(Forslag) Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) …/… om endring av direktiv 1999/62/EF med hensyn til forlengelsen av perioden der tunge kjøretøy med nullutslipp kan dra nytte av betydelig reduserte takster på infrastruktur- eller brukeravgifter eller fritak for å betale dem
Eurovignettdirektivet: fritak for veiavgift for tunge kjøretøy til 2031 (forslag 2025)
EØS-notat offentliggjort 20.11.2025
Tidligere
- Forslag til europaparlaments- og rådsdirektiv med pressemelding (sak nr. 2) lagt fram av Kommisjonen 27.6.2025
- Europaparlamentets plenumsbehandling 7.10.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 19.11.2025)
Sammendrag av innhold
Dagens ‘eurovignettedirektiv’ i EU gir medlemslandene en mulighet til å gi fritak eller redusert veiavgift (som f.eks. bompenger) for tunge nullutslippskjøretøy frem til 1. januar 2026. Europakommisjonen foreslår i dette endringsdirektivet å gi medlemslandene mulighet til å gi fritak eller redusert veiavgift frem til 1. juli 2031. Formålet er å stimulere og støtte konkurranseevnen for bærekraftig veitransport, bl.a. i lys av Kommisjonens industrielle handlingsplan for den europeiske bilindustrien presentert 5. mars 2025.
Nærmere om innholdet
Eurovignettdirektiv 1999/62/EF utgjør et rammeverk for harmoniserte kjøretøysavgifter og bruk av tids- og avstandsbaserte veiavgifter for tunge kjøretøy. Direktivet er revidert flere ganger, sist med direktiv (EU) 2022/362.
Europaperlaments- og Rådsdirektiv (EU) 2022/362 gir bl.a. bestemmelser om veiavgifter (inkl. komponentene 'infrastrukturavgift' og 'avgift for eksterne kostnader' og 'CO2-kostnader' og 'eventuell køkostnadavgift'). Formålet med direktiv 2022/362 er å styrke «forurenser betaler»- og «bruker betaler»-prinsippene, også for bruk av vei, i arbeidet med EUs grønne skifte. Direktiv 2022/362 gir i dag medlemslandene en mulighet til å unnta nullutslippskjøretøy fra veiavgift fram til 1. januar 2026.
Kommisjonens endringsforslag (KOM (2025 348) / 2025/0188 (COD) vil gi medlemslandene en rett (men ingen plikt) til å unnta tunge nullutslippskjøretøy fra veiavgift frem til 1. juli 2031. Kommisjonen begrunner forslaget med å vise til at veiavgift- / bompengetakstene har relevans både på etterspørsel- og tilbudssiden i markedet for nye tunge kjøretøy, dvs. både for transportørenes investeringsbeslutninger ifm. kjøp av nye tunge kjøretøy og for fabrikantenes produksjon og salg av slike kjøretøy. Kommisjonen viser idf. at produsentene har krav til å redusere CO2-utslippene med 43 prosent innen 2030, jf. forordning (EU) 2019/1242 om ytelsesstandarder for CO2-utslipp for nye tunge kjøretøy. Det krever en økt utrullingstakt av nye tunge nullutslippskjøretøy fremover. Endringsforslaget er her et av flere incentiver fra Kommisjonen, jf. handlingsplanen presentert 5. mars 2025. Når det gjelder datoen 30. juli 2031, viser Kommisjonen til at dette også er første frist for produsentene til å rapportere om reduserte CO2-utslipp iht. til forordning 2019/1242 (‘rapporteringsperioden 2030’).
Merknader
Rettslige konsekvenser
Direktiv 1999/62/EF med senere endringer (unntatt direktiv 2022/362) er gjennomført i norsk rett gjennom veglova § 62 og forskrift om innkreving av bompenger fra tunge godskjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kg.
Når det gjelder direktiv 2022/362 (se eget EØS-notat) har ikke Europakommisjonen og EFTA-landene i EØS påstartet forhandlinger om en felleskomitebeslutning (JCD) for gjennomføring av rettsakten i EØS-avtalen. Det vil imidlertid bli sett hen til dette endringsforslaget i sammenheng med de kommende JCD-forhandlingene med Kommisjonen på direktiv 2022/362. Norge har tatt artikkel 103-forbehold på dette direktivet.
I dagens takstretningslinjer for bompengeprosjekt på offentlig veg (2025) punkt 11 fremgår det at tunge nullutslippskjøretøy (‘takstgruppe 2’) skal gis 50 til 100 prosent takstreduksjon.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringsforslaget vil i seg selv ikke ha økonomiske og administrative konsekvenser, siden det vil være opp til landene selv å gi fritak eller redusert veiavgift.
Vurdering
Det går fram av Nasjonal Transportplan (NTP) 2025-2026 punkt 17.5.2 at «Tunge nullutslippskjøretøy er i dag i praksis fritatt for betaling av bompenger i alle bompengeprosjekter, selv om det er åpnet opp for å kunne fastsette en takst på inntil 50 pst. også for disse kjøretøyene, jf. Prop. 87 S (2017–2018) Nokre saker om luftfart, veg, særskilde transporttiltak, kyst og post og telekommunikasjonar og Innst. 380 S (2017–2018). For å bidra til elektrifisering av kjøretøyparken legger regjeringen opp til at dagens praksis med fritak for tunge nullutslippskjøretøy videreføres. Regjeringen vil derfor ikke 2023–2024 Meld. St. 14 237 Nasjonal transportplan 2025–2036 åpne for bompengebetaling for tunge nullutslippskjøretøy i en periode frem til 2030». Endringsforslaget oppfattes derfor (i seg selv) å være i tråd med gjeldende NTP. Endringsforslaget (i seg selv) anses derfor som akseptabelt.
Andre opplysninger
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Status
Endringsforslaget er under behandling i Europaparlamentet og Rådet.