Helsepåstander på matvarer: avslag på godkjenning av visse påstander
Kommisjonsforordning (EU) nr. 1154/2014 av 29. oktober 2014 om avslag på bruk av visse helsepåstander på næringsmidler, andre enn de som gjelder påstander om redusert sykdomsrisiko og barns utvikling og helse
Commission Regulation (EU) No 1154/2014 of 29 October 2014 refusing to authorise certain health claims made on foods, other than those referring to the reduction of disease risk and to children's development and health
Norsk forskrift kunngjort 07.04.2015
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 19.11.2015)
Sammendrag av innhold
Denne rettsakten går etter hurtigprosedyren.
Rettsakten inneholder avslag på bruk av åtte helsepåstander på bakgrunn av søknader etter artikkel 13(5) i forordning (EU) nr. 1924/2006 (påstandsforordningen). Søknader etter artikkel 13(5) innebærer ny vitenskapelig dokumentasjon eller et ønske om at den innsendte dokumentasjonen skal være unntatt offentligheten grunnet eiendomsrettigheter.
Det vitenskapelige grunnlaget for de åtte helsepåstandene er vurdert av EFSA. Det er ikke funnet sammenheng mellom helsepåstandene og virkestoffet. Kommisjonen tar vurderingene fra EFSA i betraktning når søknadene skal avgjøres. Avgjørelsene forelegges også Rådet/Parlamentet etter regelverksprosedyren med kontroll.
Helsepåstandene som denne rettsakten omhandler, oppfyller ikke kravene i påstandsforordningen. Bruk av disse er derfor ikke godkjent. Alle søknadene har fått en negativ vurdering av EFSA. Det dreier seg om følgende virkestoffer og påstander:
[Tabell]
[Red. anm.: for å se tabellen, bruk lenken til EØS-notatet]
De åtte avslåtte helsepåstandene er listet opp i Kommisjonens register under avslåtte påstander. Dersom disse helsepåstandene er anvendt før forordning (EU) nr. 1154/2014 trådte i kraft, skal de tas ut av bruk innen seks måneder etter at forordningen har trådt i kraft.
Merknader
Rettslige konsekvenser:
Forordningen gjennomføres i norsk regelverk ved en henvisningsbestemmelse i forskrift 17. februar 2010 nr. 187 om ernærings- og helsepåstander om næringsmidler.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Virksomhetene
Virksomhetene vil måtte forholde seg til de avslåtte helsepåstandene og eventuelt ta disse ut av bruk innen seks måneder etter at forordningen har trådt i kraft. Det er usikkert om disse påstandene er i bruk i Norge i dag.
Forbrukerne
EFSAs vurdering av de enkelte søknadene gir forbrukene større trygghet for at de påstandene som er i bruk, er vitenskapelig dokumentert og ikke er villedende.
Mattilsynet
Tilsyn med bruken av helsepåstander inngår i det ordinære tilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for næringsmidler der Helse- og omsorgsdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Klima- og miljødepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget er ikke ferdig med sin vurdering.
Vurdering
For påstanden om Lactobacillus rhamnosus GG var det en diskusjon i SCFCAH 13. juni 2014 knyttet til søknader som retter seg mot målgrupper som faller utenfor påstandsforordningens virkeområde, herunder personer som er under medisinsk behandling. Europakommisjonen ønsket å presisere at helsepåstander er ment å rette seg mot den generelle sunne befolkningen eller spesifikke undergrupper av denne (eldre, fysisk aktive, gravide mv.).
Mattilsynet har ikke vurdert søknadene og har ikke spilt inn synspunkter på de avviste helsepåstandene.
Mattilsynet anser rettesakten som EØS-revelant og akseptabel.
Status
Europakommisjonens utkast til forordning fikk tilslutning fra medlemslandene med kvalifisert flertall på møte i SCFCAH 13. juni 2014. Rettsakten ble vedtatt av Europakommisjonen 29. oktober 2014 og publisert i Official Journal 30. oktober 2013 og trådte i kraft i EU 20 dager etter dette.
Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Denne rettsakten går etter hurtigprosedyren.
Rettsakten inneholder avslag på bruk av åtte helsepåstander på bakgrunn av søknader etter artikkel 13(5) i forordning (EU) nr. 1924/2006 (påstandsforordningen). Søknader etter artikkel 13(5) innebærer ny vitenskapelig dokumentasjon eller et ønske om at den innsendte dokumentasjonen skal være unntatt offentligheten grunnet eiendomsrettigheter.
Det vitenskapelige grunnlaget for de åtte helsepåstandene er vurdert av EFSA. Det er ikke funnet sammenheng mellom helsepåstandene og virkestoffet. Kommisjonen tar vurderingene fra EFSA i betraktning når søknadene skal avgjøres. Avgjørelsene forelegges også Rådet/Parlamentet etter regelverksprosedyren med kontroll.
Helsepåstandene som denne rettsakten omhandler, oppfyller ikke kravene i påstandsforordningen. Bruk av disse er derfor ikke godkjent. Alle søknadene har fått en negativ vurdering av EFSA. Det dreier seg om følgende virkestoffer og påstander:
[Tabell]
[Red. anm.: for å se tabellen, bruk lenken til EØS-notatet]
De åtte avslåtte helsepåstandene er listet opp i Kommisjonens register under avslåtte påstander. Dersom disse helsepåstandene er anvendt før forordning (EU) nr. 1154/2014 trådte i kraft, skal de tas ut av bruk innen seks måneder etter at forordningen har trådt i kraft.
Merknader
Rettslige konsekvenser:
Forordningen gjennomføres i norsk regelverk ved en henvisningsbestemmelse i forskrift 17. februar 2010 nr. 187 om ernærings- og helsepåstander om næringsmidler.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Virksomhetene
Virksomhetene vil måtte forholde seg til de avslåtte helsepåstandene og eventuelt ta disse ut av bruk innen seks måneder etter at forordningen har trådt i kraft. Det er usikkert om disse påstandene er i bruk i Norge i dag.
Forbrukerne
EFSAs vurdering av de enkelte søknadene gir forbrukene større trygghet for at de påstandene som er i bruk, er vitenskapelig dokumentert og ikke er villedende.
Mattilsynet
Tilsyn med bruken av helsepåstander inngår i det ordinære tilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for næringsmidler der Helse- og omsorgsdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Klima- og miljødepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget er ikke ferdig med sin vurdering.
Vurdering
For påstanden om Lactobacillus rhamnosus GG var det en diskusjon i SCFCAH 13. juni 2014 knyttet til søknader som retter seg mot målgrupper som faller utenfor påstandsforordningens virkeområde, herunder personer som er under medisinsk behandling. Europakommisjonen ønsket å presisere at helsepåstander er ment å rette seg mot den generelle sunne befolkningen eller spesifikke undergrupper av denne (eldre, fysisk aktive, gravide mv.).
Mattilsynet har ikke vurdert søknadene og har ikke spilt inn synspunkter på de avviste helsepåstandene.
Mattilsynet anser rettesakten som EØS-revelant og akseptabel.
Status
Europakommisjonens utkast til forordning fikk tilslutning fra medlemslandene med kvalifisert flertall på møte i SCFCAH 13. juni 2014. Rettsakten ble vedtatt av Europakommisjonen 29. oktober 2014 og publisert i Official Journal 30. oktober 2013 og trådte i kraft i EU 20 dager etter dette.
Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen.