Juicedirektivet om merking og innhold av fruktjuice og visse lignende produkter bestemt til konsum: endringsbestemmelser
Delegert kommisjonsforordning (EU) nr 1040/2014 av 25. juli 2014 om endring i rådsdirektiv 2001/112/EF om fruktjuice og visse lignende produkter bestemt til humant konsum for å tilpasse vedlegg I til den tekniske utviklingen
Commission Delegated Regulation (EU) No 1040/2014 of 25 July 2014 amending Council Directive 2001/112/EC relating to fruit juices and certain similar products intended for human consumption to adapt its Annex I to technical progress
Norsk forskrift kunngjort 18.3.2016
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 17.2.2016)
Sammendrag av innhold
Rettsakten endrer vedlegg I til direktivet om fruktjuice og lignende produkter. Direktivet gir krav til fremstilling og merking av fruktjuice og fruktnektar. Det er bare produkter som oppfyller kravene som er gitt i direktivet som kan benevnes som fruktjuice, fruktnektar o.l. Vedlegg I til direktivet, som omhandler varebetegnelser, produktdefinisjoner og karakteristiske egenskaper, endres ved at del 3, "Tillatte behandlinger og stoffer" utvides med planteproteiner fra hvete, erter eller poteter for rensing.
Som følge av den tekniske utviklingen finnes det nå andre stoffer enn gelatin til rensing av fruktjuice. Planteproteiner fra hvete, erter eller poteter er et alternativ til rensing, derfor tilføyes dette til listen. Tidligere har produsentene bare kunnet rense fruktjuice ved hjelp av animalsk protein.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Gjennomføring av rettsakten medfører behov for endring i forskrift 13. mai 2013 nr. 509 om fruktjuice og lignende produkter.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten gir produsentene et utvidet utvalg tillatte stoffer til produksjonen av fruktjuice. Det er fordelaktig for forbrukerne at det kan produseres fruktjuice uten bruk av stoffer av animalsk opphav. Dette kan være viktig av etiske eller religiøse årsaker. Mattilsynet kan ellers ikke se at rettsakten har særlige konsekvenser av betydning for myndighetene.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert i Spesialutvalget for matområdet på skriftlig prosedyre, der Landbruks- og matdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, Finansdepartementet, Klima- og miljødepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel. Mattilsynet kan ikke se at den skaper noen horisontale utfordringer.
Status
Rettsakten er innlemmet i EØS/EFTA-statene.
Sammendrag av innhold
Rettsakten endrer vedlegg I til direktivet om fruktjuice og lignende produkter. Direktivet gir krav til fremstilling og merking av fruktjuice og fruktnektar. Det er bare produkter som oppfyller kravene som er gitt i direktivet som kan benevnes som fruktjuice, fruktnektar o.l. Vedlegg I til direktivet, som omhandler varebetegnelser, produktdefinisjoner og karakteristiske egenskaper, endres ved at del 3, "Tillatte behandlinger og stoffer" utvides med planteproteiner fra hvete, erter eller poteter for rensing.
Som følge av den tekniske utviklingen finnes det nå andre stoffer enn gelatin til rensing av fruktjuice. Planteproteiner fra hvete, erter eller poteter er et alternativ til rensing, derfor tilføyes dette til listen. Tidligere har produsentene bare kunnet rense fruktjuice ved hjelp av animalsk protein.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Gjennomføring av rettsakten medfører behov for endring i forskrift 13. mai 2013 nr. 509 om fruktjuice og lignende produkter.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten gir produsentene et utvidet utvalg tillatte stoffer til produksjonen av fruktjuice. Det er fordelaktig for forbrukerne at det kan produseres fruktjuice uten bruk av stoffer av animalsk opphav. Dette kan være viktig av etiske eller religiøse årsaker. Mattilsynet kan ellers ikke se at rettsakten har særlige konsekvenser av betydning for myndighetene.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert i Spesialutvalget for matområdet på skriftlig prosedyre, der Landbruks- og matdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, Finansdepartementet, Klima- og miljødepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel. Mattilsynet kan ikke se at den skaper noen horisontale utfordringer.
Status
Rettsakten er innlemmet i EØS/EFTA-statene.