EFTAs overvåkingsorgan (ESA) har 26. juli 2023 besluttet å bringe Norge inn for EFTA-domstolen, fordi norsk lovgivning og praksis bryter EØS-reglene ved å begrense enkeltpersoners rett til å søke sykehusbehandling i andre EØS-stater. ESA hevder Norge ikke har gjennomført sine forpliktelser etter forordning (EF) nr. 883/2004 [Trygdeforordningen] artikkel 20 og/eller EØS-avtalen artikkel 36 og 3 ved å opprettholde ulike bestemmelser i pasient- og brukerrettighetsloven og prioriteringsforskriften.
ESA hevder de norske reglene om behandling i utlandet har strengere vilkår enn EØS-retten. Pasienter må dokumentere at behandlingen er mer effektiv enn den offentlige behandlingen i Norge, og i praksis tas det vanligvis ikke hensyn til ventetiden for behandling i Norge. Videre peker ESA på at når klageinstanser kun anvender norske regler, blir pasienter nektet muligheten til å søke medisinsk behandling i utlandet. Det norske systemet gjør det, ifølge ESA, svært vanskelig eller umulig for enkeltpersoner å få rettighetene sine som følger av EØS-avtalen.
(Ref.: 107/23/COL)
IHT