Innvilgelse på bruk av visse helsepåstander på matvarer
Kommisjonsforordning (EU) nr. 1226/2014 av 17. november 2014 om innvilgelse på bruk av visse helsepåstander på næringsmidler som viser til redusert sykdomsrisiko
Commission Regulation (EU) No 1226/2014 of 17 November 2014 on the authorisation of a health claim made on foods and referring to the reduction of disease risk
Norsk forskrift kunngjort 07.04.2015
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 17.11.2015)
Sammendrag av innhold
Denne rettsakten går etter hurtigprosedyren.
Rettsakten omhandler godkjenning av en helsepåstand i henhold til artikkel 14(1)(a) i forordning (EF) nr. 1924/2006 (påstandsforordningen). Helsepåstanden gjelder enumettede og/eller flerumettede fettsyrer og erstatning av mettet fett med umettet fett i kosten for å redusere LDL-kolesterolet. EFSA (Q-2009-00458) har vurdert at det er en sammenheng mellom påstandens ordlyd og virkestoffet. Det er i rettsakten satt opp vilkår for bruk av påstanden. Vilkårene sier at påstanden kun kan brukes på matvarer som inneholder en høy mengde umettede fettsyrer, som referert til i ernæringspåstanden «høyt innhold av umettet fett». Produktene som merkes med den omtalte påstanden må oppfylle kravene i ernæringspåstanden om «høyt innhold av umettet fett». Påstanden kan kun brukes på fettstoffer og oljer.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen implementeres i norsk regelverk ved en henvisningsbestemmelse i forskrift 17. februar 2010 nr. 187 om ernærings- og helsepåstander om næringsmidler.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Virksomhetene:
Virksomhetene kan benytte de godkjente helsepåstandene dersom bruksbetingelsene er oppfylt.
Forbrukerne:
EFSAs vurderinger gir forbrukerne større trygghet for at de helsepåstandene som er i bruk, er vitenskapelig dokumentert og ikke er villedende.
Mattilsynet:
Tilsyn med bruken av helsepåstander inngår i det ordinære tilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for næringsmidler der Helse- og omsorgsdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Klima- og miljødepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
På arbeidsgruppemøter for helsepåstander har bruksbetingelser for denne helsepåstanden vært diskutert. En medlemsstat stilte spørsmålstegn ved å begrense helsepåstanden til oljer og margarin ettersom dette ikke er gjort ved tidligere godkjente helsepåstander med samme problemstilling. EU-kommisjonen avviste dette.
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Europakommisjonens utkast til forordning fikk tilslutning fra medlemsstatene med kvalifisert flertall på møte i SCoPAFF den 13. juni 2014. Rettsakten ble vedtatt av Europakommisjonen den 17. oktober 2014 og publisert i Official Journal den 18. oktober 2014 og trer i kraft i EU 20 dager etter dette. Rettsaken er innlemmet i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Denne rettsakten går etter hurtigprosedyren.
Rettsakten omhandler godkjenning av en helsepåstand i henhold til artikkel 14(1)(a) i forordning (EF) nr. 1924/2006 (påstandsforordningen). Helsepåstanden gjelder enumettede og/eller flerumettede fettsyrer og erstatning av mettet fett med umettet fett i kosten for å redusere LDL-kolesterolet. EFSA (Q-2009-00458) har vurdert at det er en sammenheng mellom påstandens ordlyd og virkestoffet. Det er i rettsakten satt opp vilkår for bruk av påstanden. Vilkårene sier at påstanden kun kan brukes på matvarer som inneholder en høy mengde umettede fettsyrer, som referert til i ernæringspåstanden «høyt innhold av umettet fett». Produktene som merkes med den omtalte påstanden må oppfylle kravene i ernæringspåstanden om «høyt innhold av umettet fett». Påstanden kan kun brukes på fettstoffer og oljer.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen implementeres i norsk regelverk ved en henvisningsbestemmelse i forskrift 17. februar 2010 nr. 187 om ernærings- og helsepåstander om næringsmidler.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Virksomhetene:
Virksomhetene kan benytte de godkjente helsepåstandene dersom bruksbetingelsene er oppfylt.
Forbrukerne:
EFSAs vurderinger gir forbrukerne større trygghet for at de helsepåstandene som er i bruk, er vitenskapelig dokumentert og ikke er villedende.
Mattilsynet:
Tilsyn med bruken av helsepåstander inngår i det ordinære tilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for næringsmidler der Helse- og omsorgsdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Klima- og miljødepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
På arbeidsgruppemøter for helsepåstander har bruksbetingelser for denne helsepåstanden vært diskutert. En medlemsstat stilte spørsmålstegn ved å begrense helsepåstanden til oljer og margarin ettersom dette ikke er gjort ved tidligere godkjente helsepåstander med samme problemstilling. EU-kommisjonen avviste dette.
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Europakommisjonens utkast til forordning fikk tilslutning fra medlemsstatene med kvalifisert flertall på møte i SCoPAFF den 13. juni 2014. Rettsakten ble vedtatt av Europakommisjonen den 17. oktober 2014 og publisert i Official Journal den 18. oktober 2014 og trer i kraft i EU 20 dager etter dette. Rettsaken er innlemmet i EØS-avtalen.