Europaparlaments- og rådsdirektiv 2000/40/EF av 26. juni 2000 om tilnærming av medlemsstatenes lovgivning om underkjøringshinder foran på motorvogner, og om endring av rådsdirektiv 70/156/EØF
Frontavskjerming av kjøretøyer mot overkjøring
EØS-komitebeslutning 8.11.2013
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 25.10.2013)
Sammendrag av innhold
Direktiv 2000/40/EF endrer grunndirektiv 70/156/EØF, og omhandler harmoniserte tekniske krav til underkjøringshinder foran på motorvogn (bil og tilhenger til bil). Utforming av underkjøringshinder er viktig for trafikksikkerheten, og skal bidra til mindre alvorlige skader på personer.
Merknader
Direktivet ble vedtatt den 26. juni 2000. Bestemmelsene kom til anvendelse i EU dels høsten 2001 og dels høsten 2003.
Direktivet ble tatt inn i EØS-avtalen ved EØS-komiteens beslutning nr. 9/2001, den 23. februar 2001.
Direktivet ble vurdert relevant og akseptabelt, og var på nasjonal høring i Norge første halvår 2001.
Direktivet ble den 19. september 2001 implementert i forskrift 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)
Selv om direktivet har falt ut av EØS-avtalen, har det ikke vært tatt ut av nevnte, norske forskrift. Det vurderes derfor at reinnlemmelsen av direktivet i EØS-avtalen ikke medfører administrative og økonomiske konsekvenser av betydning.
Vurdering
Rettsakten vurderes som viktig for å ivareta sikkerheten til øvrige trafikanter.Rettsakten vurderes som EØS relevant og akseptabel for Norge
Status
Dette direktivet er tidligere tatt inn i EØS-avtalen og implementert i norsk forskrift, men ble ved en feil tatt ut av avtalen ved EØS-komiteens beslutning nr 6/2012 av 10. februar 2012. Formålet med dette EØS-notatet er å dokumentere grunnlaget for å reimplementere direktivet i avtalen. Klarering i spesialutvalget vurderes derfor som åpenbart unødvendig.