Delegert kommisjonsforordning (EU) 2023/1127 av 2. mars 2023 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2022/2065 med detaljerte metoder og fremgangsmåter om tilsynsgebyret som Kommisjonen pålegger tilbydere av svært store plattformer og meget store søkemotorer på nett
Digitale tjenester i det indre marked: utfyllende bestemmelser om beregning av tilsynsgebyret for store plattformer og søkemotorer
EØS-notat offentliggjort 7.12.2023
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 9.6.2023
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 4.12.2023)
Sammendrag av innhold
Forordning om digitale tjenester (EU) 2022/2065 (DSA) gir kommisjonen hjemmel til å vedta delegert kommisjonsforordning som fastsetter utfyllende bestemmelser om beregning av tilsynsgebyr for tilbydere av digitale tjenester. Artikkel 43 i DSA pålegger kommisjonen å belaste tilbydere av svært store plattformer - Very Large Online Platforms (VLOPs) og svært store søkemotorer - Very Large Online Search Engines (VLOSEs) - årlige tilsynsgebyrer, hvis samlede beløp skal dekke alle estimerte kostnader som med rimelighet kan bestemmes på forhånd. Kommisjonen fører tilsyn med VLOPer og VLOSEer.
Kostnadene som skal estimeres for årlige tilsynsgebyr, bør fastsettes på bakgrunn av menneskelige ressurser som skal ansettes i kommisjonen for å utføre tilsynsoppgavene. Dette inkluderer fast ansatte, midlertidige og kontraktsansatte og utsendte nasjonale eksperter.
I tillegg til de ovennevnte kostnadene for menneskelige ressurser, må kommisjonen også estimere andre drifts- og administrative kostnader som er spesifikt knyttet til tilsynsoppgavene, som f.eks. studier, ansettelse av eksperter, undersøkelser, oppdrag, organisering av møter eller utvikling eller bruk av programvare eller IT-verktøy eller tjenester.
Det samlede kostnadsbeløpet som årlig anslås av kommisjonen skal bæres av tilbyderne av svært store plattformer og svært store søkemotorer gjennom tilsynsgebyr som belastes for de utpekte tjenestene som er underlagt tilsynsavgiften i hvert kalenderår. Kommisjonen skal fastsette et grunnbeløp per utpekte tjeneste, men ingen tilbyder skal betale et samlet tilsynsgebyr som overstiger 0,05 % av deres årlige globale netto inntekt.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Den delegerte kommisjonsforordningen kan ikke tre i kraft før DSA er en del av EØS-avtalen og gjennomført i nasjonal rett.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Den delegerte kommisjonsforordningens utfyllende bestemmelser om beregning av tilsynsgebyr medfører ikke økonomiske eller administrative konsekvenser som ikke allerede er forutsatt at vil påløpe som følge av innføringen av DSA i norsk rett.
Sakkyndige instansers merknader
Konklusjon:
Forordningen anses EØS-relevant og er aktuell for innlemming i EØS-avtalen. Hvorvidt kommisjonsforordningen er akseptabel vil bli vurdert sammen med DSA.
Vurdering
Forordningen inneholder utfyllende bestemmelser om beregning av tilsynsgebyr for tilbydere knyttet til forordning om digitale tjenester (DSA), og det vises til vurderingen i EØS-posisjonsnotat om DSA. EFTA-landene vurderer behovet for tilpasningstekst i DSA og det er for tidlig å ta stilling til om forordningen er akseptabel.
Status
Delegert kommisjonsforordning 2023/1127 ble vedtatt 2. mars 2023 og trådte i kraft 29. juni 2023. Kommisjonsforordningen er gitt med hjemmel i Europaparlamentets og Rådets forordning (EU) 2022/2065 av 19. oktober 2022 om et indre marked for digitale tjenester og om endring av direktiv 2000/31/EF (forordning om digitale tjenester - DSA). Forordningen(e) er under vurdering i EØS/EFTA-statene.