Europeisk poengsystem for yrkesutdanning (ECVET)
Europaparlaments- og rådsrekommandasjon 2009/C155/02 av 18. juni 2009 om etableringen av et europeisk poengsystem for yrkesrettet utdanning og opplæring (ECVET)
Recommendation 2009/C155/02 of the European Parliament and of the Council of 18 June 2009 on the establishment of a European Credit System for Vocational Education and Training (ECVET)
EØS-komitevedtak 30.4.2010
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.4.2012)
Sammendrag av innhold
ECVET er et europeisk poengsystem for yrkesrettet utdanning og opplæring, tilsvarende det en har innenfor høyere utdanning (ECTS). Poengene er knyttet til spesifikke kvalifikasjoner, basert på felles prinsipper og tekniske spesifikasjoner som angitt i rekommandasjonen.
Hensikten med introduksjonen av ECVET er å fremme felles europeisk anerkjennelse av yrkeskvalifikasjoner. Poengene skal kunne overføres mellom land og akkumuleres av enkeltindivider for oppnåelse av formelle kvalifikasjoner. Poengene tildeles enkeltindivider på grunnlag av dokumentert oppnådd læringsutbytte.
ECVET har tilknytning til Det europeiske kvalifikasjonsrammeverk, EQF. Det understrekes at implementeringen av ECVET må baseres på felles prinsipper for kvalitetssikring i yrkesrettet opplæring, slik de kommer til uttrykk blant annet i Det europeiske referanserammeverk for kvalitetssikring i yrkesrettet utdanning og opplæring.
Merknader
Implementeringen av ECVET gjennomføres på frivillig basis og vil ikke medføre juridiske forpliktelser.
Status
Utdanningsdirektoratet har til oppgave å delta i ECVET-user group. Etter planen skal direktoratet etablere et prosjekt i løpet av 2012. Prosjektet skal ha til oppgave å vurdere om og evt. hvordan ECVET skal implementeres i Norge.
Sammendrag av innhold
ECVET er et europeisk poengsystem for yrkesrettet utdanning og opplæring, tilsvarende det en har innenfor høyere utdanning (ECTS). Poengene er knyttet til spesifikke kvalifikasjoner, basert på felles prinsipper og tekniske spesifikasjoner som angitt i rekommandasjonen.
Hensikten med introduksjonen av ECVET er å fremme felles europeisk anerkjennelse av yrkeskvalifikasjoner. Poengene skal kunne overføres mellom land og akkumuleres av enkeltindivider for oppnåelse av formelle kvalifikasjoner. Poengene tildeles enkeltindivider på grunnlag av dokumentert oppnådd læringsutbytte.
ECVET har tilknytning til Det europeiske kvalifikasjonsrammeverk, EQF. Det understrekes at implementeringen av ECVET må baseres på felles prinsipper for kvalitetssikring i yrkesrettet opplæring, slik de kommer til uttrykk blant annet i Det europeiske referanserammeverk for kvalitetssikring i yrkesrettet utdanning og opplæring.
Merknader
Implementeringen av ECVET gjennomføres på frivillig basis og vil ikke medføre juridiske forpliktelser.
Status
Utdanningsdirektoratet har til oppgave å delta i ECVET-user group. Etter planen skal direktoratet etablere et prosjekt i løpet av 2012. Prosjektet skal ha til oppgave å vurdere om og evt. hvordan ECVET skal implementeres i Norge.