Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2025/1214 av 17. juni 2025 om endring av forordning (EU) 2019/631 for å inkludere en ekstra fleksibilitet med hensyn til beregning av produsenters samsvar med ytelsesstandarder for CO2-utslipp for nye personbiler og nye lette nyttekjøretøyer for kalenderårene 2025 til 2027
CO2-utslippskrav til person- og varebiler: endringsbestemmelser for rapportering 2025-2027
EØS-notat offentliggjort 3.12.2025
Tidligere
- Forslag til europaparlaments- og rådsforordning med pressemelding lagt fram av Kommisjonen 1.4.2025
- Foreløpig holdning (forhandlingsmandat) med pressemelding vedtatt av Rådet 7.5.2025
- Europaparlamentets plenumsbehandling med pressemelding 8.5.2025
- Rådsbehandling (enighet med Europaparlamentet; endelig vedtak) med pressemelding 27.5.2025
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 19.6.2025
Redaksjonens kommentar
For å fremskynde vedtakelsen, ble Europaparlamentet tirsdag 6. mai 2025 enige om å behandle saken under hasteprosedyren.
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 30.11.2025)
Sammendrag av innhold
Målsetningen med basisforordning (EU) 2019/631 er å bidra til reduksjon i klimagassutslipp, og forordningen setter blant annet spesifikke CO2-reduksjonsmål til fabrikanter av person- og varebiler. Disse CO2-reduksjonsmålene strammes inn over tid. Dersom bilfabrikantene ikke når sine spesifikke CO2-mål innen fristene som er satt, blir de ilagt en sanksjonsavgift. Målene kan nås av fabrikanter alene, eller bilfabrikantene kan danne egne sammenslutninger (pools) for sammen å oppnå CO2-reduksjonsmålene.
Som svar på forespørsel fra europeisk bilindustri om ytterligere fleksibilitet med hensyn til CO2-målene for perioden 2025-2027, innfører forordning (EU) 2025/1214 nettopp en større fleksibilitet for bilfabrikantene til å overholde sine spesifikke CO2-mål, samtidig som målene for reduksjon av CO2-utslipp fra person- og varebiler opprettholdes. Endringen som innføres gir fabrikantene muligheten til å overholde sine forpliktelser for årene 2025, 2026 og 2027 ved å beregne gjennomsnittet av ytelsen over treårsperioden, i stedet for hvert enkelt år. Denne tilnærmingen vil tillate fabrikantene å balansere ut eventuelle overskytende årlige utslipp ved å overgå målet påfølgende år (banking and borrowing). Fabrikantenes samsvar med sine spesifikke CO2-mål vurderes ved utgangen av treårsperioden, og sanksjonsavgiftene for eventuelle overskytende utslipp beregnes deretter.
Merknader
EU-hjemmel
Fororodningen er vedtatt av Parlamentet og Rådet i samsvar med Traktaten om den Europeiske unions virkemåte (TEUV) artikkel 294.
Rettslige konsekvenser
Basisforordning (EU) 2019/631 er implementert i forskrift av 28. desember 2018 nr. 2247 om krav til CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler og tunge kjøretøy (M, N og O). Forordning (EU) 2025/1214 foreslås tatt inn i samme forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen av forordningen antas ikke å få økonomiske konsekvenser for private eller offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative kostnader utover det som må gjøres for å implementere rettsakten i norsk regelverk. Forordningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen vil bli forelagt Spesialutvalget for Transport til vurdering.
Vurdering
Rettsakten anses EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Norge har ikke deltatt i internasjonale foraer der denne rettsakten har blitt vurdert.
Status
Forordningen ble vedtatt 17. juni 2025 og publisert i Den europeiske unions tidende 19. juni 2025. Rettsakten hadde ikrafttreden i EU 9. juli 2025.