Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) nr. 859/2011 av 25. august 2011 om endring av forordning (EU) nr. 185/2010 om fastsettelse av detaljerte tiltak for gjennomføring av felles grunnleggende standarder for luftfartssikkerhet med hensyn til luftfrakt og -post
Gjennomføringstiltak for felles standarder for luftfartssikkerhet: endringsbestemmelser for flyfrakt og -post
Norsk forskrift kunngjort 19.2.2013
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 26.4.2013)
Sammendrag av innhold
På bakgrunn av konkrete hendelser med flyfrakt fra Jemen i oktober 2010 har EU-kommisjoenen vedtatt en ny endringsforordning og en ny endringsbeslutning: Kommisjonsforordning (EU) nr. 859/2011 av 25. august 2011 om endring av forordning (EU) nr. 185/2010 om fastsettelse av detaljerte tiltak for gjennomføring av felles grunnleggende standarder for luftfartssikkerhet samt kommisjonsbeslutning 2011/5862/EU som endrer kommisjonsbeslutning 2010/774 for så vidt gjelder frakt og post. I nevnte endringsforordning og -beslutning er det fastsatt nærmere bestemmelser om risikofrakt og -post fra tredjeland ("high risk cargo and mail"), samt krav til luftfartsselskaper som flyr frakt og/eller post fra tredjeland.
Det vil ikke bli gjort rede for det nærmere innholdet i kommisjonsbeslutning 2011/5862/EU, da vedlegget til beslutningen inneholder detaljerte gjennomføringsbestemmelser som er hemmelige.
Forordningen og beslutningen gjelder håndtering av frakt og post fra tredjeland til EU/EØS-området. Regelverket innebærer at frakten kan deles i tre forskjellige kategorier, avhengig av sikkerhetsnivået i det landet frakten kommer fra:
• Frakt som kommer direkte fra et tredjeland som ansees å ha tilsvarende sikkerhetsnivå som EU/EØS-området. Denne frakten trenger ikke å underkastes ytterligere sikkerhetstiltak. De landene som har godkjent sikkerhetsnivå er angitt i regelverket.
• Frakt fra et tredjeland som ikke har godkjent sikkerhetsnivå. Luftfartsselskapet som opererer fra disse landene må ha såkalt ACC3-status. (ACC3 står for Air Cargo or Mail Carrier operating into the Union from a Third Country Airport). For å få ACC3-status må luftfartsselskapet oppfylle visse vilkår som er angitt i regelverket. Myndighetene i hvert EU/EØS-land mottar jevnlig oversikt over hvilke selskaper som har ACC3-status. Dersom et selskap ikke har ACC3-status, men likevel transporterer frakt fra land som krever slik status, er dette å anse som avvik. Luftfartstilsynet har ansvar for å føre tilsyn med at luftfartsselskapene etterlever kravene.
• Frakt fra et tredjeland som ansees som et høyrisikoland. Frakten fra disse landene må transporteres med selskap som har ACC3-status. I tillegg skal selskapene sikre at frakten underkastes særskilt sikkerhetskontroll i det aktuelle tredjelandet før den lastes ombord i flyet. Securitystatus "SHR" (secure for passenger, all-cargo and all-mail aircraft in accordance with high risk requirements) benyttes på denne type frakt. De landene som har status som høyrisikoland er angitt i regelverket.
Regelverket inneholder to tidsfaser for ACC3:
• Fase 1 gjelder fra 1. februar 2012 til 30. juni 2014 og innebærer at flyselskap som flyr frakt og/eller post inn til EU/EØS fra tredjeland som ikke står på listen over de landene som har godkjent sikkerhetsnivå, blir utpekt som såkalt ACC3-selskap ("Air Cargo og Mail Carrier operating in to the Union from a Third Country Airport"). ACC3-status gis på nærmere vilkår av vedkommende myndighet, for Norge er dette Luftfartstilsynet. For å få ACC3-status må flyselskapet blant annet avgi en erklæring ("Declaration of Committments") og forsikre at sikkerhetsprogrammet deres dekker spesielle krav som er nedfelt i vedlegg 6-G i forordningen. ACC3 skal beskrive detaljene for sikkerhetskontroll gjennomført av fraktleverandører, kjente avsendere og registrerte avsendere som leverer forsendelser til selskapet.
• Fase 2 gjelder fra 1. juli 2014 og fra dette tidspunktet skal ACC3 i tillegg til ovennevnte sikre at fraktleverandører og kjente avsendere i tredjeland er blitt godkjent av en uavhengig kontrollant ("independent validator"). 
Merknader 
Administrative og økonomiske konsekvenser
Regelverket innebærer konsekvenser primært for følgende aktører:
• For å fly frakt og post til EU/EØS fra lufthavner i enkelte tredjeland må vedkommende luftfartsselskap ha ACC3-status. Luftfartsselskaper som er godkjent ACC3 forplikter seg til å oppdatere securityprogrammet sitt, gjennomføre sikkerhetstiltak for å sikre at kravene i regelverket er oppfylt for post og frakt som skal inn til EU/EØS. 
• Luftfartstilsynet får utvidede oppgaver ved at ACC3-luftfartsselskaper må følges opp, herunder adgangskontroll og virksomhetstilsyn. Omfanget anslås til 15 dagsverk. 
• Lufthavnene i Norge mottar begrenset volum av frakt og post fra tredjeland. Luftfartsselskaper som har fått sin AOC eller har hovedtyngden av sine flyginger i andre EU/EØS-land, vil bli fulgt opp av vedkommende lands myndighet (adgangskontroll). 
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen har vært på høring. Toll- og avgiftsdirektoratet har bemerket at gjennomføringen av EU-regelverket vil innebære en utfylling, men også en overlapping, av det EU-regelverket som tollmyndighetene har implementert knyttet til sikkerhet i vareførselen. I denne sammenheng er det viktig at aktørene er klar over at de har forpliktelser overfor både toll- og luftfartsmyndigheter, og rapporteringsplikten blant annet må oppfylles overfor begge.
Vurdering
Unntatt offentligheten ihht. offentlighetsloven § 20 jf.
Status
Kommisjonsforordning (EU) nr. 859/2011 og kommisjonsbeslutning 2011/5862/EU ble vedtatt i EU henholdsvis 25. august 2011 og 17. august 2011. Regelverket ble gjort gjeldende i EU fra 1. februar 2012. For Norge som EØS-land, må regelverket tas inn i EØS-avtalen før det kan gjennomføres i norsk rett. Det vil bli gjort ved endring av forskrift 1. mars 2011 om forebyggelse av anslag mot sikkerheten i luftfarten mv.
Forøvrig er det tatt inn en forutsetning i regelverket om at EU-kommisjonen skal vurdere konsekvensene og gjennomførbarheten av regelverket innen 31. desember 2012, og eventuelt foreslå endringer i regelverket innen 1. juli 2013.