Bearbeidede kornbaserte næringsmidler og barnemat for spedbarn og småbarn
Kommisjonsdirektiv 2006/125/EF av 5. desember 2006 om bearbeidede kornbaserte næringsmidler og barnemat for spedbarn og småbarn (kodifisert utgave)
Commission Directive 2006/125/EC of 5 December 2006 on processed cereal-based foods and baby foods for infants and young children (Codified version)
Norsk forskrift kunngjort 26.10.2007
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra kommisjonsfdirektivet, norsk utgave)
1) Kommisjonsdirektiv 96/5/EF av 16. februar 1996 om bearbeidede kornbaserte næringsmidler og barnemat for spedbarn og småbarn er blitt betydelig endret flere ganger. Av klarhetshensyn og av praktiske årsaker bør nevnte direktiv konsolideres.
2) Bearbeidede kornbaserte næringsmidler og barnemat for spedbarn og småbarn brukes som en del av et variert kosthold, og utgjør ikke den eneste næringskilden for spedbarn og småbarn.
3) Det finnes et stort utvalg av de aktuelle produktene, noe som gjenspeiler den store variasjonen i kostholdet til spedbarn som avvennes og småbarn, og skyldes samfunnsmessige og kulturelle forhold innenfor Fellesskapet.
4) Grunnsammensetningen av de aktuelle produktene må være riktig med henblikk på ernæringsmessige behov hos sunne spedbarn og småbarn, slik det er fastsatt på grunnlag av alminnelig godtatte vitenskapelige data, idet det tas hensyn til ovennevnte faktorer.
5) Det bør fastsettes grunnleggende ernæringskrav til sammensetningen av de to hovedkategoriene av disse produktene, nemlig bearbeidede kornbaserte næringsmidler og barnemat.
6) Selv om det på grunn av disse produktenes art bør fastsettes en rekke obligatoriske krav og andre begrensninger med hensyn til innholdet av vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer, bør det tillates at produsentene frivillig kan tilsette slike næringsstoffer, forutsatt at de bare bruker de stoffene som er særlig angitt i dette direktiv.
7) Bruk av produkter som valgfritt er tilsatt slike næringsstoffer i mengder som ikke overstiger de grensene som for tiden gjelder i Fellesskapet, ser ikke ut til å medføre et for stort inntak av disse næringsstoffene hos spedbarn og småbarn. Utviklingen i situasjonen bør følges nøye framover, og det bør om nødvendig treffes hensiktsmessige tiltak.
8) Forskjellige regler for grenseverdier for rester av plantevernmidler i bearbeidede kornbaserte næringsmidler og barnemat fører til handelshindringer mellom visse medlemsstater.
9) Grenseverdiene for rester av plantevernmidler som er fastsatt i rådsdirektiv 76/895/EØF av 23. november 1976 om fastsettelse av maksimumsverdier for rester av plantevernmidler på og i frukt og grønnsaker, i rådsdirektiv 86/362/EØF av 24. juli 1986 om fastsettelse av maksimumsverdier for rester av plantevernmidler på og i korn, i rådsdirektiv 86/363/EØF av 24. juli 1986 om fastsettelse av maksimumsverdier for rester av plantevernmidler på og i næringsmidler av animalsk opprinnelse, og i rådsdirektiv 90/642/EØF av 27. november 1990 om fastsettelse av maksimumsverdier for rester av plantevernmidler på eller i visse produkter av vegetabilsk opprinnelse, herunder frukt og grønnsaker, skal ikke berøre de særlige bestemmelsene som får anvendelse på bearbeidede kornbaserte næringsmidler og barnemat.
10) Idet det tas hensyn til Fellesskapets internasjonale forpliktelser, kan Fellesskapet i tilfeller der aktuelle vitenskapelige beviser er utilstrekkelige, ved anvendelse av føre var-prinsippet vedta midlertidige tiltak på grunnlag av tilgjengelige relevante opplysninger, i påvente av en ny risikovurdering og en gjennomgåelse av tiltaket innen en rimelig frist.
11) På grunnlag av de to uttalelsene fra Vitenskapskomiteen for næringsmidler avgitt 19. september 1997 og 4. juni 1998, hersker det for tiden tvil om hvorvidt de eksisterende grenseverdiene for akseptabelt daglig inntak (ADI) av plantevernmidler og rester av plantevernmidler er tilfredsstillende med hensyn til å verne helsen til spedbarn og småbarn. Inntil det er foretatt vitenskapelige undersøkelser og vurderinger av hvert enkelt stoff, bør det derfor fastsettes en svært lav felles grenseverdi for alle plantevernmidler i næringsmidler til bruk ved spesielle ernæringsmessige behov hos spedbarn og småbarn. Denne svært lave felles grenseverdien bør fastsettes til 0,01 mg/kg, som normalt er den laveste praktisk målbare mengden.
12) Det bør fastsettes strenge begrensninger for rester av plantevernmidler. Ettersom bearbeidede kornbaserte næringsmidler og barnemat gjennomgår omfattende bearbeiding under produksjonen, er det mulig å framstille produkter med et svært lavt innhold av rester av plantevernmidler dersom råstoffene velges med omhu. For et lite antall plantevernmidler eller metabolitter av plantevernmidler kan imidlertid selv en grenseverdi for restmengder på 0,01 mg/kg i de verst tenkelige tilfellene føre til at det akseptable daglige inntaket for spedbarn og småbarn overskrides. Dette er tilfelle for plantevernmidler eller metabolitter av plantevernmidler der akseptabelt daglig inntak er lavere enn 0,0005 mg/kg kroppsvekt.
13) Ved dette direktiv fastsettes et prinsipp om å forby bruk av disse plantevernmidlene ved produksjon av landbruksprodukter beregnet på bearbeidede kornbaserte næringsmidler og barnemat. Forbudet er imidlertid ikke nødvendigvis noen garanti for at produktene er fri for slike plantevernmidler, ettersom visse plantevernmidler forurenser miljøet og det kan finnes rester av dem i de aktuelle produktene.
14) Spedbarns og småbarns helse kan vernes bedre ved at det anvendes ytterligere krav som kan kontrolleres ved analyse, uansett hvor produktet kommer fra.
15) De fleste plantevernmidler med et akseptabelt daglig inntak på mindre enn 0,0005 mg/kg kroppsvekt er allerede forbudt i Fellesskapet. De forbudte plantevernmidlene bør ikke være påviselige med de mest avanserte analysemetodene i bearbeidede kornbaserte næringsmidler og barnemat. Noen plantevernmidler brytes imidlertid langsomt ned og forurenser fortsatt miljøet. De kan forekomme i bearbeidede kornbaserte næringsmidler og barnemat selv om de ikke har blitt brukt. Ved kontroll bør det benyttes en harmonisert metode.
16) Inntil Kommisjonen har avgjort om tillatte plantevernmidler oppfyller sikkerhetskravene i artikkel 5 i rådsdirektiv 91/414/EØF av 15. juli 1991 om markedsføring av plantefarmasøytiske produkter, bør de fortsatt kunne brukes, forutsatt at restene av dem ikke overskrider grenseverdiene for restmengder fastsatt i dette direktiv. Disse grenseverdiene bør fastsettes til nivåer som sikrer at de respektive verdiene for akseptabelt daglig inntak ikke overskrides for spedbarn og småbarn i verst tenkelige tilfeller.
17) Bruk av nye næringsmiddelingredienser bør behandles gjennomgående for alle næringsmidler i en egen rettsakt.
18) Dette direktiv gjenspeiler dagens kunnskapsnivå om de aktuelle produktene. Enhver endring, med tanke på nyvinninger basert på vitenskapelige og tekniske framskritt, bør vedtas etter framgangsmåten fastsatt i artikkel 13 nr. 2 i direktiv 89/398/EØF.
19) Med henblikk på de personene som disse produktene er beregnet på, bør det fastsettes nødvendige mikrobiologiske kriterier og grenseverdier for forurensende stoffer.
20) I henhold til artikkel 7 nr. 1 i direktiv 89/398/EØF er produktene som omfattes av dette direktiv, underlagt de alminnelige reglene som er fastsatt i europaparlaments- og rådsdirektiv 2000/13/EF av 20. mars 2000 om tilnærming av medlemsstatenes lovgivning om merking og presentasjon av samt reklamering for næringsmidler.
21) Ved dette direktiv vedtas og presiseres tilleggene til og unntakene fra nevnte alminnelige regler i den grad det er nødvendig.
22) Særlig på grunn av arten og anvendelsen av de produktene som omfattes av dette direktiv, kreves det deklarasjon av næringsinnholdet ved at energiinnholdet og innholdet av de viktigste næringsstoffene angis. Dessuten bør det tas med en bruksanvisning i samsvar med artikkel 3 nr. 1 punkt 9 og artikkel 11 i direktiv 2000/13/EF for å forhindre uriktig bruk som kan skade spedbarns helse.
23) Selv om påstander som ikke er uttrykkelig forbudt, generelt kan framsettes om de aktuelle produktene i samsvar med de reglene som gjelder for alle næringsmidler, bør slike påstander om nødvendig ta hensyn til kriteriene for sammensetning angitt i dette direktiv.
24) Med hensyn til bestemmelser som kan få innvirkning på menneskers helse, har samråd i samsvar med artikkel 4 i direktiv 89/398/EØF funnet sted.
25) Tiltakene fastsatt i dette direktiv er i samsvar med uttalelse fra Den faste komité for næringsmiddelkjeden og dyrehelsen.
26) Dette direktiv skal ikke berøre medlemsstatenes forpliktelser med hensyn til fristene for innarbeiding i nasjonal lovgivning av direktivene angitt i vedlegg VIII del B
1) Kommisjonsdirektiv 96/5/EF av 16. februar 1996 om bearbeidede kornbaserte næringsmidler og barnemat for spedbarn og småbarn er blitt betydelig endret flere ganger. Av klarhetshensyn og av praktiske årsaker bør nevnte direktiv konsolideres.
2) Bearbeidede kornbaserte næringsmidler og barnemat for spedbarn og småbarn brukes som en del av et variert kosthold, og utgjør ikke den eneste næringskilden for spedbarn og småbarn.
3) Det finnes et stort utvalg av de aktuelle produktene, noe som gjenspeiler den store variasjonen i kostholdet til spedbarn som avvennes og småbarn, og skyldes samfunnsmessige og kulturelle forhold innenfor Fellesskapet.
4) Grunnsammensetningen av de aktuelle produktene må være riktig med henblikk på ernæringsmessige behov hos sunne spedbarn og småbarn, slik det er fastsatt på grunnlag av alminnelig godtatte vitenskapelige data, idet det tas hensyn til ovennevnte faktorer.
5) Det bør fastsettes grunnleggende ernæringskrav til sammensetningen av de to hovedkategoriene av disse produktene, nemlig bearbeidede kornbaserte næringsmidler og barnemat.
6) Selv om det på grunn av disse produktenes art bør fastsettes en rekke obligatoriske krav og andre begrensninger med hensyn til innholdet av vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer, bør det tillates at produsentene frivillig kan tilsette slike næringsstoffer, forutsatt at de bare bruker de stoffene som er særlig angitt i dette direktiv.
7) Bruk av produkter som valgfritt er tilsatt slike næringsstoffer i mengder som ikke overstiger de grensene som for tiden gjelder i Fellesskapet, ser ikke ut til å medføre et for stort inntak av disse næringsstoffene hos spedbarn og småbarn. Utviklingen i situasjonen bør følges nøye framover, og det bør om nødvendig treffes hensiktsmessige tiltak.
8) Forskjellige regler for grenseverdier for rester av plantevernmidler i bearbeidede kornbaserte næringsmidler og barnemat fører til handelshindringer mellom visse medlemsstater.
9) Grenseverdiene for rester av plantevernmidler som er fastsatt i rådsdirektiv 76/895/EØF av 23. november 1976 om fastsettelse av maksimumsverdier for rester av plantevernmidler på og i frukt og grønnsaker, i rådsdirektiv 86/362/EØF av 24. juli 1986 om fastsettelse av maksimumsverdier for rester av plantevernmidler på og i korn, i rådsdirektiv 86/363/EØF av 24. juli 1986 om fastsettelse av maksimumsverdier for rester av plantevernmidler på og i næringsmidler av animalsk opprinnelse, og i rådsdirektiv 90/642/EØF av 27. november 1990 om fastsettelse av maksimumsverdier for rester av plantevernmidler på eller i visse produkter av vegetabilsk opprinnelse, herunder frukt og grønnsaker, skal ikke berøre de særlige bestemmelsene som får anvendelse på bearbeidede kornbaserte næringsmidler og barnemat.
10) Idet det tas hensyn til Fellesskapets internasjonale forpliktelser, kan Fellesskapet i tilfeller der aktuelle vitenskapelige beviser er utilstrekkelige, ved anvendelse av føre var-prinsippet vedta midlertidige tiltak på grunnlag av tilgjengelige relevante opplysninger, i påvente av en ny risikovurdering og en gjennomgåelse av tiltaket innen en rimelig frist.
11) På grunnlag av de to uttalelsene fra Vitenskapskomiteen for næringsmidler avgitt 19. september 1997 og 4. juni 1998, hersker det for tiden tvil om hvorvidt de eksisterende grenseverdiene for akseptabelt daglig inntak (ADI) av plantevernmidler og rester av plantevernmidler er tilfredsstillende med hensyn til å verne helsen til spedbarn og småbarn. Inntil det er foretatt vitenskapelige undersøkelser og vurderinger av hvert enkelt stoff, bør det derfor fastsettes en svært lav felles grenseverdi for alle plantevernmidler i næringsmidler til bruk ved spesielle ernæringsmessige behov hos spedbarn og småbarn. Denne svært lave felles grenseverdien bør fastsettes til 0,01 mg/kg, som normalt er den laveste praktisk målbare mengden.
12) Det bør fastsettes strenge begrensninger for rester av plantevernmidler. Ettersom bearbeidede kornbaserte næringsmidler og barnemat gjennomgår omfattende bearbeiding under produksjonen, er det mulig å framstille produkter med et svært lavt innhold av rester av plantevernmidler dersom råstoffene velges med omhu. For et lite antall plantevernmidler eller metabolitter av plantevernmidler kan imidlertid selv en grenseverdi for restmengder på 0,01 mg/kg i de verst tenkelige tilfellene føre til at det akseptable daglige inntaket for spedbarn og småbarn overskrides. Dette er tilfelle for plantevernmidler eller metabolitter av plantevernmidler der akseptabelt daglig inntak er lavere enn 0,0005 mg/kg kroppsvekt.
13) Ved dette direktiv fastsettes et prinsipp om å forby bruk av disse plantevernmidlene ved produksjon av landbruksprodukter beregnet på bearbeidede kornbaserte næringsmidler og barnemat. Forbudet er imidlertid ikke nødvendigvis noen garanti for at produktene er fri for slike plantevernmidler, ettersom visse plantevernmidler forurenser miljøet og det kan finnes rester av dem i de aktuelle produktene.
14) Spedbarns og småbarns helse kan vernes bedre ved at det anvendes ytterligere krav som kan kontrolleres ved analyse, uansett hvor produktet kommer fra.
15) De fleste plantevernmidler med et akseptabelt daglig inntak på mindre enn 0,0005 mg/kg kroppsvekt er allerede forbudt i Fellesskapet. De forbudte plantevernmidlene bør ikke være påviselige med de mest avanserte analysemetodene i bearbeidede kornbaserte næringsmidler og barnemat. Noen plantevernmidler brytes imidlertid langsomt ned og forurenser fortsatt miljøet. De kan forekomme i bearbeidede kornbaserte næringsmidler og barnemat selv om de ikke har blitt brukt. Ved kontroll bør det benyttes en harmonisert metode.
16) Inntil Kommisjonen har avgjort om tillatte plantevernmidler oppfyller sikkerhetskravene i artikkel 5 i rådsdirektiv 91/414/EØF av 15. juli 1991 om markedsføring av plantefarmasøytiske produkter, bør de fortsatt kunne brukes, forutsatt at restene av dem ikke overskrider grenseverdiene for restmengder fastsatt i dette direktiv. Disse grenseverdiene bør fastsettes til nivåer som sikrer at de respektive verdiene for akseptabelt daglig inntak ikke overskrides for spedbarn og småbarn i verst tenkelige tilfeller.
17) Bruk av nye næringsmiddelingredienser bør behandles gjennomgående for alle næringsmidler i en egen rettsakt.
18) Dette direktiv gjenspeiler dagens kunnskapsnivå om de aktuelle produktene. Enhver endring, med tanke på nyvinninger basert på vitenskapelige og tekniske framskritt, bør vedtas etter framgangsmåten fastsatt i artikkel 13 nr. 2 i direktiv 89/398/EØF.
19) Med henblikk på de personene som disse produktene er beregnet på, bør det fastsettes nødvendige mikrobiologiske kriterier og grenseverdier for forurensende stoffer.
20) I henhold til artikkel 7 nr. 1 i direktiv 89/398/EØF er produktene som omfattes av dette direktiv, underlagt de alminnelige reglene som er fastsatt i europaparlaments- og rådsdirektiv 2000/13/EF av 20. mars 2000 om tilnærming av medlemsstatenes lovgivning om merking og presentasjon av samt reklamering for næringsmidler.
21) Ved dette direktiv vedtas og presiseres tilleggene til og unntakene fra nevnte alminnelige regler i den grad det er nødvendig.
22) Særlig på grunn av arten og anvendelsen av de produktene som omfattes av dette direktiv, kreves det deklarasjon av næringsinnholdet ved at energiinnholdet og innholdet av de viktigste næringsstoffene angis. Dessuten bør det tas med en bruksanvisning i samsvar med artikkel 3 nr. 1 punkt 9 og artikkel 11 i direktiv 2000/13/EF for å forhindre uriktig bruk som kan skade spedbarns helse.
23) Selv om påstander som ikke er uttrykkelig forbudt, generelt kan framsettes om de aktuelle produktene i samsvar med de reglene som gjelder for alle næringsmidler, bør slike påstander om nødvendig ta hensyn til kriteriene for sammensetning angitt i dette direktiv.
24) Med hensyn til bestemmelser som kan få innvirkning på menneskers helse, har samråd i samsvar med artikkel 4 i direktiv 89/398/EØF funnet sted.
25) Tiltakene fastsatt i dette direktiv er i samsvar med uttalelse fra Den faste komité for næringsmiddelkjeden og dyrehelsen.
26) Dette direktiv skal ikke berøre medlemsstatenes forpliktelser med hensyn til fristene for innarbeiding i nasjonal lovgivning av direktivene angitt i vedlegg VIII del B