(Utkast) Kommisjonsforordning (EU) .../... om avslag på godkjenning av en helsepåstand om næringsmiddel som viser til redusert sykdomsrisiko
Avslag på godkjenning av en helsepåstand på næringsmidler: helsepåstander knyttet til Joselito-skinke
EØS-notat offentliggjort 23.9.2025
Tidligere
- Utkast til kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering og publisert i EUs komitologiregister 21.7.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 22.9.2025)
Sammendrag av innhold
Bruken av ernærings- og helsepåstander reguleres i forskrift 17. februar 2010 nr. 187 om ernærings- og helsepåstander om næringsmidler, og gjennomfører forordning (EF) nr. 1924/2006 (påstandsforordningen) i norsk regelverk. Det er frivillig å bruke ernærings- og helsepåstander på mat- og drikkevarer, men når de benyttes er det kun tillatte ernæringspåstander og godkjente helsepåstander som kan brukes. En virksomhet som ønsker å bruke godkjente helsepåstander i merkingen eller reklamen for næringsmiddelet, har ansvar for at kravene i påstandsforordningen er oppfylt. Ett av formålene med påstandsforordningen er å sikre at helsepåstander er sannferdige, klare, pålitelige og ikke villedende for forbrukerne.
Dersom en virksomhet ønsker å bruke andre helsepåstander enn de som er godkjente, kan de sende en søknad om godkjenning av en helsepåstand til en medlemsstat, jf. artikkel 15 og 18 i påstandsforordningen som beskriver prosedyren for søknadsprosessen. Når medlemsstaten mottar en søknad om godkjenning av en helsepåstand skal medlemsstaten innen 14 dager kontrollere at søknaden er omfattet av reglene i påstandsforordningen og sjekke at de formelle kravene til søknaden er oppfylt før den videresendes til "Den europeiske myndighet for mattrygghet" (EFSA) for en vitenskapelig vurdering. EU-kommisjonen og de andre medlemsstatene skal orienteres om dette. EU-kommisjonen skal på bakgrunn av EFSAs konklusjoner treffe beslutning om godkjenning eller avslag av helsepåstanden.
Utkastet til forordning avslår en søknad etter artikkel 14(1)(a) i påstandsforordningen. Artikkel 14(1)(a)-påstander er påstander som viser til en reduksjon i en risikofaktor for sykdom.
Det er virksomheten Cáricas Joselito S.A.o som har sendt søknaden. Den foreslåtte påstanden var opprinnelig: "The intake of Joselito ham produces a health benefit by causing an increase in antioxidant substances in the body, reducing blood pressure and plasma triglycerides, producing a decrease in oxidative stress and a preventive effect in diseases related to the cardiovascular and intestinal systems". Etter spørsmål fra EFSA klargjorde søkeren den påståtte effekten slik: «The intake of Joselito® ham, rich in monounsaturated fats and antioxidant substances, reduces blood pressure and plasma triglycerides, having an effect in cardiovascular health". Målgruppen er voksne uten tidligere sykdom (adult population without previous pathologies). Matvaren som skulle bære påstanden var Joselito® ham, en iberisk skinke som kjennetegnes av et høyt innhold av oljesyre.
EFSA (Question No EFSA-Q-2022-00412) vurderer at matvaren er tilstrekkelig karakterisert: Reduksjon i LDL-kolesterolkonsentrasjon og blodtrykk er en gunstig effekt fordi det reduserer risikoen for koronar hjertesykdom. Etter å ha vurdert dokumentasjonen innsendt av søker, bemerker EFSA at det ikke ble fremlagt gode nok humane intervensjonsstudier til å kunne gi en vitenskapelig begrunnelse for påstanden. EFSA konkluderer derfor med at det ikke er fastslått en årsakssammenheng mellom inntak av Joselito® ham og reduksjon av LDL-kolesterolkonsentrasjon eller blodtrykk.
EU-kommisjonen foreslår på denne bakgrunn å avslå søknaden.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når rettsakten er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i forskrift 17. februar 2010 nr. 187 om bruk av ernærings- og helsepåstander om næringsmidler.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for Mattilsynet, næringen eller forbrukerne.
Virksomhetene:
Virksomhetene må forholde seg til at helsepåstanden som avslås ikke kan brukes om næringsmidler.
Forbrukerne:
Avslaget som er gjort på bakgrunn av vurdering fra EFSA gir forbrukerne større trygghet for at de helsepåstandene som er i bruk, er vitenskapelig dokumentert og ikke er villedende.
Mattilsynet:
Tilsyn med bruk av helsepåstander inngår i det ordinære tilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Mattilsynet og ansvarlig(e) departement(er). Siden rettsakten følger EFTAs hurtigprosedyre har den ikke vært behandlet i Spesialutvalget for matområdet. Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er ikke vedtatt i EU.
Rettsakten er under vurdering i EØS-/EFTA-statene.