Innskuddsgarantidirektivet (endring 2009)
Europaparlaments- og rådsdirektiv 2009/14/EF av 11. mars 2009 som endrer direktiv 94/19/EF om innskuddsgarantiordninger når det gjelder dekningsgrad og utbetalingsforsinkelser
Directive 2009/14/EC of the European Parliament and of the Council of 11 March 2009 amending Directive 94/19/EC on deposit-guarantee schemes as regards the coverage level and the payout delay
Fortolkningsdom avsagt av EU-domstolen 25.3.2021
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 26.5.2020)
Sammendrag av innhold
Direktivet gjorde endringer i direktiv 94/19/EF om innskuddsgarantiordninger. Dagjeldende direktivforpliktelse stilte krav om at medlemslandene måtte sørge for nasjonale ordninger som garanterer for innskudd i banker på minimum 20 000 euro. Direktiv 2009/14/EF stilte krav om at medlemslandene innen 30. juni 2009 skulle øke minimum innskuddsdekning fra 20 000 euro til 50 000 euro. Videre skulle garantien økes og settes til 100 000 euro (fullharmonisering) innen utgangen av 2010.
Videre stilte direktivet krav til at den maksimale tiden for utbetalinger under garantiordningene skulle reduseres fra tre måneder til 20 virkedager. I helt særskilte tilfeller kunne utbetalingstiden, etter samtykke fra tilsynsmyndighetene, forlenges med ti dager.
Med direktivendringene ville det ikke lenger være tillatt å la garantiordningene delfinansieres ved å ta en egenandel på inntil 10 prosent fra innskyterne.
Merknader
EØS-regler som svarer til innskuddsgarantidirektivet ble gjennomført i lov av 6. desember 1996 nr. 75 om sikringsordninger for banker m.m. (banksikringsloven). Banksikringsloven er i dag erstattet blant annet av kapittel 19 i lov av 10. april 2015 nr. 17 om finansforetak og finanskonsern (finansforetaksloven) og lov av 23. mars nr. 3 om Bankenes sikringsfond som gjennomfører direktiv 2014/49/EU. En innlemmelse av direktivene i EØS-avtalen, slik som vedtatt av EU, vil kreve endringer i finansforetaksloven, særlig med hensyn til nivået på innskuddsdekningen.
På lik linje med banksikringsloven, følger det av finansforetaksloven at den norske innskuddsgarantiordningen i dag dekker innskudd på inntil to millioner kroner per kunde per bank. Dette har vært en god garantiordning sammenlignet med de andre europeiske land. Ordningen har vært godt kommunisert til innskytere i norske banker og har bidratt til trygghet for innskuddene til norske bankkunder, og den bidro til stabilitet i innskuddsmassen under den internasjonale bankkrisen høsten 2008. En fullharmonisering av innskuddsdekningen på 100 000 euro vil innebære at dekningen etter den norske innskuddsgarantiordningen mer enn halveres, dersom slike regler skulle gjøres gjeldende for Norge. Nettopp fordi den norske ordningen har vist seg å fungere svært godt i krisetider, har norske myndigheter arbeidet aktivt for at nivået på innskuddsdekningen ikke fullharmoniseres.
Sakkyndige instansers merknader
Direktivet er EØS-relevant. Finansdepartementet mener det er viktig å finne en tilpasningstekst ved eventuell innlemmelse av innskuddsgarantidirektivene i EØS-avtalen, som gjør det mulig å opprettholde den norske innskuddsgarantiordningen. Direktivet gjør endringer i direktiv 94/19/EF, som senere har blitt opphevet ved direktiv 2014/49/EU.
Vurdering
Direktivet anses EØS-relevant.
Status
Direktivet trådte i kraft i EU 11. mars 2009, og ble, sammen med direktiv 94/19/EF, opphevet av det någjeldende innskuddsgarantidirektivet (direktiv 2014/49/EU) fra 3. juli 2019. Saken er satt på vent i EØS-komiteen.
Sammendrag av innhold
Direktivet gjorde endringer i direktiv 94/19/EF om innskuddsgarantiordninger. Dagjeldende direktivforpliktelse stilte krav om at medlemslandene måtte sørge for nasjonale ordninger som garanterer for innskudd i banker på minimum 20 000 euro. Direktiv 2009/14/EF stilte krav om at medlemslandene innen 30. juni 2009 skulle øke minimum innskuddsdekning fra 20 000 euro til 50 000 euro. Videre skulle garantien økes og settes til 100 000 euro (fullharmonisering) innen utgangen av 2010.
Videre stilte direktivet krav til at den maksimale tiden for utbetalinger under garantiordningene skulle reduseres fra tre måneder til 20 virkedager. I helt særskilte tilfeller kunne utbetalingstiden, etter samtykke fra tilsynsmyndighetene, forlenges med ti dager.
Med direktivendringene ville det ikke lenger være tillatt å la garantiordningene delfinansieres ved å ta en egenandel på inntil 10 prosent fra innskyterne.
Merknader
EØS-regler som svarer til innskuddsgarantidirektivet ble gjennomført i lov av 6. desember 1996 nr. 75 om sikringsordninger for banker m.m. (banksikringsloven). Banksikringsloven er i dag erstattet blant annet av kapittel 19 i lov av 10. april 2015 nr. 17 om finansforetak og finanskonsern (finansforetaksloven) og lov av 23. mars nr. 3 om Bankenes sikringsfond som gjennomfører direktiv 2014/49/EU. En innlemmelse av direktivene i EØS-avtalen, slik som vedtatt av EU, vil kreve endringer i finansforetaksloven, særlig med hensyn til nivået på innskuddsdekningen.
På lik linje med banksikringsloven, følger det av finansforetaksloven at den norske innskuddsgarantiordningen i dag dekker innskudd på inntil to millioner kroner per kunde per bank. Dette har vært en god garantiordning sammenlignet med de andre europeiske land. Ordningen har vært godt kommunisert til innskytere i norske banker og har bidratt til trygghet for innskuddene til norske bankkunder, og den bidro til stabilitet i innskuddsmassen under den internasjonale bankkrisen høsten 2008. En fullharmonisering av innskuddsdekningen på 100 000 euro vil innebære at dekningen etter den norske innskuddsgarantiordningen mer enn halveres, dersom slike regler skulle gjøres gjeldende for Norge. Nettopp fordi den norske ordningen har vist seg å fungere svært godt i krisetider, har norske myndigheter arbeidet aktivt for at nivået på innskuddsdekningen ikke fullharmoniseres.
Sakkyndige instansers merknader
Direktivet er EØS-relevant. Finansdepartementet mener det er viktig å finne en tilpasningstekst ved eventuell innlemmelse av innskuddsgarantidirektivene i EØS-avtalen, som gjør det mulig å opprettholde den norske innskuddsgarantiordningen. Direktivet gjør endringer i direktiv 94/19/EF, som senere har blitt opphevet ved direktiv 2014/49/EU.
Vurdering
Direktivet anses EØS-relevant.
Status
Direktivet trådte i kraft i EU 11. mars 2009, og ble, sammen med direktiv 94/19/EF, opphevet av det någjeldende innskuddsgarantidirektivet (direktiv 2014/49/EU) fra 3. juli 2019. Saken er satt på vent i EØS-komiteen.