneholder en liste over tekniske dokumenter, totalt 6 stykker. Endringene i tillegget er foretatt på bakgrunn av behov for oppdatering, feilretting mv. i de tekniske spesifikasjonene. Bakgrunnen for endringen er blant annet å åpne for en raskere og mindre kostbar implementering av dataverktøyet.

Merknader

Rettslige konsekvenser
Det må gjøres en oppdatering av eksisterende forskrift (FOR-2014-12-08-1529) slik at endringen denne rettsakten medfører fremkommer. Forordning (EU) 1305/2014 er ennå ikke tatt inn i EØS-.avtalen, og den må tas inn i EØS-avtalen før eller samtidig med endringsforordningen.

Økonomiske og administrative konsekvenser
Departementet kan ikke se at endringen vil medføre særskilte konsekvenser av økonomisk eller administrativ art.

Sakkyndige instansers merknader
Statens jernbanetilsyn har sendt rettsakten til uttalelse til Bane NOR SF, som nasjonalt kontaktpunkt iht gjeldende forskrift § 2. Etter en vurdering har de ikke noen innvendinger til forslaget, og kan ikke se at endringen vil medføre konsekvenser for Norge.

Vurdering
Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel og kan tas inn i EØS-avtalen gjennom forskrift. Det gjøres oppmerksom på at forordning (EU) 1305/2014 ennå ikke er tatt inn i EØS-avtalen, og endringsforordningen kan derfor ikke tas inn i EØS-avtalen før forordning 1305/2014 er tatt inn.

Status
Rettsakten er vedtatt i kommisjonen 23. februar 2018.

Rettsakten er under vurdering i EØS-/EFTA-statene.

Nøkkelinformasjon
eu-flagg

EU

Kommisjonens framlegg
Dato
31.01.2018
EU-vedtak (CELEX-nr): viser også om rettsakten er i kraft
Rettsakt på EU-språk
Dato
23.02.2018
Anvendelsesdato i EU
16.03.2018
norge-flagg

Norge

Ansvarlig departement
Samferdselsdepartementet
Informasjon fra departementet