Kommisjonsforordning (EU) 2024/887 av 22. mars 2024 om endring av vedlegg IV, VIII og IX til europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 999/2001 med hensyn til fôr, omsetning og import til Unionen
Bekjempelse av prionsykdommer (TSE): endringsbestemmelse om fôring, omsetning og import
Norsk forskrift kunngjort 7.11.2024
Tidligere
- Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 2.12.2022 med tilbakemeldingsfrist 30.12.2022
- Utkast til kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering og publisert i EUs komitologiregister 9.11.2023
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 25.3.2024
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 5.9.2024
- EØS-komitebeslutning 25.10.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 10.10.2024)
Sammendrag av innhold
Rettsakten endrer flere vedlegg i forordning (EU) nr. 999/2001 om overførbare spongiforme encefalopatier (TSE).
Endringer av vedlegg IV om fôrforbudet
Rettsakten gjør korrigeringer i kapitel III del B i vedlegg IV som omhandler fôrmidler som kan benyttes til ikke-drøvtyggere. Her slettes fôrmidlene prosessert animalsk protein fra insekter, svin og fjørfe, som ikke skulle vært listet her. Dette innebærer at slike fôrmidler ikke kan benyttes automatisk til alle ikke-drøvtyggere, som blant annet insekter og hest.
I kapitel II er det beskrevet unntak og viser blant annet til i punkt f) og g) hvilke fôrmidler som kan benyttes til fjørfe og svin. Her er det regler som tillater at prosessert animalsk protein fra insekter er tillatt å benytte i fôr til fjørfe og svin, og at prosessert animalsk protein fra svin og fjørfe er tillatt å benytte i fôr til henholdsvis fjørfe og svin.
Rettsakten gjør korrigeringer i kapitel V del E i vedlegg IV som omhandler eksport av prosesserte animalske proteiner fra drøvtyggere til bruk som gjødsel. Det er tilføyet et krav om at slike produkter skal overholde betingelsene som oppnådd sluttpunkt etter forordning (EF) 2023/1605. Når et avledet produkt oppnår sluttpunkt betyr det at animaliebiproduktregelverket opphører å gjelde for produktet, og andre regelverk overtar. I dette tilfelle gjødselregelverket.
Endringer av vedlegg VIII om handel med småfe og småfe-produkter og vedlegg IX om import av småfe og småfe-produkter.
Rettsaken fjerner en gammel overgangsordning i vedlegg VIII som gjaldt i perioden 2014 - 2021. Videre oppdateres samme vedlegg når det gjelder henvisning til rettsakten om handel med småfe, dvs fra 92/65/EØF til forordningn (EU) nr. 2016/429.
I tillegg rettes det opp flere uteglemmelser som ble gjort ifm forordning (EU) 2022/772 som endret TSE-forordningen. Denne rettsakten innførte blant annet unntak for småfe med visse genotyper som gjør dem mer restistente mot klassisk skrapesjuke. For geit gjelder det dyr med genotypene K222, D146 og S146, men unntak for slike geiter ble glemt å innført på alle tilsvarende områder det ble gjort for sau. Unntakene, som nå innføres, gjelder følgende:
- handel med geitesæd
- import av levende geiter
- import av sæd og embryo fra geit
- import av biprodukter til fôr, inneholdende melk og melkeprodukter fra geit
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når rettsakten er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i forskrift 30. mars 2004 nr. 595 om forebygging av, kontroll med og utryddelse av overførbare spongiforme encefalopatier (TSE) hvor forordningen (EU) nr. 999/2001 er gjennomført.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter eller næringen.
Når det gjelder endringene i vedlegg IV, er det nå klargjort at prosesserte animalske proteiner fra svin, fjørfe og insekt ikke kan benyttes i fôr til hest. Vi har imidlertid ikke mottatt informasjon om at dette har vært etterspurt fra næringen.
Endringen som åpner opp for unntak for geit med visse genotyper ifm handel av avlsmateriale innen EØS, vil kunne få økonomiske konsekvenser for Norsk sau og geit sin avls- og seminavdeling (NSG semin), men omfanget vil avhenge av om de har geiter med rette genotyper og hvor stor etterspørselen for slikt avlsmateriale blir. Dersom avlsstasjonen har geiter med de aktuelle genotypene, kan de nå altså utføre avlsmateriale fra slike dyr. NSG semin er informert om endringsforslaget.
Rettsakten inneholder ingen særlige EØS-rettslige problemstillinger.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel.
Angående endringer i vedlegg IV om fôrforbudet, så har næringen vist interessse for at det tillates å benytte prosesserte animalske proteiner fra svin og fjørfe som substrat til insekter. Dersom dette skal bli tillatt er det nødvendig å foreslå fremtidige endringer i kap. II i vedlegg IV ved å tilføye tilsvarende bestemmelser for insekter som det i gjeldende bestemmelser står for tillatte fôrmidler for fjørfe og svin.
Angående åpningen for geit med visse genotyper: Norge har ikke innført avlsprogram for småfe mtp resistens for klassisk skrapesjuke, og vi vet lite om forekomsten av geier med de aktuelle genotypene. Det er derfor uvisst om vi vil få nytte av åpningen når det gjelder utførsel av slike geiter eller deres avlsprodukter.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsakten er under vurdering i EØS-/EFTA-statene.