Etableringsadgang og adgang til å yte tjenester knyttet til handel med og distribusjon av giftige stoffer
Rådsdirektiv 74/557/EØF av 4. juni 1974 om gjennomføring av etableringsadgang og adgang til å yte tjenester for selvstendig virksomhet og formidlervirksomhet innen handel med og distribusjon av giftige stoffer
Council Directive 74/557/EEC of 4 June 1974 on the attainment of freedom of establishment and freedom to provide services in respect of activities of self- employed persons and of intermediaries engaging in the trade and distribution of toxic products
Del av EØS-avtalen fra ikrafttredelsen av avtalen 1.1.1994
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra rådsdirektivet. norsk utgave)
De alminnelige programmer fastsetter opphevelse av all forskjellsbehandling på grunnlag av nasjonalitet når det gjelder etablering og tjenesteytelse
- i engroshandel og formidlervirksomhet innen handel, industri og håndverk før utgangen av annet år i annen etappe,
- i detaljhandel etter utgangen av annet år av overgangsperiodens annen etappe og før utgangen av annen etappe.
Direktiv 64/223/EØF, 64/224/EØF og 68/363/EØF får ikke anvendelse på området giftige stoffer, som på grunn av de spesielle problemer som vern av folkehelsen skaper, reguleres av lover og forskrifter i medlemsstatene.
Direktiv 64/223/EØF og 68/363/EØF får heller ikke anvendelse for virksomhet innen engros- og detaljhandel med sykdomsfremkallende stoffer. Bortsett fra sykdomsfremkallende stoffer klassifisert som legemidler til bruk for mennesker eller dyr i henhold til rådsdirektiv 65/65/EØF av 26. januar 1965 om tilnærming av bestemmelser i lov eller forskrift om farmasøytiske spesialpreparater , endret ved direktiv 66/454/EØF, inngår likevel bare sykdomsfremkallende stoffer som kalles «biologiske plantevernmidler til bruk i landbruket» i nevnte virksomheter. Som følge av dette kan opphevelsen av restriksjonene på adgangen til å yte tjenester og etableringsadgangen med hensyn til sykdomsfremkallende stoffer, begrenses til handel med og distribusjon av nevnte plantevernmidler.
Det har vist seg nyttig og hensiktsmessig å treffe tiltak for på fellesskapsplan å regulere områdene nevnt i de to foregående betraktningene, når det tas hensyn til den farlige innvirkningen giftige stoffer kan ha på menneskers, dyrs og planters helse enten direkte eller indirekte gjennom miljøet.
Formidlervirksomhet innen handel, industri og håndverk omfattes av direktiv 64/224/EØF og 68/363/EØF. Formidlervirksomhet med giftige stoffer og sykdomsfremkallende stoffer er utelatt fra disse direktivers virkeområde. Formålet med dette direktiv er også å liberalisere disse former for formidlervirksomhet. I henhold til dette direktiv bør derfor «handel og distribusjon» også omfatte formidlervirksomhet på samme område.
I samsvar med det alminnelige program for opphevelse av restriksjoner på etableringsadgangen, skal restriksjonene på adgangen til å slutte seg til bransjeorganisasjoner fjernes i den utstrekning vedkommende persons yrkesaktivitet innebærer at denne adgang benyttes.
Ordningen som gjelder arbeidstakere som ledsager en tjenesteyter eller som opptrer på dennes vegne reguleres av bestemmelsene fastsatt i henhold til traktatens artikkel 48 og 49.
Det er eller vil bli vedtatt særskilte direktiver som får anvendelse på all selvstendig virksomhet vedrørende de begunstigedes reiser og faste opphold, og i den grad det er nødvendig, direktiver om samordning av de garantiordninger som medlemsstatene krever av selskapene for å beskytte deltakernes og tredjemenns interesser.
I enkelte medlemsstater er handel med og distribusjon og yrkesmessig bruk av giftige stoffer regulert av bestemmelser om adgang til yrket, mens andre stater eventuelt vil iverksette slike bestemmelser. Av denne grunn er visse særlige overgangsordninger som skal lette adgangen for andre medlemsstaters statsborgere til å starte og utøve virksomhet innen handel med giftige stoffer behandlet i et særskilt direktiv
De alminnelige programmer fastsetter opphevelse av all forskjellsbehandling på grunnlag av nasjonalitet når det gjelder etablering og tjenesteytelse
- i engroshandel og formidlervirksomhet innen handel, industri og håndverk før utgangen av annet år i annen etappe,
- i detaljhandel etter utgangen av annet år av overgangsperiodens annen etappe og før utgangen av annen etappe.
Direktiv 64/223/EØF, 64/224/EØF og 68/363/EØF får ikke anvendelse på området giftige stoffer, som på grunn av de spesielle problemer som vern av folkehelsen skaper, reguleres av lover og forskrifter i medlemsstatene.
Direktiv 64/223/EØF og 68/363/EØF får heller ikke anvendelse for virksomhet innen engros- og detaljhandel med sykdomsfremkallende stoffer. Bortsett fra sykdomsfremkallende stoffer klassifisert som legemidler til bruk for mennesker eller dyr i henhold til rådsdirektiv 65/65/EØF av 26. januar 1965 om tilnærming av bestemmelser i lov eller forskrift om farmasøytiske spesialpreparater , endret ved direktiv 66/454/EØF, inngår likevel bare sykdomsfremkallende stoffer som kalles «biologiske plantevernmidler til bruk i landbruket» i nevnte virksomheter. Som følge av dette kan opphevelsen av restriksjonene på adgangen til å yte tjenester og etableringsadgangen med hensyn til sykdomsfremkallende stoffer, begrenses til handel med og distribusjon av nevnte plantevernmidler.
Det har vist seg nyttig og hensiktsmessig å treffe tiltak for på fellesskapsplan å regulere områdene nevnt i de to foregående betraktningene, når det tas hensyn til den farlige innvirkningen giftige stoffer kan ha på menneskers, dyrs og planters helse enten direkte eller indirekte gjennom miljøet.
Formidlervirksomhet innen handel, industri og håndverk omfattes av direktiv 64/224/EØF og 68/363/EØF. Formidlervirksomhet med giftige stoffer og sykdomsfremkallende stoffer er utelatt fra disse direktivers virkeområde. Formålet med dette direktiv er også å liberalisere disse former for formidlervirksomhet. I henhold til dette direktiv bør derfor «handel og distribusjon» også omfatte formidlervirksomhet på samme område.
I samsvar med det alminnelige program for opphevelse av restriksjoner på etableringsadgangen, skal restriksjonene på adgangen til å slutte seg til bransjeorganisasjoner fjernes i den utstrekning vedkommende persons yrkesaktivitet innebærer at denne adgang benyttes.
Ordningen som gjelder arbeidstakere som ledsager en tjenesteyter eller som opptrer på dennes vegne reguleres av bestemmelsene fastsatt i henhold til traktatens artikkel 48 og 49.
Det er eller vil bli vedtatt særskilte direktiver som får anvendelse på all selvstendig virksomhet vedrørende de begunstigedes reiser og faste opphold, og i den grad det er nødvendig, direktiver om samordning av de garantiordninger som medlemsstatene krever av selskapene for å beskytte deltakernes og tredjemenns interesser.
I enkelte medlemsstater er handel med og distribusjon og yrkesmessig bruk av giftige stoffer regulert av bestemmelser om adgang til yrket, mens andre stater eventuelt vil iverksette slike bestemmelser. Av denne grunn er visse særlige overgangsordninger som skal lette adgangen for andre medlemsstaters statsborgere til å starte og utøve virksomhet innen handel med giftige stoffer behandlet i et særskilt direktiv