Europaparlaments- og rådsforordning (EU) .../... om godkjenning og markedsovervåking av ikke-veigående mobile maskiner i trafikk på offentlige veier, og om endring av forordning (EU) 2019/1020
Ikke-veigående mobile maskiner i trafikken
Rådsbehandling 16.12.2024 (enighet med Europaparlamentet; endelig vedtak) med pressemelding
Tidligere
- Foreløpig holdning (forhandlingsmandat) vedtatt av Rådet 8.11.2023 med pressemelding
- Kompromiss fremforhandlet av representanter fra Europaparlamentet og Rådet 21.2.2024
- Europaparlamentets plenumsbehandling 24.4.2024
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.6.2024)
Sammendrag av innhold
Per dags dato må produsent av ikke-veigående mobile maskiner for bruk på offentlig vei forholde seg til ulike nasjonale juridiske rammer, noe som vanskeliggjør bruk på tvers av medlemsland. Regelverket for slike ikke-veigående mobile maskiner foreslås dermed harmonisert. Harmonisering på EU-nivå sikrer felles tekniske krav, forhindrer fragmenteringer i det indre markedet, eliminere handelshindringer og sikrer et høyt sikkerhetsnivå for slike maskiner på offentlig veg.
Forholdet til annet harmonisert regelverk
Forordning om ikke-veigående mobile maskiner for bruk på offentlig veg henviser til maskindirektivet (direktiv 2006/42/EF) og forordninger knyttet til EF-typegodkjenning av ulike kjøretøy som motorvogner og tilhengere (forordning (EU) 2018/858) og jordbruks- og skogbruksmaskiner (forordning (EU) nr. 167/2013). Direktivet fremheves som det viktigste reguleringsgrunnlaget for fri flyt av maskiner i det indre marked. Forut for plassering på markedet må relevante grunnleggende krav til helse og sikkerhet som ivaretakelse av arbeidssikkerheten (dvs. når maskiner er i arbeid) oppfylles. Sikkerhet for bruk av ikke-veigående mobile maskiner på offentlig veg reguleres ikke i maskindirektivet. Tilsvarende gjelder forordninger om EF-typegodkjenning om kjøretøy. For å sikre størst mulig samsvar med eksisterende regelverk legges foreliggende rettsakt tett opp mot strukturen for gjeldende forordninger om EF-typegodkjenninger for kjøretøy. Rettsakten baseres også på ny metode (New Legislative Framework).
Nærmere om regelverket
Formål, virkeområde og definisjoner
Ny rettsakt fremmer to hovedformål, henholdsvis fastsettelse av tekniske krav for vegsikkerhet og administrative bestemmelser for EF-typegodkjenning av ikke-veigående mobile maskiner samt regler og prosedyrer for markedstilsyn av slike maskiner. Forordningen regulerer ikke-veigående mobile maskiner som unntaksvis benyttes på offentlig veg og som plasseres på EU-markedet. Fra forordningens virkeområde unntas enkelte grupper kjøretøy, eksempelvis jordbruks- og skogbrukskjøretøyer omfattet av forordning (EU) nr. 167/2013, to- eller trehjuls kjøretøyer og firhjuls motorsykler som regulert i forordning (EU) nr. 168/2013 eller motorvogner og deres tilhengere som regulert i forordning (EU) nr. 2018/858. Unntak oppstilles også for ikke-veigående mobile maskiner med en designet maksimalfart på mer enn 40 km/t, og der bruk av ikke-veigående maskiner begrenses til en enkelt medlemsstat. Videre unntas alle typer personlige mobilitetsenheter (elektroniske scootere mv), ikke-veigående mobile maskiner med mer enn tre sitteplasser (inkl. sjåførens), samt maskiner som produseres i små serier, dvs. i færre enn 50 eksemplar. For unntakstilfellene gis likevel adgang til å søke om EF-typegodkjenning, slik at produsent kan dra fordel av adgangen til fri bevegelse innen markedet. I forordningen defineres en rekke begrep, som definisjoner knyttet til ikke-veigående mobile maskiner, og begrep knyttet på ulike offentlige myndigheters ansvarsområder, hhv. "markedstilsynsmyndighet", "godkjenningsmyndighet", "nasjonal myndighet".
Medlemsstatenes forpliktelser
Medlemsstatene skal oppnevne kompetente nasjonale myndigheter for henholdsvis godkjenning og markedstilsyn, og utpekingen oversendes Kommisjonen. Statene skal sikre at kun ikke-veigående mobile maskiner som tilfredsstiller kravene i forordningen tilgjengeliggjøres på markedet. Tilsvarende gjelder der slike maskiner registreres eller brukes i tråd med rettsakten. Å forby, begrense eller hindre maskiner som samsvarer med regelverket tillates som utgangspunkt ikke. Unntatt er hvor maskinen grunnet dets dimensjoner har begrenset manøvreringsmuligheter på offentlig veg eller dets vekt eller masse kan skade overflate på offentlig veg eller annen infrastruktur. Kommisjonen kan fastsette delegerte rettsakter for nærmere fastsettelse av terskelverdier, som maskinens maksimale lastekapasitet på vei mv. Medlemsstatene plikter å organisere og gjennomføre markedstilsyn, herunder undersøke ikke-veigående mobile maskiner opp mot markedstilsynsforordningens kapittel IV (fullmakter og tiltak) kapittel V (testfasiliteter) og kapittel VII (varer fra tredjeland).
Godkjenningsmyndighetens forpliktelser
Godkjenningsmyndigheten plikter å sikre at produsentens EF-typegodkjenning samsvarer med dets forpliktelser etter forordningen, og kun maskiner i tråd med rettsakten kan godkjennes. Myndigheten skal informere om dets roller og funksjon, den plikter å utføre sine plikter uavhengig og upartisk, og skal samarbeide med relevante aktører.
Produsentens forpliktelser
Produsent skal sikre at bare dets ikke-veigående mobile maskiner som samsvarer med regelverket plasseres på markedet. Forut for plassering på markedet plikter produsent å sikre at maskinen er EF-typegodkjent for riktig kjøretøytype, at maskinen er designet og produsert iht. de krav som gjelder for den spesifikke kjøretøytype, samt at hhv. pålagt fabrikasjonsplate og påkrevd merking er utført. Produsent plikter å sørge for at samsvarssertifikat ("certificate of conformity") og øvrig dokumentasjon, informasjon og instruks utarbeidet for bruker følger med maskinen. Det kreves også at fremgangsmåter for serieproduksjon som samsvarer med godkjent kjøretøytype er innført. Produsentens kontaktinformasjon skal fremgå av den ikke-veigående mobile maskinen, eller der det ikke er mulig, av maskinens emballasje eller tilliggende informasjon. Kontaktinformasjonen skal være på et språk som enkelt kan forstås av sluttbruker og markedstilsynsmyndigheter. Produsent er ansvarlig overfor godkjenningsmyndigheten for hele godkjenningsprosessen uavhengig av om denne er direkte involvert i alle deler av konstruksjon av den ikke-veigående mobile maskin, eller ikke. Er produsent i tredjeland, skal denne ha en representant innen markedet.
Så lenge ikke-veigående mobil maskin er i produsentens besittelse plikter denne å sørge for at oppbevaring eller transport av maskinen medfører problemer mht. maskinens fortsatte samsvar med rettsaktens krav. Har produsent grunn til å tro at ikke-veigående mobile maskin som er gjort tilgjengelig på markedet likevel ikke samsvarer med forordningen, plikter denne å gjennomføre korrigerende tiltak, eksempelvis der det passer kan produkt tilbakekalles eller tilbaketrekkes. Tror produsent at maskinen utgjør alvorlig risiko, skal både relevant godkjenningsmyndighet og ansvarlig markedstilsynsmyndighet informeres. Informasjon og kopi av samsvarssertifikat skal være tilgjengelig for godkjenningsmyndigheten i 10 år etter at den ikke-veigående mobile maskin var plassert på markedet. Fremmes begrunnet forespørsel fra nasjonal myndighet skal kopien fremlegges via dets godkjenningsmyndighet. Produsent plikter videre å samarbeide med nasjonale myndigheter om eventuelle iverksatte tiltak i henhold til markedstilsynsforordningens artikkel 19. Enhver klage produsent mottar om risikoer, mistenkelige hendelser eller tilfeller om manglende overenstemmelse skal undersøkes. Produsenten skal ha oversikt over klagene, inkludert en beskrivelse av den enkelte klage, samt nødvendig informasjon for identifisering av hvilken kjøretøytype som berøres. Ved begrunnet klage, skal produsentens forsyningskjede (importør/distributør) informeres.
Forpliktelser for produsentens representant
Produsentens representant plikter å gjennomføre de oppgaver som spesifisert i produsentens utstedte mandat. Representanten skal ha tilgang til informasjonsmappen, ved begrunnet forespørsel fra godkjenningsmyndigheten overlevere all nødvendig informasjon og dokumentasjon som kan demonstrere samsvar med regelverket, samt på forespørsel samarbeide med godkjenningsmyndigheten eller markedstilsynsmyndighetene om ethvert tiltak for å eliminere eventuell alvorlig risiko.
Importørs forpliktelser
Importør plikter å forhindre at ikke-veigående maskiner som ikke samsvarer med forordningen tilgjengeliggjøres på markedet. Forut for plassering på markedet plikter importør å sørge for at maskinen har EU-typegodkjenning for den korrekte maskintype. Importør skal også forsikre seg om at produsent har oppfylt sine forpliktelser etter regelverket, herunder at maskinen har fabrikasjonsplate og pålagt merking. I tillegg skal importør sikre at samsvarssertifikat, samt dokumenter, informasjon og instruks for bruk følger maskinen. Som produsent plikter også importør å oppgi sin kontaktinformasjon, herunder sørge for at denne er på et språk som enkelt forstås av sluttbruker og markedstilsynsmyndigheter. Det er importørs plikt å sørge for at maskinen under dets ansvar oppbevares eller transporteres på en slik måte at maskinen ikke truer dets samsvar med regelverket.
Foreligger grunn til å tro at tilgjengeliggjort maskin ikke samsvarer med regelverket, plikter importør å gjennomføre korrigerende tiltak, herunder eventuelt foreta tilbaketrekning eller trekke tilbake maskinen fra markedet. Er det grunn til å tro at det foreligger alvorlig risiko, skal produsent, ansvarlig godkjenningsmyndighet og markedstilsynsmyndighet straks informeres. Som for produsent, plikter også importør å oppbevare kopi av samsvarssertifikat for en periode på 10 år etter at den ikke-veigående mobile maskinen ble plassert på markedet. Denne informasjon, samt informasjon i informasjonspakke skal på forespørsel fremvises hhv. godkjenningsmyndighet og markedstilsynsmyndighet. Ved begrunnet forespørsel fra en nasjonal myndighet plikter importør å gi all informasjon og all dokumentasjon som er nødvendig for å demonstrere samsvar med regelverket. Informasjonen og dokumentasjonen skal gis på et språk som er lett forståelig for myndigheten. Importør plikter videre å samarbeide med myndigheten om eventuelle tiltak som kan eliminere risikoen den ikke-veigående mobile maskin utgjør. Importør skal holde oversikt over klager og tilbaketrekninger av ikke-veigående mobile maskiner de har plassert på markedet, og informere dets distributører om klager og tilbaketrekninger.
Distributørens forpliktelser
Er ikke-veigående mobil maskin med påkrevd EF-typegodkjenning gjort tilgjengelig på markedet, plikter distributør å opptre med tilbørlig aktsomhet. Forut for tilgjengeliggjøring skal distributøren sørger for at maskinen har fabrikasjonsplate og ha påkrevd merking, at samsvarssertifikat samt øvrige dokumenter, informasjon og instruks for bruk er utarbeidet i tråd med forordningen, og at produsentens og importørens kontaktopplysninger foreligger. For det tidsrom ikke-veigående mobile maskin er under distributørens ansvar, plikter denne å sørge for at oppbevaringen eller transporten ikke truer maskinens samsvar med forordningen. Øvrige krav til korrigerende tiltak, samarbeid med myndigheter mv. skal følges. Når distributør mottar klager knyttet til risikoer, mulige hendelser eller manglende samsvar skal disse umiddelbart videreformidles til produsent.
Tilfeller hvor produsentens forpliktelser gjøres gjeldende for importører og distributører samt identifisering av økonomiske aktører (sporbarhet)
Har importør eller distributør tilgjengeliggjort den ikke-veigående mobile maskinen på markedet, i register eller er denne ansvarlig for bruk under dets navn eller varemerke vil importør eller distributør anses som produsent, og vil måtte oppfylle produsentens forpliktelser i rettsakten. Tilsvarende gjelder de tilfeller der importør eller distributør modifiserer maskinen slik at samsvar med forordningen kan påvirkes.
Etter forespørsel fra godkjenningsmyndighet eller markedstilsynsmyndighet plikter økonomiske aktører å identifisere enhver økonomisk aktør som har levert ikke-veigående mobile maskiner til aktøren, og enhver økonomisk aktør de selv har levert til.
Tekniske krav for ikke-veigående mobile maskiner
Ikke-veigående mobile maskiner skal designes og konstrueres for å minimere risikoen for skade på hhv. trafikanter eller infrastrukturen på veg eller omkringliggende områder, ved bruk på offentlig veg. Det oppstilles en rekke tekniske krav for ikke-veigående mobile maskiner som skal sikre dette.
EF-typegodkjenning
Forordningen inneholder krav til prosedyre, gjennomføring og endring av EF-typegodkjenningers gyldighet mv, samt forpliktelsen til å utstede typeattest.
Søknad om EU-typegodkjenning kan sendes av enhver juridisk eller naturlig person. Søknaden kan fremmes i enhver medlemsstat og skal behandles av godkjenningsmyndigheten. Er søknadsstiller utenfor Unionen, skal søker utpeke en representant innen Unionen som kan representere denne for godkjenningsmyndigheten. Det fremmes kun en søknad for den enkelte maskintype. Søknaden skal inkludere en informasjonsmappe, og denne skal inkludere informasjonsdokument, alle data, tegninger, foto samt øvrig relevant informasjon. Mappen skal også omfatte EF-samsvarserklæringen og alle opplysninger godkjenningsmyndigheten etterspør i forbindelse med søknadsprosedyren. Informasjonsmappen kan sendes i papir eller i elektronisk format, som aksepteres av hhv. teknisk prøveinstans og godkjenningsmyndigheten. Mal for informasjonsdokumentet og informasjonsmappen vedtas av Kommisjonen ved gjennomføringsrettsakt.
EF-typeprøving er den prosedyren godkjenningsmyndigheten bruker for å forvisse seg om og bekrefte at en representativ modell ("maskintypen") oppfyller kravene i forordningen. Godkjenningsmyndigheten skal bare godkjenne en EF-typegodkjenning ved å verifisere både samsvar med fastsatte produksjonsordninger og samsvar med relevant maskintype. Kommer myndigheten til at en type ikke-veigående mobile maskiner, som samsvarer med de tekniske krav men som likevel utgjør en alvorlig risiko, kan søknaden avslås. Det skal gis en detaljert begrunnelse for avslaget. Underretning om avslag gis godkjenningsmyndighetene i andre medlemsstater og Kommisjon. Tilsvarende gjelder ved enhver EF-typegodkjenning. Myndigheten plikter å sammenstille en informasjonsmappe som inkluderer testrapporter og all annen dokumentasjon utstedt av teknisk prøveinstans eller informasjon fra myndigheten selv ifm. dets arbeid. Mappen skal også inneholde en oversikt som viser innholdet i informasjonspakken, nummerert eller på annen måte merket, slik at alle sider og format til det enkelte dokument er identifiserbart. Kommisjonen kan vedta gjennomføringsrettsakter med mal for elektroniske dokumenter mv. for opplasting i dets elektroniske system.
Er kravene i regelverket oppfylt utstedes EF-typegodkjenningssertifikat til søker. Sertifikatet er gyldig så lenge som EF-typegodkjenningen, men kan endres når typegodkjenningen endres. Sertifikatet skal omfatte informasjonspakken, testresultatene, navn og signatur til personen som er autorisert til å undertegne et slikt sertifikat og en erklæring om dennes stilling i virksomheten, samt ett utfylt eksemplar av samsvarssertifikatet. EF-typegodkjenningssertifikat nummeres i henhold til harmonisert system som fastsatt av Kommisjonen ved vedtak av gjennomføringsrettsakter. Innen en måned etter utstedelse skal godkjenningsmyndigheten, via det felles elektroniske informasjonssystem, sende typegodkjenningssertifikatet til godkjenningsmyndighetene i øvrige medlemsstater. Typegodkjenningssertifikatet følger Kommisjonens mal som fastsatt i vedtatte gjennomføringsrettsakter. Kommisjonen kan videre fastsette mal for testresultat. Inneholder et EF-typegodkjenningssertifikat begrensninger, så skal disse klart fremgå av sertifikatet.
For å demonstrere samsvar plikter søker å vise samsvar med de tekniske krav med teknisk dokumentasjon. Er testing påkrevd vil dette måtte inkluderes i den tekniske dokumentasjon. Det skal fremgå om testingen er utført av produsenten selv, teknisk prøveinstans eller av produsent under oppsyn av teknisk prøveinstans. EF-typegodkjenning etter forordning (EU) nr. 167/2013 eller forordning (EU) 2018/858 skal aksepteres når disse er korrekt installert og integrert i maskinen, og ikke påvirker samsvar med forordningen.
EF-typegodkjenning blir ugyldig i fire ulike tilfeller; der produksjonen av EF-typegodkjenningen avvikles definitivt frivillig, nye obligatoriske krav kreves for plassering på markedet mv., typegodkjenningen ikke kan oppdateres i tråd med vedlegg V, gyldigheten av typegodkjenningen utløper grunnet en restriksjon etter artikkel 29 nr. 3 eller typegodkjenningen er trukket tilbake.
Samsvarssertifikat (CoC) og fabrikasjonsplate med merking
Produsent plikter å levere et samsvarssertifikat for hver ikke-veigående mobil maskin som plasseres på markedet. Sertifikatet er produsentens bekreftelse på at maskinen er produsert i samsvar med kravene for EF-typegodkjenning for ikke-veigående mobile maskiner. Sertifikat skal være kostnadsfritt og leveres sluttbruker sammen med maskinen, og kan leveres enten i papirformat eller elektronisk format. Etterspør kjøper sertifikatet i papirformat, skal dette gis. Inntil ti år etter produksjonsdato skal produsent, når det anmodes av eier av ikke-veigående mobile maskiner, utstede duplikat. Ordet "duplikat" skal være godt synlig på sertifikatet, og foreligge på det språk samsvarssertifikatet var utstedt på.
Produsent skal benytte mal for samsvarssertifikat, som fastsatt i Kommisjonens gjennomføringsrettsakt, og denne skal være på medlemsstatens offisielle språk. Enhver godkjenningsmyndighet kan be produsent fremvise samsvarssertifikat oversatt til dets eget offisielle språk. Utpekt signatør skal være i produsentens virksomhet og autorisert av ledelsen til fullt ut å utføre oppgaven. Samsvarssertifikat kan sendes elektronisk til registreringsmyndigheten i den enkelte medlemsstat.
Produsent av ikke-veigående mobile maskiner skal påføre den enkelte maskin en fabrikasjonsplate. Fabrikasjonsplaten med merking skal samsvare med den modell som vedtas i Kommisjonens gjennomføringsrettsakt.
Unntak for nye teknologier eller nye konsept
Søknad om EF-typegodkjenning kan inkludere nye teknologier eller konsept som er uforenelige med gjeldende tekniske krav. For å forhindre forsinkelse ved introduksjon av ny teknologi kan foreløpig EF-typegodkjenning utstedes, forutsatt at denne begrenses til å gjelde i det landet hvor den ikke-veigående mobile maskinen ble lansert. Godkjenningsmyndigheten plikter da å utstede EF-typegodkjenning hvis fastsatte vilkår er oppfylt. Utstedelse av EF-typegodkjenning hvor nye teknologier eller konsept unntas krever Kommisjonens godkjennelse. Godkjennelsen eller avslag gis ved Kommisjonens gjennomføringsrettsakt, og en eventuell EU-typegodkjenning skal gjelde for en periode på minst 36 måneder. Dette kan utvides til å gjelde hele EØS-området når slik dispensasjon gis av Kommisjonen.
Markedstilsyn
Forordningen medfører mindre endringer i markedstilsynsforordningen (forordning (EU) 2019/1020), og om endring av direktiv 2006/42/EF, forordning (EU) nr. 765/2008 og forordning (EU) nr. 305/2011. Bestemmelser knyttet til varepakken og ny metode (New Legislative Framework) inntas, jf. beslutning nr. 768/2008/EC. Krysshenvisningen til markedstilsynsforordningen innebærer at reglene om markedstilsyn også vil omfatte forordningen. Markedstilsyn skal utføres i samsvar med markedstilsynsforordningen og forordning (EU) nr. 765/2008 om felles rammer for markedsføring av produkter for å fremme gjennomføringen av den nye forordningen. Ansvaret som påhviler de økonomiske aktørene i forsyningskjeden (dvs. aktørene fra produsent til siste salgsledd) og de respektive markedstilsynsmyndighetene, spesifiseres særlig. Videre spesifiseres kravene til organer og organisasjoner som medlemsstatene kan delegere noen av vurderingsoppgavene til. Medlemsstatene skal sørge for at tilstrekkelige ressurser er tilgjengelige for å dekke kostandene med markedstilsynet.
Bruk av sikkerhetsklausul
En sikkerhetsklausul sikrer medlemsstatens adgang til iverksettelse av strakstiltak mot en Kommisjonsgodkjenning, når det foreligger berettigede grunner for tiltaket i tråd med regelverket. Vilkåret er at markedstilsynsmyndigheten har grunn til å tro at den ikke-veigående mobile maskinen utgjør en alvorlig risiko, og ikke samsvarer med forordningen. Markedstilsynsmyndigheten skal gjennomføre en vurdering av den ikke-veigående maskinen opp mot de relevante bestemmelser i forordningen. Relevant økonomisk aktør og relevant godkjenningsmyndighet skal samarbeide med markedstilsynsmyndigheten. Foreligger alvorlig risiko plikter økonomisk aktør uten ugrunnet opphold å gjennomføre hensiktsmessige korrigerende tiltak. Dersom dette ikke gjennomføres plikter nasjonale myndigheter å gjennomføre midlertidige restriktive tiltak som forbud eller begrenset adgang til markedet mv. Via ICSMS informeres Kommisjonen om eventuelle forbud eller begrensende tiltak, eller ved alvorlige risiko via RAPEX. Kommisjonen og øvrige medlemsstater kan innen tre måneder komme med innvendinger mot tiltaket. Foreligger ingen innvendinger innen fastsatt frist, anses det midlertidige tiltaket som berettiget. Basert på dets vurdering, fastsetter Kommisjonen en gjennomføringsrettsakt hvor det fremgår om det nasjonale vedtaket er berettiget eller ikke.
Om tekniske prøveinstanser (technical services)
Tekniske prøveinstanser er en myndighetsutpekt uavhengig tredjepart som vurderer om den ikke-veigående maskinen oppfyller de tekniske krav i regelverket, og det er godkjenningsmyndigheten som utpeker slike instanser. Tekniske prøveinstanser utpekes for en eller flere kategorier (A til D). En godkjenningsmyndighet kan utpekes som teknisk prøveinstans. Foreligger bilateral avtale med tredjeland, kan også tekniske prøveinstanser utpekes utenfor Unionen. Godkjenningsmyndigheten kan godkjenne tekniske prøveinstans når fastsatte krav er oppfylt. Medlemsstaten skal melde til Kommisjonen navnet, adressen (inkl. epost), ansvarlig kontaktperson og kategori av aktiviteter for de tekniske prøveinstanser de har godkjent, samt eventuelle endringer i disse. Foreligger ikke vurdering fra et nasjonalt akkrediteringsorgan kan vurdering foretas av godkjenningsmyndigheten i samarbeid med to andre medlemsstater og en representant fra Kommisjonen. Dette vil styrke uavhengigheten og kvaliteten av de tester som blir utført.
Tekniske prøveinstanser må søke godkjenningsmyndigheten i den medlemsstat hvor de ønsker å bli godkjent. Søknaden spesifisere hvilke kravområder det søkes om å bli godkjent for. Den tekniske prøveinstansen skal etableres iht. nasjonalt regelverk, og skal være et juridisk pliktsubjekt. Unntak er der teknisk prøveinstans er del av godkjenningsmyndigheten eller akkreditert teknisk prøveinstans for produsent. Kontrollarbeidet skal utføres med størst mulig faglig uavhengighet og størst mulig teknisk kompetanse. Prøveinstansen og dets ansatte skal være uavhengige av påtrykk eller tilbud fra personer eller grupper av personer som berøres av resultatene, og som er egnet til å påvirke den tekniske prøveinstansen bedømmelse eller resultatene av kontrollen. Teknisk prøveinstans, instansens leder og det personalet som skal utføre kontrollarbeidet, kan ikke være eller representere konstruktør, produsent, leverandør eller montør av de ikke-veigående mobile maskiner de skal kontrollere. Kontrollorganet skal sikre at dets aktiviteter som utføres av datterselskap eller underleverandører ikke påvirker dets konfidensialitet, objektivitet eller upartiskhet for de oppgaver den er utpekt. Prøveinstansen skal tegne en ansvarsforsikring, med mindre ansvaret dekkes av medlemsstaten på grunnlag av nasjonale rettsregler, eller hvis staten direkte utfører kontrollen. Instansen har alminnelig taushetsplikt for alle opplysninger det får kjennskap til ved utførelsen av sitt arbeid. Taushetsplikten er ikke til hinder for at det gis opplysninger til de myndigheter som håndhever forordningen.
Forordningen åpner for å akkreditere intern teknisk prøveinstans for produsenter. Akkrediteringen begrenses til aktiviteter omfattet av kategori A. Den tekniske prøveinstansen skal være en separat del av virksomheten og skal ikke delta i konstruksjon, produksjon, markedsføring eller vedlikehold av ikke-veigående mobile maskiner omfattet av forordningen, dets system, sikkerhetskomponenter eller separate tekniske enheter som det kan evalueres. Akkreditert intern teknisk prøveinstans utpekes av godkjenningsmyndigheten, og skal gjennomføres av nasjonal akkrediteringsmyndighet i tråd med forordning (EU) nr. 765/2008. Den akkrediterte interne tekniske prøveinstansen og personalet skal være organisatorisk identifisert og ha rapporteringsmetoder innenfor det foretak de inngår i som sikrer deres upartiskhet og demonstrerer dette for det relevante nasjonale akkrediteringsorgan. Verken den akkrediterte interne tekniske prøveinstansen eller personale skal delta i aktivitet som kan være i konflikt med deres uavhengighet eller integritet i forhold til kategoriene av aktiviteter som de er utpekt for. Den akkrediterte interne tekniske tjenesten skal utelukkende levere sine tjenester til foretaket den inngår i. Akkreditert intern teknisk prøveinstans trenger ikke meldes Kommisjonen, men opplysninger om akkrediteringen skal gis av foretaket det inngår i, eller av det nasjonale akkrediteringsorgan til den utpekende godkjenningsmyndigheten på anmodning fra nevnte myndighet.
Gjennomføringsrettsakter og delegerte rettsakter
Kommisjonen gis adgang til fastsettelse av gjennomføringsrettsakter ("implementing acts") og delegerte rettsakter i tråd med artikkel 290 TFEU. Fastsettelse av delegerte rettsakter vil typisk gjelde nærmere krav til produktets egenskaper og materielle krav som produktet skal oppfylle. Forut for fastsettelse plikter Kommisjonen å involvere andre relevante, eksempelvis medlemsstatens eksperter. For å sikre likeverdig deltakelse i utarbeidelsen av delegerte rettsakter, mottar Europakommisjonen og Det europeiske Råd alle dokumenter samtidig som medlemsstatenes eksperter, og institusjonene har tilgang til deltakelse i ekspertgruppemøter hvor utarbeidelse av delegerte rettsakter behandles.
Avsluttende bestemmelser
For å sikre et høyt nivå for sikkerhet og helse etableres et rådgivende forum hvor medlemsstatene og Kommisjonen skal fremme beste praksis, utveksle informasjon og samordne aktiviteter knyttet til håndhevingen av forordningen. En egen AdCo-gruppe, som påkrevd i markedstilsynsforordningens artikkel 30 (2), opprettes ikke da forumets oppgave portefølje er dekkende. Forumet skal likevel anses som en AdCo-gruppe for deltakelse i Union Product Compliance-nettverket. Medlemsstatene plikter å fastsette regler for håndhevelse og straff ved overtredelser av forordningen, og disse skal være "effektive, stå i rimelig forhold til overtredelsen og ha avskrekkende virkning", Det egges opp til en overgangsperiode på åtte år fra forordningens anvendelsestidspunkt til opphør av medlemsstatenes nasjonale typegodkjenningsordninger for ikke-veigående mobile maskiner for bruk på offentlig veg. Er ikke-veigående mobile maskiner i samsvar med nasjonal lovgivning, gjelder ikke adgangen til fri bevegelse i det indre marked. Basert på medlemsstatenes informasjon vurderer Europaparlamentet og Det europeiske Råd utvikling av harmonisert regelverk for enkeltgodkjenningsordninger. Det skal være en overgangsperiode mellom ikrafttreden og forordningens anvendelse skal sikre tilstrekkelig tid til samsvar med forordningen.
Merknader
Forslaget til forordning er fremsatt med hjemmel i EU-traktatens artikkel 114. Kommisjonen påpeker at forslaget gjelder EØS-området, og anser rettsakten som EØS-relevant.
Rettslige konsekvenser
Det følger av EØS-avtalen artikkel 7 bokstav a at en EØS-relevant forordning skal gjøres til en del av den interne rettsorden "som sådan". En slik gjennomføring bør som hovedregel skje ved inkorporasjon, og norske myndigheter mener forordningen bør gjennomføres i tråd med hovedregelen.
Det bør fastsettes ny forskrift som gjennomfører forordningen i norsk rett, utpeker ansvarlige godkjennings- og markedstilsynsmyndigheter, samt fastsette bestemmelser om håndheving og straff.
Økonomiske og administrative konsekvenser
EUs institusjoner/medlemsland skal nå forhandle om forslaget, det er derfor for tidlig å si noe endelig om de økonomiske og administrative konsekvensene.
I sin konsekvensanalyse (SWD(2023) 66 final) har Kommisjonen lagt til grunn at forslaget vil ha en positiv betydning for omsetningen av ikke-veigående mobile maskiner innad i EU. De totale fordeler for markedsdeltakerne estimeres til en nettobesparelse på EUR846 millioner over en tiårsperiode, hvorav EUR502 millioner estimeres for produsenter og distributører, mens EUR344 millioner estimeres for utleiefirmaer og sluttbrukere. De estimerte kostnadene kompenserer langt på veg av de estimerte besparelser. Av konsekvensanalysen fremgår også at medlemslandene vil kunne ha tilpasningskostnader ifm. gjennomføringen av forordningen, men da det allerede eksisterer typegodkjenningsordninger for andre kjøretøytyper, er strukturen og bruk av de tekniske tjenestene allerede på plass.
Sakkyndige instansers merknader
Arbeidstilsynet er ikke kjent med at noen sakkyndige instanser har innvendinger mot foreslått forordning.
Rettsakten behandles i Spesialutvalget for Indre Marked.
Vurdering
Rettsakten er av Arbeidstilsynet vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel.
Forordningen medfører behov for endring i norsk regelverk, ved innarbeiding av forordningen i ny nasjonal forskrift.
Norske regler som gjennomfører forordningen vil kunne få rettslige-, økonomiske- og administrative konsekvenser, både for næringsdrivende og det offentlige.
Andre opplysninger
Ansvarlig markedstilsynsmyndighet vil delta i Forumet.
Status
30. mars 2023 presenterte Europakommisjonen ("Kommisjonen") utkast til europaparlaments- og rådsforordning om godkjenning og markedstilsyn av ikke-veigående mobile maskiner i trafikk på offentlig veier, og om endring av forordning (EU) 2019/1020 (markedstilsynsforordningen).
Rettsakten er på forslagsstadiet, og vil dermed kunne endres før endelig vedtak.
Forslag til forordning anses ikke som kontroversiell.
Forslaget er svært omfattende, og dette notatet omhandler bare de endringer som er aller viktigst og mest relevant for Norge.