Gjenoppretting og avvikling av banker og verdipapirforetak: utfyllende bestemmelser
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2016/860 av 4. februar 2016 om ytterligere spesifisering av de omstendighetene der utelukkelse fra anvendelsen av nedskrivnings- eller konverteringsfullmaktene er nødvendig i henhold til artikkel 44 nr. 3 i europaparlaments- og rådsdirektiv 2014/59/EU om fastsettelse av en ramme for gjenoppretting og krisehåndtering av kredittinstitusjoner og verdipapirforetak
Commission Delegated Regulation (EU) 2016/860 of 4 February 2016 specifying further the circumstances where exclusion from the application of write-down or conversion powers is necessary under Article 44(3) of Directive 2014/59/EU of the European Parliament and of the Council establishing a framework for the recovery and resolution of credit institutions and investment firms
Norsk forskrift kunngjort 23.5.2023
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 9.9.2019)
Sammendrag av innhold
Forordningen gir utfyllende regler til BRRD (Banking Recovery and Resolution Direcitve - 32014L0059), med nærmere presisering av under hvilke omstendigheter det er nødvendig at krisehåndteringsmyndigheten kan unnta gjeldsposter fra anvendelsen av nedskrivnings- eller konverteringsbestemmelser (bail-in).
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når forordningen blir tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved henvisning fra lov/forskrift. Det materielle innholdet i forordningen er allerede tatt inn i norsk rett i forskrift om utfyllende regler til finansforetaksforskriften kapittel 20.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen gir utfyllende bestemmelser til plikter som allerede følger av hovedrettsakten, som er tatt inn i finansforetaksloven. (Unntak fra nedskriving og konvertering av ansvarlig kapital eller intern oppkapitalisering vil påvirke tapet til øvrige innehavere av gjelds- og egenkapitalinstrumenter. Dette kan medføre brudd på prinsippet om at ingen skal komme dårligere ut av en krisehåndtering enn en avvikling gjennom offentlig administrasjon. Krisetiltaksfondet vil kunne måtte dekke tapet.)
Sakkyndige instansers merknader
SU har behandlet rettsakten og funnet den relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen er EØS-relevant.
Status
Den tekniske standarden er vedtatt i EU som en kommisjonsforordning, og er til vurdering på EFTA-siden for innlemmelse i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Forordningen gir utfyllende regler til BRRD (Banking Recovery and Resolution Direcitve - 32014L0059), med nærmere presisering av under hvilke omstendigheter det er nødvendig at krisehåndteringsmyndigheten kan unnta gjeldsposter fra anvendelsen av nedskrivnings- eller konverteringsbestemmelser (bail-in).
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når forordningen blir tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved henvisning fra lov/forskrift. Det materielle innholdet i forordningen er allerede tatt inn i norsk rett i forskrift om utfyllende regler til finansforetaksforskriften kapittel 20.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen gir utfyllende bestemmelser til plikter som allerede følger av hovedrettsakten, som er tatt inn i finansforetaksloven. (Unntak fra nedskriving og konvertering av ansvarlig kapital eller intern oppkapitalisering vil påvirke tapet til øvrige innehavere av gjelds- og egenkapitalinstrumenter. Dette kan medføre brudd på prinsippet om at ingen skal komme dårligere ut av en krisehåndtering enn en avvikling gjennom offentlig administrasjon. Krisetiltaksfondet vil kunne måtte dekke tapet.)
Sakkyndige instansers merknader
SU har behandlet rettsakten og funnet den relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen er EØS-relevant.
Status
Den tekniske standarden er vedtatt i EU som en kommisjonsforordning, og er til vurdering på EFTA-siden for innlemmelse i EØS-avtalen.