Tobakksdirektivet: gjennomføringsbestemmelser om smakstilsetninger
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2016/779 av 18. mai 2016 om fastsettelse av ensartede regler for de prosedyrene som skal benyttes for å fastslå om en tobakksvare har en karakteristisk aroma
Commission Implementing Regulation (EU) 2016/779 of 18 May 2016 laying down uniform rules as regards the procedures for determining whether a tobacco product has a characterising flavour
EØS-komitebeslutning 4.2.2022 om innlemmelse i EØS-avtalen
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 21.1.2022)
Sammendrag av innhold
I henhold til tobakksdirektiv 2014/40/EU artikkel 7 nr. 1 skal medlemsstatene forby tobakksvarer med karakteristisk aroma. Det vil si produkter med en klar merkbar lukt eller smak av annet enn tobakk, for eksempel frukt, mentol eller vanilje. Tilsetningsstoffer som har avgjørende betydning for fremstillingsprosessen, f.eks. sukker som forsvinner under bearbeidingsprosessen, skal ikke forbys, med mindre disse stoffene resulterer i et produkt med en kjennetegnende aroma eller øker varens avhengighetsskapende egenskaper, toksisitet eller CMR-egenskaper. Forbudet gjelder inntil videre kun for sigaretter og rulletobakk, jf. direktivet artikkel 7 nr. 12.
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2016/779 fastsetter felles prosedyrer for å avgjøre om et produkt har en karakteristisk aroma. Reglene for dette er relativt kompliserte. Kompetansen til å avgjøre spørsmålet ligger i utgangspunktet hos medlemsstatene, men også EU-kommisjonen kan på anmodning fra en medlemsstat eller på eget initativ avgjøre om en tobakksvare er omfattet av forbudet. Slike vedtak gjøres i gjennomføringsrettsakter fattet av EU-kommisjonen, og vil da gjelde for hele EØS-området.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Det vil være behov for forskriftsendringer som følge av rettsakten.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten vil medføre økonomiske og administrative konsekvenser for Helsedirektoratet, som vil ha ansvaret for å følge opp forbudet mot karakteristisk aroma. Dette vil finansieres ved gebyrer fra tobakksindustrien.
Vurdering
Rettsakten anses EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten vil innlemmes i EØS-avtalen i EØS-komiteens møte 4. februar 2022, og trer i kraft når grunndirektiv 2014/40/EU trer i kraft i Norge.
Sammendrag av innhold
I henhold til tobakksdirektiv 2014/40/EU artikkel 7 nr. 1 skal medlemsstatene forby tobakksvarer med karakteristisk aroma. Det vil si produkter med en klar merkbar lukt eller smak av annet enn tobakk, for eksempel frukt, mentol eller vanilje. Tilsetningsstoffer som har avgjørende betydning for fremstillingsprosessen, f.eks. sukker som forsvinner under bearbeidingsprosessen, skal ikke forbys, med mindre disse stoffene resulterer i et produkt med en kjennetegnende aroma eller øker varens avhengighetsskapende egenskaper, toksisitet eller CMR-egenskaper. Forbudet gjelder inntil videre kun for sigaretter og rulletobakk, jf. direktivet artikkel 7 nr. 12.
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2016/779 fastsetter felles prosedyrer for å avgjøre om et produkt har en karakteristisk aroma. Reglene for dette er relativt kompliserte. Kompetansen til å avgjøre spørsmålet ligger i utgangspunktet hos medlemsstatene, men også EU-kommisjonen kan på anmodning fra en medlemsstat eller på eget initativ avgjøre om en tobakksvare er omfattet av forbudet. Slike vedtak gjøres i gjennomføringsrettsakter fattet av EU-kommisjonen, og vil da gjelde for hele EØS-området.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Det vil være behov for forskriftsendringer som følge av rettsakten.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten vil medføre økonomiske og administrative konsekvenser for Helsedirektoratet, som vil ha ansvaret for å følge opp forbudet mot karakteristisk aroma. Dette vil finansieres ved gebyrer fra tobakksindustrien.
Vurdering
Rettsakten anses EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten vil innlemmes i EØS-avtalen i EØS-komiteens møte 4. februar 2022, og trer i kraft når grunndirektiv 2014/40/EU trer i kraft i Norge.