Data som kreves for risikovurdering av enzymer i næringsmidler
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) nr. 562/2012 av 27. juni 2012 som endrer kommisjonsforordning (EU) nr. 234/2011 med hensyn til bestemte data som kreves for risikovurdering av næringsmiddelenzymer
Commission Implementing Regulation (EU) No 562/2012 of 27 June 2012 amending Commission Regulation (EU) No 234/2011 with regard to specific data required for risk assessment of food enzymes
Norsk forskrift kunngjort 22.3.2013
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 21.3.2013)
Sammendrag av innhold
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) nr. 562/2012 endrer kravene til dokumentasjon for risikovurdering av enzymer i forordning (EU) nr. 234/2011.
De prosessuelle bestemmelsene og selve godkjenningen av næringsmiddelenzymer skal skje etter den felles godkjenningsprosedyren i forordning (EU) nr. 234/2011.
Endringen innebærer en forenkling ved at søker kan henvise til gruppering av enzymene med hensyn til toksikologisk dokumentasjon av kildematerialet dersom enzymet det søkes om kommer fra følgende grupper:
a) Enzymene stammer fra spiselige deler av dyr og planter
Vedrørende gruppering a) har European Food Safety Authority (EFSA) i sin guideline fra 2009 vurdert det slik at for enzymer fra spiselige deler av dyr og planter som vanligvis blir ansett som trygge, er det ikke behov for toksikologiske data.
b) Enzymer fra mikroorganismer som har QPS-status (Qualified Presumption of Safety)
Vedrørende gruppering b) kan søker henvise til denne grupperingen under forutsetning av at QPS-statusen er i samsvar med EFSAs siste revisjon av QPS-listen. Dersom det er rester, forurensninger og nedbrytningsprodukter i enzymblandingen som skyldes produksjonsprosessen som medfører bekymring hos EFSA, kan EFSA be om mer utfyllende toksikologisk dokumentasjon.
c) Enzymer fra Non-QPS-status som er risikovurdert av Danmark eller Frankrike etter 1992
Vedrørende gruppering c) etablerte Scientific Committee On Food (SCF) i 1992 en guideline for autorisering av enzymer i mat som både danske og franske myndigheter har fulgt ved nasjonal regulering av enzymer.
Merknader
Rettlige konsekvenser:
Gjennomføring av rettsakten i norsk rett medfører behov for endringer i forskrift 6. juni 2011 nr. 666 om innføring av en felles framgangsmåte for godkjenning av tilsetningsstoffer, enzymer og aromaer i næringsmidler.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Forordning (EU) nr. 234/2011 inneholder detaljerte regler og tydeliggjør hvilke krav som må oppfylles for at en søknad skal kunne vurderes. For myndighetene medfører forordningens detaljerte regler, og ikke minst malen i vedlegget til forordningen, at det antall forespørsler Mattilsynet erfaringsmessig får fra virksomhetene, vil kunne avta. Ikke bare vil virksomhetene lettere kunne lese ut fra forordningen hvilke krav som stilles, men det vil også være betydelig lettere for Mattilsynet å besvare spørsmål om søknadsprosessen fra eventuelle søkere når man har en klar og entydig prosedyre å forholde seg til. I noen utstrekning vil dette kunne medføre reduserte byrder for Mattilsynet.
Forordning (EU) nr. 562/2012 som endrer forordning (EU) nr. 234/2011 medfører ingen administrative eller økonomiske konsekvenser for offentlige myndigheter eller forbruker. Den letter imidlertid kravene til toksikologisk dokumentasjon for de virksomhetene som søker godkjenning av enzymer i mat, og da for de enzymene som faller inn under gruppering b).Dokumentsjonskravene i grupperingene a) og c) endres ikke.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for næringsmidler der Helse- og omsorgsdepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Miljøverndepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble vedtatt i EU 27. juni 2012, og er innlemmet i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) nr. 562/2012 endrer kravene til dokumentasjon for risikovurdering av enzymer i forordning (EU) nr. 234/2011.
De prosessuelle bestemmelsene og selve godkjenningen av næringsmiddelenzymer skal skje etter den felles godkjenningsprosedyren i forordning (EU) nr. 234/2011.
Endringen innebærer en forenkling ved at søker kan henvise til gruppering av enzymene med hensyn til toksikologisk dokumentasjon av kildematerialet dersom enzymet det søkes om kommer fra følgende grupper:
a) Enzymene stammer fra spiselige deler av dyr og planter
Vedrørende gruppering a) har European Food Safety Authority (EFSA) i sin guideline fra 2009 vurdert det slik at for enzymer fra spiselige deler av dyr og planter som vanligvis blir ansett som trygge, er det ikke behov for toksikologiske data.
b) Enzymer fra mikroorganismer som har QPS-status (Qualified Presumption of Safety)
Vedrørende gruppering b) kan søker henvise til denne grupperingen under forutsetning av at QPS-statusen er i samsvar med EFSAs siste revisjon av QPS-listen. Dersom det er rester, forurensninger og nedbrytningsprodukter i enzymblandingen som skyldes produksjonsprosessen som medfører bekymring hos EFSA, kan EFSA be om mer utfyllende toksikologisk dokumentasjon.
c) Enzymer fra Non-QPS-status som er risikovurdert av Danmark eller Frankrike etter 1992
Vedrørende gruppering c) etablerte Scientific Committee On Food (SCF) i 1992 en guideline for autorisering av enzymer i mat som både danske og franske myndigheter har fulgt ved nasjonal regulering av enzymer.
Merknader
Rettlige konsekvenser:
Gjennomføring av rettsakten i norsk rett medfører behov for endringer i forskrift 6. juni 2011 nr. 666 om innføring av en felles framgangsmåte for godkjenning av tilsetningsstoffer, enzymer og aromaer i næringsmidler.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Forordning (EU) nr. 234/2011 inneholder detaljerte regler og tydeliggjør hvilke krav som må oppfylles for at en søknad skal kunne vurderes. For myndighetene medfører forordningens detaljerte regler, og ikke minst malen i vedlegget til forordningen, at det antall forespørsler Mattilsynet erfaringsmessig får fra virksomhetene, vil kunne avta. Ikke bare vil virksomhetene lettere kunne lese ut fra forordningen hvilke krav som stilles, men det vil også være betydelig lettere for Mattilsynet å besvare spørsmål om søknadsprosessen fra eventuelle søkere når man har en klar og entydig prosedyre å forholde seg til. I noen utstrekning vil dette kunne medføre reduserte byrder for Mattilsynet.
Forordning (EU) nr. 562/2012 som endrer forordning (EU) nr. 234/2011 medfører ingen administrative eller økonomiske konsekvenser for offentlige myndigheter eller forbruker. Den letter imidlertid kravene til toksikologisk dokumentasjon for de virksomhetene som søker godkjenning av enzymer i mat, og da for de enzymene som faller inn under gruppering b).Dokumentsjonskravene i grupperingene a) og c) endres ikke.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for næringsmidler der Helse- og omsorgsdepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Miljøverndepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble vedtatt i EU 27. juni 2012, og er innlemmet i EØS-avtalen.