Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2025/2143 av 23. oktober 2025 om endring av forordning (EU) 2015/340 med hensyn til innføring av kompetansebasert opplæring og evaluering, og virtuell opplæring av flygeledere
Flygelederforordningen 2015: nye krav til trening for flygeledere
Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 24.10.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.11.2025)
Sammendrag av innhold
De viktigste nyhetene i den nye EU-gjennomføringsforordningen som endrer (EU) 2015/340, er innføringen av kompetansebasert opplæring og vurdering (CBTA) samt virtuell opplæring for flygeledere (RMT.0668 subtask 4).
Forordningen fastsetter ytelsesstandarder for flygelederes grunnopplæring basert på CBTA-prinsipper. Denne tilnærmingen er i tråd med Den internasjonale organisasjonen for sivil luftfarts (ICAO) foretrukne metode for sertifisering av luftfartspersonell, med mål om å harmonisere opplæringsresultater på tvers av Europa og sikre et høyt, ensartet sikkerhetsnivå.
Det innføres også mulighet for bruk av virtuelle opplæringsmiljøer og metoder for fjernundervisning. Denne fleksibiliteten er utviklet for å forbedre effektiviteten og tilgjengeligheten til opplæringsprogrammer for flygeledere, med lærdom hentet fra bl. a. COVID-19-pandemien.
Dette innebærer:
- Mer fleksibel og individuell opplæring: Opplæringen tilpasses den enkeltes ferdigheter og progresjon, i stedet for å følge en fast struktur.
- Økt bruk av teknologi og simuleringer: Virtuell opplæring, inkludert digitale verktøy og simulatorer, blir en integrert del av utdanningen.
- Ny vurderingsmetode: Flygelederes kompetanse evalueres basert på faktiske ferdigheter og prestasjoner, ikke bare fullført opplæring.
Formålet med endringene er å gjøre utdanningen mer effektiv, moderne og tilpasset arbeidslivets behov, samtidig som sikkerheten opprettholdes på et høyt nivå.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Den nye forordningen endrer forordning (EU) 2015/340 som er gjennomført i norsk rett ved forskrift om utdanning og sertifisering av flygeleder av 17. juni 2016, nr. 710. Endringsforordningen vil bli gjennomført i den samme forskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringene medfører behov for intern kompetanseoppbygging både hos Avinor Flysikring AS og Luftfartstilsynet, samt en del prosedyremessige endringer. Avinor Flysikring AS har allerede tatt i bruk CBTA i en del av sine treningsprogram og har god erfaring med konseptet. Regelverket berører kun den initielle treningen som for Avinor Flysikring AS omfatter rettighetstrening. Det forventes å medføre begrensede budsjettmessige konsekvenser når CBTA skal implementeres i rettighetskursene. Det vil medføre endringer i treningsprogram og derav godkjenninger.
Både Avinor Flysikring og Luftfartstilsynet vil derfor få noen administrative og ressursmessige/økonomiske utlegg.
Sakkyndige instansers merknader
Endringene ble lansert gjennom NPA 2023-02. EASA gjennomførte en bred høring av denne høsten 2023, og både Luftfartstilsynet og Avinor Flysikring AS gav innspill i den forbindelse. EASA publiserte 11. oktober 2024 Opinion 06/2024. Det er i all hovedsak gitt tilslutning til forslaget.
Vurdering
Forordningen er ikke behandlet i SU Transport.
Forslaget ansees EØS-relevant og akseptabelt.
Status
Forordningen ble gjort gjeldende i EU 24. oktober 2025. Det materielle innholdet av regelverket skal imidlertid ikke gjelde før 1. januar 2029, med noen unntak nevnt i forordningens artikkel 3, som skal gjelde fra 13. mai 2026.