Dekk for motorvogner og tilhengere
Europaparlaments- og rådsdirektiv 2001/43/EF av 27. juni 2001 om endring av rådsdirektiv 92/23/EØF om dekk for motorvogner og deres tilhengere og montering av dekk
Directive 2001/43/EC of the European Parliament and of the Council of 27 June 2001 amending Council Directive 92/23/EC relating to tyres for motor vehicles and their trailers and to their fittings
EØS-komitebeslutning 19.4.2002 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra europaparlaments- og rådsdirektivet, norsk utgave)
1) Det bør treffes tiltak for å sikre det indre markeds virkemåte.
2) Rådsdirektiv 92/23/EØF av 31. mars 1992 om dekk for motorvogner og deres tilhengere og montering av dekk er et av særdirektivene etter den framgangsmåte for EF-typegodkjenning som ble innført ved rådsdirektiv 70/156/EØF av 6. februar 1970 om tilnærming av medlemsstatenes lovgivning om typegodkjenning av motorvogner og deres tilhengere. De bestemmelser som er fastsatt i direktiv 70/156/EØF med hensyn til kjøretøysystemer, deler og tekniske enheter, får derfor anvendelse på dette direktiv.
3) Med sikte på gjennomføring av særlig artikkel 3 nr. 4 og artikkel 4 nr. 3 i direktiv 70/156/EØF skal hvert særdirektiv som vedlegg inneholde et opplysningsdokument og et typegodkjenningsdokument som bygger på vedlegg VI til direktiv 70/156/EØF, slik at typegodkjenningen kan behandles elektronisk. Typegodkjenningsdokumentet gitt i direktiv 92/23/EØF, må derfor endres.
4) I artikkel 4 nr. 2 i rådsdirektiv 92/97/EØF av 10. november 1992 om endring av direktiv 70/157/EØF om tilnærming av medlemsstatenes lovgivning om tillatt lydnivå og eksosanlegg på motorvogner er det fastsatt at ytterligere tiltak som særlig tar sikte på å forene sikkerhetskravene med behovet for å begrense støy fra kontakten mellom dekk og veidekke, skal vedtas på grunnlag av et forslag fra Kommisjonen, som skal ta hensyn til undersøkelser og forskning på denne støykilden.
5) Det er utviklet en realistisk og reproduserbar metode for måling av støy fra kontakten mellom dekk og veidekke. På grunnlag av denne nye målemetoden er det utført en undersøkelse med sikte på å fastslå en tallverdi for lydnivået på den dekk-rullestøyen som forskjellige typer dekk montert på forskjellige typer motorvogner produserer.
6) Når det skal fastsettes krav til dekk-rullestøy, må det tas i betraktning at dekk er konstruert for å ta hensyn til parametrer som gjelder sikkerhet og miljø, og at en begrensning for én parameter kan påvirke de andre parametrene. Ved fastsettelse av krav til dekk-rullestøy må det også tas i betraktning at Den internasjonale standardiseringsorganisasjonen (ISO) er i ferd med å utarbeide internasjonale standarder for veidekke, og at De forente nasjoners økonomiske kommisjon for Europa er i ferd med å utarbeide internasjonale standarder for holdbarhets- og sikkerhetskrav for dekk.
7) Direktiv 92/23/EØF bør derfor endres.
8) De tiltak som er nødvendige for gjennomføringen av dette direktiv, bør vedtas i samsvar med rådsbeslutning 1999/468/EF av 28. juni 1999 om fastsettelse av nærmere regler for utøvelsen av den gjennomføringsmyndighet som er tillagt Kommisjonen -
1) Det bør treffes tiltak for å sikre det indre markeds virkemåte.
2) Rådsdirektiv 92/23/EØF av 31. mars 1992 om dekk for motorvogner og deres tilhengere og montering av dekk er et av særdirektivene etter den framgangsmåte for EF-typegodkjenning som ble innført ved rådsdirektiv 70/156/EØF av 6. februar 1970 om tilnærming av medlemsstatenes lovgivning om typegodkjenning av motorvogner og deres tilhengere. De bestemmelser som er fastsatt i direktiv 70/156/EØF med hensyn til kjøretøysystemer, deler og tekniske enheter, får derfor anvendelse på dette direktiv.
3) Med sikte på gjennomføring av særlig artikkel 3 nr. 4 og artikkel 4 nr. 3 i direktiv 70/156/EØF skal hvert særdirektiv som vedlegg inneholde et opplysningsdokument og et typegodkjenningsdokument som bygger på vedlegg VI til direktiv 70/156/EØF, slik at typegodkjenningen kan behandles elektronisk. Typegodkjenningsdokumentet gitt i direktiv 92/23/EØF, må derfor endres.
4) I artikkel 4 nr. 2 i rådsdirektiv 92/97/EØF av 10. november 1992 om endring av direktiv 70/157/EØF om tilnærming av medlemsstatenes lovgivning om tillatt lydnivå og eksosanlegg på motorvogner er det fastsatt at ytterligere tiltak som særlig tar sikte på å forene sikkerhetskravene med behovet for å begrense støy fra kontakten mellom dekk og veidekke, skal vedtas på grunnlag av et forslag fra Kommisjonen, som skal ta hensyn til undersøkelser og forskning på denne støykilden.
5) Det er utviklet en realistisk og reproduserbar metode for måling av støy fra kontakten mellom dekk og veidekke. På grunnlag av denne nye målemetoden er det utført en undersøkelse med sikte på å fastslå en tallverdi for lydnivået på den dekk-rullestøyen som forskjellige typer dekk montert på forskjellige typer motorvogner produserer.
6) Når det skal fastsettes krav til dekk-rullestøy, må det tas i betraktning at dekk er konstruert for å ta hensyn til parametrer som gjelder sikkerhet og miljø, og at en begrensning for én parameter kan påvirke de andre parametrene. Ved fastsettelse av krav til dekk-rullestøy må det også tas i betraktning at Den internasjonale standardiseringsorganisasjonen (ISO) er i ferd med å utarbeide internasjonale standarder for veidekke, og at De forente nasjoners økonomiske kommisjon for Europa er i ferd med å utarbeide internasjonale standarder for holdbarhets- og sikkerhetskrav for dekk.
7) Direktiv 92/23/EØF bør derfor endres.
8) De tiltak som er nødvendige for gjennomføringen av dette direktiv, bør vedtas i samsvar med rådsbeslutning 1999/468/EF av 28. juni 1999 om fastsettelse av nærmere regler for utøvelsen av den gjennomføringsmyndighet som er tillagt Kommisjonen -