Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2016/1927 av 4. november 2016 om maler for overvåkingsplaner, utslippsrapporter og samsvarsdokumenter i henhold til europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2015/757 om overvåking, rapportering og kontroll av karbondioksidutslipp fra sjøtransport
Overvåking og rapportering av drivhusgassutslipp fra skip: gjennomføringsbestemmelser om standardskjemaer
Progresjon
EØS-komitebeslutning 27.10.2017 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 2.12.2016)
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 757/2015 av 29. april 2015 om overvåking, rapportering og verifikasjon av CO2-utslipp fra sjøtransport (MRV-forordningen) er tatt inn i EØS-avtalen.
Etter MRV-forordning vil rederier få plikt til å overvåke klimagassutslipp fra hvert enkelt skip, og som et ledd i dette skal rederier lage en overvåkingsplan. For å sikre sammenlignbar og standardisert informasjon har EU-Kommisjonen, med hjemmel i MRV-forordningen artikkel 6(5), utarbeidet maler som slike overvåkingsplaner skal følge. Rederier med flere berørte skip kan dele opp overvåkingsplanen i en rederi-spesifikk og en skips-spesifikk plan, noe som i noen grad vil kunne forenkle dette arbeidet for rederiet.
MRV-forordningen pålegger videre rederier å rapportere faktiske utslipp, og dette skal gjøres elektronisk i en felleseuropeisk rapporteringsportal kalt "Thetis MRV" designet for dette formålet. Forordning (EU) 1927/2016 fastsetter den elektroniske malen for slik rapportering som rederiet skal benytte i den forbindelse.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) 1927/2016 inneholder rettigheter og plikter for private rettssubjekter, og for EFTA-statene må rettsakten implementeres ved inkorporasjon. Skipssikkerhetsloven § 33 vurderes tilstrekkelig som hjemmelsgrunnlag for inkorporasjonen, som gjennomføres ved at en ny forskrift vedtas.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen gir nærmere innhold til krav som allerede følger av MRV-forodningen, og medfører ikke i seg selv økonomiske og administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for miljø, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten er vurdert som relevant og akseptabel.
Status
Forordningen ble vedtatt i EU 4. november 2016 og trådte i kraft i EU 25. november 2016.
Rettsakten er under vurdering i EØS/EFTA-statene.