Flypassasjerforordningen 2004
Anmodning om fortolkning sendt til EU-domstolen 16.8.2024 og kunngjort 11.11.2024
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra Samferdselsdepartementets bakgrunnsnotat, desember 2004)
Forordningen skal erstatte gjeldende forordning (EØF) nr. 295/91. Flypassasjerenes rettigheter styrkes ved at anvendelsesområdet utvides fra å omfatte bare rutetrafikk til også å omfatte annen trafikk (typisk charterturer), ved at kanselleringer og vesentlige forsinkelser skal omfattes i tillegg til nektet ombordstigning, og ved at passasjerenes krav på økonomisk kompensasjon og assistanse utvides. Maksimalt erstatningsbeløp stiger for eksempel til 600 euro. Indirekte forventes forordningen å få preventive virkninger, bl.a. ved å styrke flyselskapenes incentiver til å unngå overbooking av fly. Forordningen krever at det utpekes et nasjonalt gjennomføringsorgan som passasjerene kan henvende seg til dersom de ikke mottar de ytelsene de har krav på.
Merknader
Forordningen vil bli gjennomført ved å endre forskrift av 15. juli 1994 nr. 691 om gjennomføring og håndheving av EØS-avtalen på luftfartens område, § 1 pkt. 9.
På sikt er det ønskelig å etablere et selvstendig klageorgan utenfor den ordinære luftfartsforvaltningen. Samferdselsdepartementet har innledet en prosess med Justisdepartementet, Barne- og familiedepartementet, Forbrukerråder, Forbrukerombudet, representanter for flyselskapene og reiselivsbransjen for å diskutere mulige løsninger. Den mest nærliggende løsningen er trolig å utvide en eksisterende avtalebasert klageordning mellom Forbrukerrådet, SAS Braathens, Widerøes, Norwegian og reiselivsbransjen.
Sakkyndige instansers merknader
Kommisjonens forslag til forordning har tidligere vært sendt på bred nasjonal høring, og høringsinstansenes syn har tidligere vært formidlet til Stortinget. Departementet har i tillegg tatt initiativ til et møte med næringen, representanter for de reisende og berørte myndigheter, hvor utformingen av de utfyllende nasjonale gjennomføringsbestemmelsene vil bli drøftet. Rettsakten er behandlet av Spesialutvalget for transport der Samferdelsesdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet, Miljøverndepartementet og Finansdepartementet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten relevant og akseptabel.