(Under forberedelse) Delegert kommisjonsforordning (EU) …/… om endring av delegert kommisjonsforordning (EU) 2023/2534 med henyn til informasjon om reparasjonsindeksen for husholdningstørketromler
Energimerking av tørketromler: reparasjonsindeks for husholdningstørketromler
Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 5.11.2024 med tilbakemeldingsfrist 3.12.2024
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 22.1.2025)
Bakgrunn
Denne saken er knyttet til rammeforordningen for energimerking av produkter. Energimerkeforordningen skal sammen med økodesigndirektivet bidra til å redusere energirelaterte produkters miljøbelastning. Energimerking av produkter har vært en del av EØS-avtalen siden 1990-tallet. Ordningen er gradvis blitt utvidet til å dekke nye energirelaterte produkter. Regelverket pålegger leverandører og forhandlere å energimerke produktene, slik at forbrukerne kan ta bevisste valg i kjøpssituasjonen. Reglene fastsettes for ulike produktgrupper gjennom produktspesifikke forordninger. Energikrav til produkter er et av flere virkemidler for å nå EUs overordnede energieffektiviserings- og klimamål. Les mer om dette på NVEs nettsider.
Sammendrag av innhold
Endringsforordningen er utfyllende regler fra Europakommisjonen til Råds- og Parlamentsforordning 2017/1369. Formålet med endringsforordningen er å tilrettelegge for at forbrukere kan velge husholdningstørketromler som er enkle å reparere slik at produktet får lenger levetid. Den endrer gjeldende energimerkeforordning 2023/2534 om energimerking av husholdningstørketromler for å inkludere informasjon om reparerbarhetsindeksen for husholdningstørketromler.
Den gjennomsnittlige levetiden for husholdningstørketromler er redusert fra 14 til 12 år de siste 15 årene. Dette har medført økt produksjon for å kompensere for kortere levetid. Denne utviklingen ønsker EU-kommisjonen å snu. Dersom forbrukerne får tilgang på informasjon om produktets reparerbarhet, gis de mulighet til å velge de mest reparasjonsvennlige produktene og derigjennom få en tørktrommel med lengre levetid. Dette vil gi en miljømessig, sosial og økonomisk gevinst til forbrukerne.
Endringsforordningen innfører et ikon for en reparasjonsindeks på energiemerket for husholdningstørketromler. Ikonet er ment å skulle stimulere forbrukernes interesse for reparasjoner samt oppmuntre produsenter til å designe produkter i tråd med bærekraftskriterier. Reparasjonsindeksen vil vises på en skala som går fra A til E, der A tilsvarer den mest reparasjonsvennlige tørketrommelen. Informasjon om reparasjonsindeksen skal også tilføyes i produktdatablad og teknisk informasjon for tørketromler.
Endringsforordningen beskriver følgende endringer i energimerkeforordning 2023/2534 sine artikler og vedlegg:
- Artikkel 3 erstattes med ny tekst som inkluderer informasjon om reparerbarhet i leverandørens forpliktelser til informasjon på energietiketten, i produktdatabasen EPREL og i produktdatabladet.
- Artikkel 4 endres for å oppdatere forpliktelsene for forhandlere angående energimerking av produkter utstilt i utsalgssteder. Ny artikkel 4 tillater bruk av ny reskalert energietikett med reparasjonsinformasjon og gjeldende reskalert energietikett uten reparasjonsinformasjon.
- Artikkel 7 får et nytt kulepunkt som gir kommisjonen mandat til å vurdere hvorvidt varmepumper bør legges til listen over reservedeler som skal tas i betraktning ved beregningen av reparasjonsindeksen.
- Vedlegg I endres for å inkludere definisjonene knyttet til reparasjonsinformasjonen og gjennomsnittlig restfuktinnhold. Sistnevnte er ment å koble gjennomsnittlig restfuktinnhold i denne forskrift til beregning av gjennomsnittlig restfuktinnhold fastsatt i de relevante harmoniserte standardene.
- Vedlegg II endres for å inkludere en tabell som viser reparerbarhetsindeksene inndelt i reparerbarhetsklasser.
- Vedlegg III endres for å slette foreldede referanser og tilpasse innholdet i vedlegget til de seneste energimerkeforordningene. For eksempel erstattes begrepet «logo» med begrepet 'piktogram'. Referansen til «EU-miljømerke» bør også slettes.
- Et nytt vedlegg IIIa tilføyes forordning 2023/2534. Vedlegget fastsetter informasjonen som skal gis og formatet på etiketter (for kondenserende og ikke-kondenserende husholdningstørketromler). Etiketten skal blant annet inneholde informasjon om reparerbarhetsklasse.
- I vedlegg IV er metoden for beregning av reparerbarhetsindeksen inkludert. Metoden for å beregne gjennomsnittlig restfuktinnhold og referanser til sistnevnte, fjernes.
- Vedlegg V endres for å tilpasse den eksisterende henvisningen til artikkel 3 til endringene som er innført ved denne forordningen.
- Et nytt vedlegg Va er lagt til. Vedlegget beskriver det nye produktdatabladet med informasjon om reparerbarhet.
- I vedlegg VI innføres mer informasjon om reparerbarhet i den tekniske dokumentasjonen. Dette er i tråd med forpliktelsene fastsatt i artikkel 3 som endret ved denne forordningen.
- Vedlegg VII og VIII endres for å tilpasse de eksisterende henvisningene til artikkel 3 til endringer innført ved denne forordningen.
- Vedlegg IX endres for å spesifisere at når den første testenheten av en husholdningstørketrommelmodell ikke oppfyller kravene til reparerbarhet, så bør den neste testen utføres på en annen enhet av samme modell, dvs man trenger kun teste en ny enhet. Dette er til forskjell fra kontroll av andre krav der nye tre enheter av samme eller tilsvarende modell må testes dersom første testenhet ikke består testen.
I i tillegg er det gjort noen redaksjonelle endringer for å unngå forvirring mellom gyldighetskriterier (validity criteria) og verifikasjonskriterier (verification criteria).
– Vedlegg X endres for å inkludere relevante referanser til tilleggsvedleggene til forordning 2023/2534 innført av denne forordningen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Energimerkeforordning 2017/1369 er gjennomført i norsk rett ved endring i lov 18. desember 1981 nr. 90 om merking av forbruksvarer mv. (forbrukermerkeloven). Etter forbrukermerkeloven § 3a annet ledd, kan departementet gi forskrift om gjennomføring av forordninger gitt i medhold av energimerkeforordningen. Myndigheten er delegert til NVE. Dersom den endelige endringsforordningen blir innlemmet i EØS-avtalen, vil den bli gjennomført ved endring av energimerkeforskriften for produkter.
Økonomiske og administrative konsekvenser
I EU
EU-kommisjonen har valgt å ikke gjennomføre en konsekvensanalyse av forslaget til endringsforordning fordi innføring av en reparerbarhetsindeks med tilhørende endring av energietikett og annet informasjonsmateriale, anses for å være av mindre betydning.
I Norge
For myndigheter vil innføring av en reparerbarhetsskala på energimerket innebære noe ekstra administrative kostnader og ressurser fra NVE i forbindelse med veiledning og tilsyn, men dette kan trolig dekkes innenfor gjeldende økonomiske ramme.
For foretak vil det trolig påløpe noe kostnader for å oppdatere produktdatablader, energietiketter, teknisk dokumentasjon og annet informasjonsmateriell. Basert på statistikk fra Elektronikkbransjen, ble det i 2023 omsatt 72 000 husholdningstørketromler. Statistikken dekker mesteparten av omsetningen i Norge, og omsetningen har variert mellom 105 000 og 72 000 i perioden 2016 til 2023. Så langt NVE kjenner til, finnes det ingen norske produsenter av husholdningstørketromler. Det betyr at det i hovedsak er foretak som importører og forhandlere som berøres av de nye kravene. Ifølge Tolletaten, importerte 52 unike foretak tørketromler i 2024. Men kostnaden for norske aktører antas å ikke være vesentlig og ikke ha større konsekvenser for norske foretak enn for foretak i EU. Underveis i regelverksutviklingen har NVE heller ikke mottatt noen høringsinnspill fra norske aktører.
For forbrukerne vil mer reparasjonsvennlige tørketromler kunne bidra til å forlenge levetiden for tørketromler. Dette vil igjen gjøre at forbrukerne ikke trenger å bytte ut gammel tørktrommel med ny like ofte som tidligere og på den måten vil de spare utgifter.
NVE konkluderer med at reglene forventes ikke å ha vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter/foretak/forbrukere.
Sakkyndige instansers merknader
Forslaget til endringsforordning ble lagt ut på høring på NVEs nettside 27.2.2024 og NVE mottok ingen høringskommentarer. NVE vurderer forordningen som EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Andre opplysninger
EØS-notatet er oppdatert i henhold til utkast til forordning som ble lagt ut på offentlig høring (Have Your Say) i perioden 5.11-3.12 2024.
Status
Rettsakten forvbentes vedtatt i EU i 2025.