(Under forberedelse) Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) .../... om endring av forordning (EU) nr. 923/2012 med hensyn til reguleringspakkene for drivstoffplanlegging og -styring og allværsoperasjoner
Felles regler for sivil luftfart: endringsbestemmelser om AOC-operatørers operasjonelle kontroll
EØS-notat offentliggjort 11.10.2023
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 11.10.2023)
Sammendrag av innhold
Hovedformålet med regelverksoppdateringen er å foreslå standarder for oppgaver, ansvar og opplæring av personell som utfører funksjoner knyttet til driftskontrollsystemet til en luftfartøyoperatør (RMT.0392). De foreslåtte endringene forventes å forbedre sikkerheten ved å styrke kompetansen til driftskontrollpersonell og dermed forberede dem på nåværende og fremtidige utfordringer i et stadig mer komplekst teknologisk og operasjonelt miljø. Det foreslås også noen endringer i bestemmelsene om drivstoffplanlegging og -styring og allværsoperasjoner, for å ta opp noen mindre problemer som er identifisert under gjennomføringen av de nylige endringene som er gjort i den relevante forordningen.
For å oppnå dette formålet foreslår EASA endringer i forordning (EU) nr. 965/2012 (Air Operations) og tilhørende AMC og GM.
Merknader
Rettslige konsekvenser
I forslaget foreslås det å endre forordning (EU) nr. 965/2012 om fastsettelse av tekniske krav og administrative framgangsmåter for luftfartsvirksomhet i samsvar med europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 216/2008, også kalt Air Operations, samt tilhørende AMC og GM. Forordningen er gjennomført i norsk rett i forskrift 7. august 2013 nr. 956 om luftfartsoperasjoner, og det vil dermed bli behov for å endre denne forskriften for å gjennomføre endringen i norsk rett.
De nye reglene vil ha hjemmel i forordning (EU) 2018/1139, som igjen har hjemmel i TFEU art. 100.
Økonomiske og administrative konsekvenser
De foreslåtte endringene berører luftfartsoperatører som utfører CAT-operasjoner med fly, NCC-operatører, SPO-operatører, NCO-operatører, og forventes å klargjøre og presisere gjeldende krav og ha en nøytral eller positiv innvirkning på sikkerhet og økonomi.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet finner forslaget til rettsakt EØS-relevant og akseptabelt.
Vurdering
Luftfartstilsynet finner forslaget til rettsakt EØS-relevant og akseptabelt.
Status
Forslaget er publisert av EASA (EUs luftfartsbyrå) som NPA 2023-01. Forslaget ble publisert 24. april 2023 med høringsfrist 24. juli 2023.
Det innledende forslaget er vurdert av Luftfartstilsynet. Luftfartstilsynet støtter det innledende forslaget, som klargjør og presiserer kravene i regelverket og konkretiserer opplærings- og kompetansekrav for involvert personell. Luftfartstilsynet har foreløpig ikke vurdert at det er behov for innpill til EASAs høring.
Det er ventet at forslag til Kommisjonen (opinion) vil oversendes i løpet av 2024, og at endringsforordningen blir vedtatt i løpet av 2025.