Kommisjonsforordning (EU) nr. 493/2012 av 11. juni 2012 om fastsettelse av nærmere regler for beregning av materialgjenvinningsgrader i materialgjenvinningsprosessene for brukte batterier og akkumulatorer i samsvar med europaparlaments- og rådsdirektiv 2006/66/EF
Gjenbruk av batterier og akkumulatorer: bestemmelser om effektivitetsberegninger
Norsk forskrift kunngjort 22.11.2013
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 13.12.2012)
Sammendrag av innhold
Bakgrunnen for hovedregelverket på batteriområdet - direktiv 2006/66/EF - er å minimalisere både nye og brukte batteriers og akkumulatorers negative påvirkning på miljøet gjennom hele livssyklusen og derved medvirke til å beskytte, bevare og forbedre miljøet. Det er også viktig å fremme løsninger som bedre ivaretar råstoffer som finnes i brukte batterier. Ved forordning (EU) nr. 493/2012 innføres detaljerte/spesifikke bestemmelser for beregning av effektiviteten av prosesser for gjenvinning av brukte batterier og akkumulatorer. De nye og utfyllende bestemmelsene fremgår i vedlegg til forordning (EU) nr. 493/2012; Vedlegg I fremsetter metode for å beregne gjenvinningsgrad for kasserte batterier og akkumulatorer. I vedlegg II fremgår metode for beregning av satsen for gjenvunnet blyinnhold og i vedlegg III for gjenvunnet kadmiuminnhold.Vedlegg IV og V inneholder rapporteringsskjemaer for gjenvinningssatser for hhv bly-syre batterier og akkumulatorer og nikkel-kadmium batterier. Vedlegg VI gir rapporteringsskjema for gjenvinningssatser for andre typer batterier og akkumulatorer.
Merknader
Hjemmel i EU-traktaten: Hovedrettsakten direktiv 2006/66/EF er hjemlet i traktatens art. 175(1) og art. 95(1).
Rettslige konsekvenser: Direktiv 2006/66/EF ble innlemmet i EØS-avtalen i 2007. Batterier reguleres i følgende forskrifter:
• Forskrift om begrensning i bruk av helse- og miljøfarlige kjemikalier og andre produkter (produktforskriften)
• Forskrift om gjenvinning og behandling av avfall (avfallsforskriften). Forordningen tas inn i avfallsforskriften kapittel 3. Gjennomføringen vil kreve enkelte endringer i rapporteringspliktene for behandlingsanlegg.
Økonomiske/administrative konsekvenser: Rettsakten anses ikke å ha særskilte økonomiske/administrative konsekvenser utover arbeidet med forskriftsendring og konsekvenser omtalt i konsekvensutredningen for hoveddirektivet 2006/66/EF samt direktiv 2008/103/EF og beslutningene 2008/763/EF og 2009/603/EF.
Gruppe 2; Rettsakten er vurdert til å omfattes av gruppe 2, dvs. rettsakter som krever forskriftsendring som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er behandlet i spesialutvalget for handelsforenkling. Høringsdokumenter om kommende/nye endringer i det aktuelle regelverket legges ut på hjemmesiden til Klima- og forurensningsdirektoratet. (www.klif.no)
Vurdering
Rettsakten er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel.
Rettsakten er en videreutvikling, presisering og forbedring av regelverk som tidligere er innlemmet i EØS-avtalen.
Status
Rettsakten ble vedtatt 11. juni 2012.
Norske myndigheter deltar aktivt i EUs ekspertarbeid på området og er ellers i kontakt med berørte parter. Rettsakten ble innlemmet i EØS-avtalen ved EØS-komitebeslutning nr. 213/2012 av 7. desember 2012.