(Under forberedelse) NPA 2023-10 Revisjon av Del-147
Felles regler for sivil luftfart: endringsbestemmelser om miljøkrav (NPA 2023-10)
EØS-notat offentliggjort 27.1.2024
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 26.1.2024)
Sammendrag av innhold
EASA publiserte 4. desember 2023 NPA 2023-10. NPA-en foreslår endringer i kommisjonsforordning (EU) nr. 1321/2014 (RMT.0544). NPA 2023-10 foreslår innføring av følgende:
- krav til styringssystem for Del-147 vedlikeholdstreningsorganisasjoner (maintenance training organisations - MTO);
- nye tiltak og mekanismer for å forebygge eller redusere svindel eller juks i eksamenssammenheng;
- kvalifikasjonskrav for personell i MTO, inkludert kompetansevurdering og språkkrav, samt endring i opplæringskrav for personell;
- åpning for bruk av AltMoC (alternative means of compliance) og
- korrigering av diverse mangler med hensyn til godkjenning av MTO-er.
Regelverksforslaget forventes å øke den generelle sikkerheten i EUs system for godkjenning av vedlikeholdssertifikat (maintenance licensing system). Endringene forventes å forbedre organisasjonsprosesser og sikre levering av opplæringsaktiviteter av bedre kvalitet.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Gjennomføring av det nye regelverket vil kunne skje gjennom endring av forskrift 7. mai 2015 nr. 488 om kontinuerlig luftdyktighet mv. (vedlikeholdsforskriften).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Luftfartstilsynets foreløpige vurdering er at det er vanskelig å si noe klart om økonomiske og administrative konsekvenser per i dag. Den foreløpige vurdering er at det antas at implementering av regelverket vil utløse behov for å revidere vedlikeholdsforskriften, oppdatering av skjema, prosedyre, sjekkliste og fagsystemet EMPIC. For MTO-er ville det kreve tiltak for å komme i samsvar med de nye kravene som innføres.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet vurderer at regelverket er EØS-relevant.
Status
NPA 2023-10 ble publisert den 4. desember 2023, og frist for å gi innspill til EASA er 4. mars 2024. Luftfartstilsynet har publisert informasjon om høringen på nettsiden, og oppfordrer alle norske aktører til å besvare høringen til EASA.