Begrensning i bruk av fly (kodifisering 2006)
Europaparlaments- og rådsdirektiv 2006/93/EF av 12. desember 2006 om regulering av bruk av fly omfattet av del II kapittel 3 i bind 1 av vedlegg 16 til konvensjonen om internasjonal sivil luftfart, 2. utgave (1998) (kodifisert utgave)
Directive 2006/93/EC of the European Parliament and of the Council of 12 December 2006 on the regulation of the operation of aeroplanes covered by Part II, Chapter 3 , Volume 1 of Annex 16 to the Convention on International Civil Aviation, second edition (1988) (codified version)
Norsk forskrift kunngjort 8.2.2008
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra europaparlaments- og rådsdirektivet, norsk utgave)
1) Rådsdirektiv 92/14/EØF av 2. mars 1992 om begrensning i bruk av fly omfattet av del II kapittel 2 i bind 1 av vedlegg 16 til konvensjonen om internasjonal sivil luftfart, 2. utgave (1988) har blitt vesentlig endret flere ganger. Av klarhets- og fornuftshensyn bør nevnte direktiv konsolideres.
2) Anvendelse av støyemisjonsstandarder på sivile subsoniske jetfly har betydelige følger for ytelsen av luttransporttjenester, særlig når slike standarder begrenser den utnyttbare levetid for fly som benyttes av luftfartsselskapene.
3) Ved rådsdirektiv 89/629/EØF av 4. desember 1989 om begrensning av støyemisjon fra sivile subsoniske jetfly begrenses nyregistrering i medlemsstatenes registre av fly som ikke oppfyller standardene angitt i del II kapittel 2 i bind 1 av vedlegg 16 til konvensjonen om internasjonal sivil luftfart, 2. utgave (1988). I direktivet presiseres det at begrensningen i nyregistreringen bare er ett første skritt
4) På grunn av problemet med økende overbelastning av lufthavnene i Fellesskapet er det viktig å sikre at de eksisterende anlegg utnyttes best mulig. Dette er mulig bare dersom det benyttes fly som er miljømessig akseptable.
5) Det arbeid Fellesskapet har utført i samarbeid med andre internasjonale organer, viser at for at et forbud mot nyregistrering av fly skal ha gunstig innvirkning på miljøet, bør forbudet følges av tiltak med sikte på å begrense bruk av fly som ikke oppfyller standardene i kapittel 3 i vedlegg 16.
6) Det bør innen rimelig tid innføres felles regler som sikrer en harmonisert tilnærming i hele Fellesskapet, og som utfyller de eksisterende regler. Dette er særlig viktig i lys av den seneste tids tendens til gradvis liberalisering av europeisk lufttrafikk.
7) Flystøyen bør reduseres, samtidig som det tas hensyn til miljøfaktorer, tekniske muligheter og økonomiske konsekvenser.
8) Det er hensiktsmessig å regulere bruken av sivile subsoniske jetfly som er registrert i medlemsstatenes registre og som oppfyller standardene i kapittel 3 i vedlegg 16.
9) Medlemsstatene bør fastsette regler om sanksjoner som skal anvendes ved overtredelser av de nasjonale bestemmelser vedtatt i henhold til dette direktiv. Disse sanksjonene bør være virkningsfulle, stå i forhold til overtredelsen og virke avskrekkende.
10) Dette direktiv bør ikke berøre medlemsstatenes forpliktelser med hensyn til tidsfristene for innarbeiding i nasjonal lovgivning av direktivene som er angitt i del B i vedlegg I
1) Rådsdirektiv 92/14/EØF av 2. mars 1992 om begrensning i bruk av fly omfattet av del II kapittel 2 i bind 1 av vedlegg 16 til konvensjonen om internasjonal sivil luftfart, 2. utgave (1988) har blitt vesentlig endret flere ganger. Av klarhets- og fornuftshensyn bør nevnte direktiv konsolideres.
2) Anvendelse av støyemisjonsstandarder på sivile subsoniske jetfly har betydelige følger for ytelsen av luttransporttjenester, særlig når slike standarder begrenser den utnyttbare levetid for fly som benyttes av luftfartsselskapene.
3) Ved rådsdirektiv 89/629/EØF av 4. desember 1989 om begrensning av støyemisjon fra sivile subsoniske jetfly begrenses nyregistrering i medlemsstatenes registre av fly som ikke oppfyller standardene angitt i del II kapittel 2 i bind 1 av vedlegg 16 til konvensjonen om internasjonal sivil luftfart, 2. utgave (1988). I direktivet presiseres det at begrensningen i nyregistreringen bare er ett første skritt
4) På grunn av problemet med økende overbelastning av lufthavnene i Fellesskapet er det viktig å sikre at de eksisterende anlegg utnyttes best mulig. Dette er mulig bare dersom det benyttes fly som er miljømessig akseptable.
5) Det arbeid Fellesskapet har utført i samarbeid med andre internasjonale organer, viser at for at et forbud mot nyregistrering av fly skal ha gunstig innvirkning på miljøet, bør forbudet følges av tiltak med sikte på å begrense bruk av fly som ikke oppfyller standardene i kapittel 3 i vedlegg 16.
6) Det bør innen rimelig tid innføres felles regler som sikrer en harmonisert tilnærming i hele Fellesskapet, og som utfyller de eksisterende regler. Dette er særlig viktig i lys av den seneste tids tendens til gradvis liberalisering av europeisk lufttrafikk.
7) Flystøyen bør reduseres, samtidig som det tas hensyn til miljøfaktorer, tekniske muligheter og økonomiske konsekvenser.
8) Det er hensiktsmessig å regulere bruken av sivile subsoniske jetfly som er registrert i medlemsstatenes registre og som oppfyller standardene i kapittel 3 i vedlegg 16.
9) Medlemsstatene bør fastsette regler om sanksjoner som skal anvendes ved overtredelser av de nasjonale bestemmelser vedtatt i henhold til dette direktiv. Disse sanksjonene bør være virkningsfulle, stå i forhold til overtredelsen og virke avskrekkende.
10) Dette direktiv bør ikke berøre medlemsstatenes forpliktelser med hensyn til tidsfristene for innarbeiding i nasjonal lovgivning av direktivene som er angitt i del B i vedlegg I