Forordningen om komiteen for sjøsikkerhet og forurensning fra skip (COSS) (endring)
Kommisjonsforordning (EF) nr. 93/2007 av 30. januar 2007 om endring av europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 2099/2002 som etablerte komiteen for sjøsikkerhet og forurensning fra skip (COSS)
Commission Regulation (EC) No 93/2007 of 30 January 2007 amending Regulation 2099/2002 of the European Parliament and of the Council establishing a Committee on Safe Seas and the Prevention of Pollution from Ships (COSS)
Sak om mangelfull norsk gjennomføring åpnet av EFTAs overvåkingsorgan 24.2.2010
Nærmere omtale
BAKGRUNN (departementets bakgrunnsnotat - november 2007)
Sammendrag av innhold
Forordning 2099/2002 etablerte Committee of Safe Seas and the Prevention of Pollution from Ships (COSS – komiteen for sjøsikkerhet og forurensning fra skip)) med hovedformål å sentralisere komiteer etablert i henhold til EU- direktiv om maritim sikkerhet, forurensning fra skip og beskyttelse av sjømenns arbeids og levekår. Alle nye EU-rettsakter på området maritim sikkerhet m.v. skal henvise til COSS som komite for behandling.
Senere er følgende rettsakter endret ved henvisning til behandling i COSS for gjennomføring av rettsaktene: Artikkel 7 i europaparlaments- og rådsforordning 789/2004 om overføring av laste- og passasjerskip mellom registre i EU og som opphever rådsforordning 613/91, videre artikkel 13 i europaparlaments- og rådsdirektiv 2005/35/EF om forurensning fra skip og intruduksjon av straff for overtredelse, og artikkel 12 i europaparlaments- og rådsforordning 336/2006 om gjennomføring av sikkerhetsstyringssystem i EU (ISM). Forordning 2099/2007/EF er derfor endret ved tilsvarende oppdatering av mandatet for COSS.
Merknader
Rettsakten er av administrativ karakter og medfører ingen endringer I norsk rett. Rettsakten medfører ingen administrative eller økonomiske konsekvenser for redere eller sjøfolk. Rettsakten medfører ingen vesentlige administrative konsekvenser. Rettsakten medfører kun at oppfølging av rettsakter med henvisning til komitémøter foregår i kommisjonsmøter organisert i COSS iht. mandatet for COSS og henvisning i den enkelte rettsakt, i stedet for andre møter organisert under den enkelte rettsakt.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært behandlet i spesialutvalget for transport der Samferdselsdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Fiskeri- og Kystdepartementet, Miljøverndepartementet, Justisdepartementet, Utenriksdepartementet og Finansdepartementet er representert. Spesialutvalget fant rettsaktene EØS-relevant og akseptabel.
Sammendrag av innhold
Forordning 2099/2002 etablerte Committee of Safe Seas and the Prevention of Pollution from Ships (COSS – komiteen for sjøsikkerhet og forurensning fra skip)) med hovedformål å sentralisere komiteer etablert i henhold til EU- direktiv om maritim sikkerhet, forurensning fra skip og beskyttelse av sjømenns arbeids og levekår. Alle nye EU-rettsakter på området maritim sikkerhet m.v. skal henvise til COSS som komite for behandling.
Senere er følgende rettsakter endret ved henvisning til behandling i COSS for gjennomføring av rettsaktene: Artikkel 7 i europaparlaments- og rådsforordning 789/2004 om overføring av laste- og passasjerskip mellom registre i EU og som opphever rådsforordning 613/91, videre artikkel 13 i europaparlaments- og rådsdirektiv 2005/35/EF om forurensning fra skip og intruduksjon av straff for overtredelse, og artikkel 12 i europaparlaments- og rådsforordning 336/2006 om gjennomføring av sikkerhetsstyringssystem i EU (ISM). Forordning 2099/2007/EF er derfor endret ved tilsvarende oppdatering av mandatet for COSS.
Merknader
Rettsakten er av administrativ karakter og medfører ingen endringer I norsk rett. Rettsakten medfører ingen administrative eller økonomiske konsekvenser for redere eller sjøfolk. Rettsakten medfører ingen vesentlige administrative konsekvenser. Rettsakten medfører kun at oppfølging av rettsakter med henvisning til komitémøter foregår i kommisjonsmøter organisert i COSS iht. mandatet for COSS og henvisning i den enkelte rettsakt, i stedet for andre møter organisert under den enkelte rettsakt.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært behandlet i spesialutvalget for transport der Samferdselsdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Fiskeri- og Kystdepartementet, Miljøverndepartementet, Justisdepartementet, Utenriksdepartementet og Finansdepartementet er representert. Spesialutvalget fant rettsaktene EØS-relevant og akseptabel.