Kapitaldekningsdirektivet: utfyllende bestemmelser om informasjonskrav til søknader om tillatelse som kredittinstitusjon
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2022/2580 av 17. juni 2022 om utfyllende bestemmelser til europaparlaments- og rådsdirektiv 2013/36/EU om reguleringstekniske standarder med hensyn til informasjon som spesifiserer informasjon som skal gis i søknader om tillatelse som kredittinstitusjon, og som spesifiserer forhold som kan forhindre effektiv utøvelse av kompetente myndigheters tilsynsfunksjoner
Commission Delegated Regulation (EU) 2022/2580 of 17 June 2022 supplementing Directive 2013/36/EU of the European Parliament and of the Council with regard to regulatory technical standards specifying the information to be provided in the application for the authorisation as a credit institution, and specifying the obstacles which may prevent the effective exercise of supervisory functions of competent authorities
EØS-komitebeslutning 17.3.2023 om innlemmelse i EØS-avtalen
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 23.3.2023)
Sammendrag av innhold
Forordningen gir utfyllende regler om hvilke opplysninger foretak som søker om tillatelse som kredittinstitusjon etter CRD IV (direktiv 2013/36/EU, kapitalkravsdirektivet) skal gi til tilsynsmyndighetene. Forordningen får anvendelse for søknader som sendes inn fra 18. juli 2023.
Forordningen vil utfylle reglene i finansforetaksloven kapittel 3 om søknader om tillatelse som kredittinstitusjon.
Merknader
Rettslige konsekvenser
EØS-forpliktelser som tilsvarer forordningen er gjennomført i norsk rett ved inkorporasjon i CRR/CRD IV-forskriften § 2.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen gir utfyllende regler om hvilke opplysninger foretak som søker om tillatelse som kredittinstitusjon skal legge frem for tilsynsmyndighetene. Forordningen presiserer pliktene til slike foretak. Forordningen antas ikke å ha økonomiske eller administrative konsekvenser.
Forordningen får ikke konsekvenser for offentlige myndigheter.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert saken. Forordningen er EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Finanstilsynet har vurdert saken. Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel.
Status
Forordningen ble vedtatt i EU 17. juni 2022 og får anvendelse fra 18. juli 2023, slik at søknader som sendes inn fra og med denne datoen skal oppfylle kravene i forordningen.
Forordningen ble tatt inn i EØS-avtalen 17. mars 2023. EØS-forpliktelser som tilsvarer forordningen er gjennomført ved inkorporasjon i CRR/CRD IV-forskriften § 2.
Sammendrag av innhold
Forordningen gir utfyllende regler om hvilke opplysninger foretak som søker om tillatelse som kredittinstitusjon etter CRD IV (direktiv 2013/36/EU, kapitalkravsdirektivet) skal gi til tilsynsmyndighetene. Forordningen får anvendelse for søknader som sendes inn fra 18. juli 2023.
Forordningen vil utfylle reglene i finansforetaksloven kapittel 3 om søknader om tillatelse som kredittinstitusjon.
Merknader
Rettslige konsekvenser
EØS-forpliktelser som tilsvarer forordningen er gjennomført i norsk rett ved inkorporasjon i CRR/CRD IV-forskriften § 2.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen gir utfyllende regler om hvilke opplysninger foretak som søker om tillatelse som kredittinstitusjon skal legge frem for tilsynsmyndighetene. Forordningen presiserer pliktene til slike foretak. Forordningen antas ikke å ha økonomiske eller administrative konsekvenser.
Forordningen får ikke konsekvenser for offentlige myndigheter.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert saken. Forordningen er EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Finanstilsynet har vurdert saken. Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel.
Status
Forordningen ble vedtatt i EU 17. juni 2022 og får anvendelse fra 18. juli 2023, slik at søknader som sendes inn fra og med denne datoen skal oppfylle kravene i forordningen.
Forordningen ble tatt inn i EØS-avtalen 17. mars 2023. EØS-forpliktelser som tilsvarer forordningen er gjennomført ved inkorporasjon i CRR/CRD IV-forskriften § 2.