Kommisjonens gjennomføringsavgjerd (EU) 2023/1533 av 24. juli 2023 om anerkjenning av at krava i miljøstyringsordninga Ökoprofit er i samsvar med dei tilsvarande krava i ordninga for miljøstyring og miljørevisjon (EMAS) i medhald av artikkel 45 i europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1221/2009
Fellesskapsordning for miljøstyring og miljørevisjon (EMAS): anerkjenning av krava i miljøledelsessystemet Eco-Lighthouse
EØS-komitebeslutning 2.2.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Tidligere
- Kommisjonsbeslutning publisert i EU-tidende 28.7.2023
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 8.11.2023
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.2.2024)
Sammendrag av innhold
Denne rettsakten er konklusjonene fra Europakommisjonens behandling av Õkoprofit (Ecoprofit)) sin søknad om anerkjennelse etter § 45 i EMAS forordningen, (EC) nr 1221/2009. EMAS er EUs frivillige miljøsertifiseringssystemer, som er strengere enn ISO 14001. EMAS-forordningen er implementert i Norge i forurensningsforskriften kapittel 38.
Østerrike har fremmet søknad på vegne av Õkopofit til EU-Kommisjonen om å bli vurdert og anerkjent etter artikkel 45 i EMAS forordningen. EMAS-forordningen artikkel 45 fastslår at "Medlemsstatane kan sende over til Kommisjonen ei skriftleg oppmoding om godkjenning av eksisterande miljøstyringsordningar, eller delar av slike, som er sertifiserte i samsvar med føremålstenlege framgangsmåtar for sertifisering som er godkjende på nasjonalt eller regionalt plan, slik at dei vert rekna for å oppfylle dei tilsvarande krava i denne forordninga. "
Europakommisjonens Komité for EMAS (jf EMAS-forordningen art. 49) behandlet søknaden. Denne prosessen har munnet ut i Kommisjonens implementeringsvedtak som anerkjenner at deler av ordningen er likestilt med EMAS-ordningen:
Merknader
Rettslige konsekvenser
Beslutningen krever ingen forskriftsendring. Beslutningen innebærer ingen formelle regelendringer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Anerkjennelsesdokumentet får ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for Norge.
Õkoprofit og virksomheter som er sertifisert ketter denne ordningen an bruke dokumentet som et informasjonsdokument som viser frem likheter og forskjeller mellom EMAS og Õkoprofit og eventuelt dersom det er ønskelig søke å lukke gapene mellom ordningene.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten omfattes av hurtigprosedyren.
Vurdering
Rettsakten er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel.