Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) nr. 144/2013 av 19. februar 2013 om endring av forordning (EF) nr. 606/2009 med hensyn til visse ønologiske framstillingsmåter og gjeldende restriksjoner og forordning (EF) nr. 436/2009 med hensyn til registreringen av nevnte framstillingsmåter i følgedokumentene ved forsendelser av vinprodukter og om registre som skal føres i vinsektoren
Kategorier av vinprodukter, ønologiske metoder og gjeldende restriksjoner: endringsbestemmelser
Norsk forskrift kunngjort 15.11.2013
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.12.2013)
Sammendrag av innhold
Forordningen endrer gjennomføringsbestemmelsene i forordning (EF) nr. 606/2009 når det gjelder visse ønologiske metoder og de gjeldende restriksjonene for disse og forordning (EF) nr. 436/2009 når det gjelder registrering av slike metoder i følgedokumentene som skal brukes ved forsendelser av vinprodukter og i registre som skal føres i vinsektoren. Gjennomføringsbestemmelsene er fastsatt under forordning (EF) nr. 1234/2007 - EUs felles markedsordning for landbruksprodukter – herunder vin. Endringene i forordning (EF) nr. 606/2009 gjøres i all hovedsak for å sørge for at EUs regelverk om ønologiske metoder mv. skal være i samsvar med de til enhver tid gjeldende standardene for ønologiske metoder mv. som er fastsatt av den internasjonale vinorganisasjonen (OIV). I dette tilfellet har OIV både endret sine gjeldende standarder for ønologiske metoder mv. og fastsatt nye standarder om dette, slik at EU nå gjør tilsvarende endringer i sitt regelverk om dette. Noen av de ønologiske metodene mv. som nå tillates brukt etter endringene som gjøres i forordning (EF) nr. 606/2009, jf. ovenfor, er av en slik art at de også kan brukes på uredelige måter. Forordningen (32013R0144) endrer derfor også forordning (EF) nr. 436/2009, slik at det kreves at bruk av de aktuelle ønologiske metodene mv., må angis i registerne som skal føres i vinsektoren og i følgedokumentene som skal brukes ved forsendelser av vinprodukter.
Merknader
Rettslige konsekvenser:
Gjennomføring av rettsakten i norsk rett medfører behov for endringer i den nye vinforskriften som skal erstatte forskrift 11. oktober 2006 nr. 1147 om vin (vinforskriften). Den nye vinforskriften ble fastsatt av Landbruks- og matdepartementet 21. mars 2013 og trer i kraft 15. april 2013.
Økonomiske, administrative og andre konsekvenser:
Mattilsynet kan ikke se at gjennomføring av rettsakten i norsk rett vil kunne medføre økonomiske, administrative eller andre konsekvenser av betydning, verken for norske virksomheter, myndighetene eller samfunnet for øvrig.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for næringsmidler, der Helse- og omsorgsdepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Barne-, likestillings og inkluderingsdepartementet, Finansdepartementet, Miljøverndepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Nærmere om endringene som gjøres i forordning (EF) nr. 436/2009
Det fremgår av tilpasningsteksten som er etablert i tillegg 1 nr. 10 i protokoll 47 til EØS-avtalen, at BARE de opplistede bestemmelsene i forordning (EF) nr. 436/2009 skal gjelde etter EØS-avtaleverket.
I denne forordningen (32013R0144), endres både artikkel 41 (om registre) og vedlegg VI (om følgedokumenter) i forordning (EF) nr. 436/2009. Det kan utledes av tilpasningsteksten som er nevnt ovenfor, at ingen av bestemmelsene i forordning (EF) nr. 436/2009 som gjelder registre er gjort til en del av EØS-avtaleverket, mens de fleste bestemmelsene om følgedokumenter, er gjort til en del av EØS-avtaleverket.
Mattilsynet mener at den allerede gjeldende tilpasningsteksten, gjør at denne forordningen (32013R0144) kan legges til i listen over forordninger som endrer forordning (EF) nr. 436/2009, uten at det er nødvendig med etablering av en ny tilpasningstekst i denne sammenheng. Resultatet av dette, blir etter vårt syn at endringene som gjøres i artikkel 41 (om registre) ikke blir til en del av EØS-avtaleverket (ettersom artikkel 41 ikke er gjort til en del av EØS-avtaleverket), mens endringene som gjøres i vedlegg VI (om følgedokumenter) blir en del av EØS-avtaleverket (ettersom vedlegg VI er gjort til en del av EØS-avtaleverket).
Konklusjon:
Mattilsynet mener at rettsakten er EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU og er innlemmet i EØS-avtalen.