Det europeiske nasjonal- og regionalregnskapssystem (ENS): endringsbestemmelser (2003)
Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1267/2003 av 16. juni 2003 om endring av rådsforordning (EF) nr. 2223/96 med hensyn til fristen for innsending av hovedstørrelsene i nasjonalregnskapene, unntak i forbindelse med innsending av hovedstørrelsene i nasjonalregnskapene og innsending av data om sysselsetting uttrykt i utførte timeverk
Regulation (EC) No 1267/2003 of the European Parliament and of the Council of 16 June 2003 amending Council Regulation (EC) No 2223/96 with respect to the time limit for transmission of the main aggregates of national accounts, to the derogations concerning the transmission of the main aggregates of national accounts and to the transmission of employment data in hours worked
EØS-komitebeslutning 8.2.2005 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra europaparlaments- og rådsforordningen, norsk utgave)
1) Rådsforordning (EF) nr. 2223/96 av 25. juni 1996 om det europeiske nasjonal- og regionalregnskapssystem i Fellesskapet inneholder referanserammen for de felles standarder, definisjoner, klassifikasjoner og regnskapsregler som skal brukes ved utarbeidingen av medlemsstatenes regnskaper til bruk for Fellesskapet, slik at det blir mulig å sammenligne tallene medlemsstatene imellom.
2) I rapporten fra Den monetære komité om statistikkrav i Den økonomiske og monetære union (ØMU), som ble godkjent av Økofin-rådet 18. januar 1999, understrekes det at effektiv overvåking og samordning av den økonomiske politikken er av overordnet betydning for at ØMU og det felles marked skal fungere tilfredsstillende, og at dette krever et omfattende statistisk informasjonssystem som kan gi de politiske beslutningstakerne de opplysninger de trenger som grunnlag for sine beslutninger. I rapporten påpekes det også at det er svært viktig at Fellesskapet, og særlig medlemsstatene i euroområdet, har tilgang til slike opplysninger.
3) I rapporten understrekes det at sammenligningen av arbeidsmarkedet statene imellom vil kreve økt oppmerksomhet i ØMU.
4) For at det skal kunne samles inn kvartalsvise statistikker for euroområdet bør fristen for innsending av hovedstørrelsene i nasjonalregnskapene reduseres til 70 dager.
5) Kvartalsvise og årlige unntak som er innvilget medlemsstater, og som hindrer innsamling av hovedstørrelsene i nasjonalregnskapene for euroområdet og Fellesskapet, bør oppheves.
6) I handlingsplanen for statistikkrav i Den økonomiske og monetære union, som ble godkjent av Økofin-rådet 29. september 2000, er innsending av nasjonalregnskapsdata om sysselsetting uttrykt i «timeverk» et prioritert område.
7) Komiteen for statistikkprogrammet (SPC) og Komiteen for penge-, finans- og betalingsbalansestatistikk (CMFB) er blitt rådspurt i samsvar med artikkel 3 i rådsbeslutning 89/382/EØF, Euratom og rådsbeslutning 91/115/EØF.
1) Rådsforordning (EF) nr. 2223/96 av 25. juni 1996 om det europeiske nasjonal- og regionalregnskapssystem i Fellesskapet inneholder referanserammen for de felles standarder, definisjoner, klassifikasjoner og regnskapsregler som skal brukes ved utarbeidingen av medlemsstatenes regnskaper til bruk for Fellesskapet, slik at det blir mulig å sammenligne tallene medlemsstatene imellom.
2) I rapporten fra Den monetære komité om statistikkrav i Den økonomiske og monetære union (ØMU), som ble godkjent av Økofin-rådet 18. januar 1999, understrekes det at effektiv overvåking og samordning av den økonomiske politikken er av overordnet betydning for at ØMU og det felles marked skal fungere tilfredsstillende, og at dette krever et omfattende statistisk informasjonssystem som kan gi de politiske beslutningstakerne de opplysninger de trenger som grunnlag for sine beslutninger. I rapporten påpekes det også at det er svært viktig at Fellesskapet, og særlig medlemsstatene i euroområdet, har tilgang til slike opplysninger.
3) I rapporten understrekes det at sammenligningen av arbeidsmarkedet statene imellom vil kreve økt oppmerksomhet i ØMU.
4) For at det skal kunne samles inn kvartalsvise statistikker for euroområdet bør fristen for innsending av hovedstørrelsene i nasjonalregnskapene reduseres til 70 dager.
5) Kvartalsvise og årlige unntak som er innvilget medlemsstater, og som hindrer innsamling av hovedstørrelsene i nasjonalregnskapene for euroområdet og Fellesskapet, bør oppheves.
6) I handlingsplanen for statistikkrav i Den økonomiske og monetære union, som ble godkjent av Økofin-rådet 29. september 2000, er innsending av nasjonalregnskapsdata om sysselsetting uttrykt i «timeverk» et prioritert område.
7) Komiteen for statistikkprogrammet (SPC) og Komiteen for penge-, finans- og betalingsbalansestatistikk (CMFB) er blitt rådspurt i samsvar med artikkel 3 i rådsbeslutning 89/382/EØF, Euratom og rådsbeslutning 91/115/EØF.