Installering og bruk av hastighetsbegrensere på visse grupper motorvogner: endringsbestemmelser
Europaparlaments- og rådsdirektiv 2002/85/EF av 5. november 2002 om endring av rådsdirektiv 92/6/EØF om installering og bruk av hastighetsbegrensere på visse grupper motorvogner i Fellesskapet
Directive 2002/85/EC of the European Parliament and of the Council of 5 November 2002 amending Council Directive 92/6/EEC on the installation and use of speed limitation devices for certain categories of motor vehicles in the Community
EØS-komitebeslutning 16.5.2003 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra europaparlaments- og rådsdirektivet, norsk utgave)
1) Transportsikkerhet og miljøspørsmål i forbindelse med transport er av vesentlig betydning for en bærekraftig mobilitet.
2) Bruken av hastighetsbegrensere for de tyngste motorvogngruppene har hatt positive virkninger på trafikksikkerheten. Den har også bidratt til miljøvernet.
3) Ifølge rådsdirektiv 92/6/EØF kan kravene om installering og bruk av hastighetsbegrensere senere utvides til å omfatte lette nyttekjøretøyer, avhengig av de tekniske muligheter og erfaringer i medlemsstatene.
4) Utvidelsen av virkeområdet for direktiv 92/6/EØF til å omfatte motorvogner på over 3,5 tonn konstruert for transport av varer eller passasjerer, var et av tiltakene Rådet anbefalte i sin resolusjon av 26. juni 2000 om økt trafikksikkerhet(5), i samsvar med kommisjonsmeldingen av 20. mars 2000 om prioriteringer når det gjelder trafikksikkerhet i EU.
5) Virkeområdet for direktiv 92/6/EØF bør utvides til å omfatte motorvogner i gruppe M2, motorvogner i gruppe M3 med en totalvekt på minst 5 og høyst 10 tonn, samt motorvogner i gruppe N2.
6) Ettersom målene for de foreslåtte tiltak, nemlig å endre fellesskapsbestemmelsene om installering og bruk av hastighetsbegrensere på visse grupper tunge motorvogner, ikke kan nås i tilstrekkelig grad av medlemsstatene og derfor på grunn av tiltakenes omfang og virkninger bedre kan nås på fellesskapsplan, kan Fellesskapet treffe tiltak i samsvar med nærhetsprinsippet som fastsatt i traktatens artikkel 5. I samsvar med forholdsmessighetsprinsippet fastsatt i nevnte artikkel går dette direktiv ikke lenger enn det som er nødvendig for å nå disse målene.
7) Direktiv 92/6/EØF bør derfor endres -
1) Transportsikkerhet og miljøspørsmål i forbindelse med transport er av vesentlig betydning for en bærekraftig mobilitet.
2) Bruken av hastighetsbegrensere for de tyngste motorvogngruppene har hatt positive virkninger på trafikksikkerheten. Den har også bidratt til miljøvernet.
3) Ifølge rådsdirektiv 92/6/EØF kan kravene om installering og bruk av hastighetsbegrensere senere utvides til å omfatte lette nyttekjøretøyer, avhengig av de tekniske muligheter og erfaringer i medlemsstatene.
4) Utvidelsen av virkeområdet for direktiv 92/6/EØF til å omfatte motorvogner på over 3,5 tonn konstruert for transport av varer eller passasjerer, var et av tiltakene Rådet anbefalte i sin resolusjon av 26. juni 2000 om økt trafikksikkerhet(5), i samsvar med kommisjonsmeldingen av 20. mars 2000 om prioriteringer når det gjelder trafikksikkerhet i EU.
5) Virkeområdet for direktiv 92/6/EØF bør utvides til å omfatte motorvogner i gruppe M2, motorvogner i gruppe M3 med en totalvekt på minst 5 og høyst 10 tonn, samt motorvogner i gruppe N2.
6) Ettersom målene for de foreslåtte tiltak, nemlig å endre fellesskapsbestemmelsene om installering og bruk av hastighetsbegrensere på visse grupper tunge motorvogner, ikke kan nås i tilstrekkelig grad av medlemsstatene og derfor på grunn av tiltakenes omfang og virkninger bedre kan nås på fellesskapsplan, kan Fellesskapet treffe tiltak i samsvar med nærhetsprinsippet som fastsatt i traktatens artikkel 5. I samsvar med forholdsmessighetsprinsippet fastsatt i nevnte artikkel går dette direktiv ikke lenger enn det som er nødvendig for å nå disse målene.
7) Direktiv 92/6/EØF bør derfor endres -