Deler og utstyr på jordbruks- og skogbrukstraktorer
Europaparlaments- og rådsdirektiv 2009/63/EF av 13. juli 2009 om visse deler av og egenskaper ved jordbruks- eller skogbrukstraktorer med hjul (kodifisert utgave)
Directive 2009/63/EC of the European Parliament and of the Council of 13 July 2009 on certain parts and characteristics of wheeled agricultural or forestry tractors (codified version)
Norsk forskrift kunngjort 25.6.2010
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 23.6.2010)
Sammendrag av innhold
Direktiv 2009/63/EF er en kodifisering av tidligere rettsakter og gjelder konstruksjon av traktorer, og stiller krav til bl.a. tillatt totalvekt, montering av kjennemerke, brennstofftank, lydsignal, støynivå og eksosanlegg. Direktivet opphever 74/151/EØF. Direktiv 74/151/EØF er blitt endret flere ganger. Det er et av særdirektivene i forbindelse med EF-typegodkjenning av traktorer, i henhold til rådsdirektiv 74/150/EØF. Direktiv 74/150/EØF er blitt erstattet av direktiv 2003/37/EF, som gjelder EF-typegodkjenning av jord- og skogsbrukstraktor med utstyr.
For å klargjøre regelverket, samt av rasjonaliseringshensyn, kodifiseres direktiv 74/151/EØF med senere endringer gjennom nytt direktiv 2009/63/EF.
Det foreligger ingen materielle endringer i direktivet. Det kan ikke nektes utstedelse av EF-typegodkjenning eller nasjonal typegodkjenning dersom traktorene tilfredsstiller direktivets krav.
Vurdering
Direktivet medfører ingen realitetsendringer i forhold til gjeldende tekniske krav, da dette kun er en kodifisering av tidligere vedtatte rettsakter. Direktivet vil ikke medføre økonomiske konsekvenser for Norge. Det vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å endre dagens forskriftstekst.
Norge er positiv til direktivet, da regelverket blir enklere å forholde seg til. Direktivet anses for å være relevant og akseptabelt.
Forskrift av 4. oktober 1994 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) kap. 10, 22, 24, 29 og 39 må endres for å implementere direktivet, og eventuelle henvisninger til tidligere direktiv må endres, eventuelt suppleres med henvisning til direktiv 2009/63/EF.
Status
Direktivet ble vedtatt av Europaparlamentet og Rådet den 13. juli 2009, og trer i kraft 1. januar 2010.
Sammendrag av innhold
Direktiv 2009/63/EF er en kodifisering av tidligere rettsakter og gjelder konstruksjon av traktorer, og stiller krav til bl.a. tillatt totalvekt, montering av kjennemerke, brennstofftank, lydsignal, støynivå og eksosanlegg. Direktivet opphever 74/151/EØF. Direktiv 74/151/EØF er blitt endret flere ganger. Det er et av særdirektivene i forbindelse med EF-typegodkjenning av traktorer, i henhold til rådsdirektiv 74/150/EØF. Direktiv 74/150/EØF er blitt erstattet av direktiv 2003/37/EF, som gjelder EF-typegodkjenning av jord- og skogsbrukstraktor med utstyr.
For å klargjøre regelverket, samt av rasjonaliseringshensyn, kodifiseres direktiv 74/151/EØF med senere endringer gjennom nytt direktiv 2009/63/EF.
Det foreligger ingen materielle endringer i direktivet. Det kan ikke nektes utstedelse av EF-typegodkjenning eller nasjonal typegodkjenning dersom traktorene tilfredsstiller direktivets krav.
Vurdering
Direktivet medfører ingen realitetsendringer i forhold til gjeldende tekniske krav, da dette kun er en kodifisering av tidligere vedtatte rettsakter. Direktivet vil ikke medføre økonomiske konsekvenser for Norge. Det vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å endre dagens forskriftstekst.
Norge er positiv til direktivet, da regelverket blir enklere å forholde seg til. Direktivet anses for å være relevant og akseptabelt.
Forskrift av 4. oktober 1994 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) kap. 10, 22, 24, 29 og 39 må endres for å implementere direktivet, og eventuelle henvisninger til tidligere direktiv må endres, eventuelt suppleres med henvisning til direktiv 2009/63/EF.
Status
Direktivet ble vedtatt av Europaparlamentet og Rådet den 13. juli 2009, og trer i kraft 1. januar 2010.